1402/10/29-20:56

طی ۵ سال آینده اقتصاد جهان در ضعیف‌ترین عملکرد اقتصادی ۳۰ سال اخیر

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا، بانک جهانی در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۴ نوشته که پنج سال آینده از نظر عملکرد اقتصادی شاهد بدترین و ضعیف‌ترین نیم‌دهه در تمام سی سال اخیر خواهیم بود. این بانک درباره اقتصاد سال ۲۰۲۴ هم نوشته که اقتصاد جهان در سال آتی ضعیف‌ترین عملکرد سی سال اخیر را به نمایش خواهد گذاشت! برای مقابله با این روند تنها عاملی که می‌تواند به دنیا کمک کند؛ اصلاحات و تقویت سیاست‌های مالی است- که می‌تواند باعث افزایش سرمایه‌گذاری و تغییر روند اقتصادی جهان شود.

به گزارش بانک جهانی؛ با نزدیک شدن به نقاط میانی دهه‌ای که قرار بود یک دهه تحول‌آفرین به سوی توسعه باشد؛ به نظر می‌رسد که اقتصاد جهان تا پایان سال ۲۰۲۴ رکورد ناراحت‌کننده و تاسف‌باری را به نام خود ثبت خواهد کرد- که طبق آخرین گزارش‌های متشر شده از سوی بانک جهانی درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی چیزی نیست جز ثبت رکورد کندترین رشد در زمینه تولید ناخالص داخلی در نیم‌دهه اخیر که در تمام ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

از یک نظر اقتصاد جهان در وضعیت بهتری نسبت به یک سال گذشته قرار دارد: خطر یک رکود جهانی کم شده- که البته این امر بیشتر به دلیل قدرت اقتصاد ایالات متحده روی داده است. با این حال افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی می‌تواند به معنای خطرات کوتاه‌مدت جدیدی برای اقتصاد جهان باشد. هم‌زمان؛ در بحبوحه کاهش رشد در اکثر اقتصادهای بزرگ، کندی تجارت جهانی و سخت‌ترین شرایط مالی چند دهه اخیر چشم‌انداز میان‌مدت برای بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه نیز تیره و تار جلوه می‌کند. انتظار می‌رود رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۴ تنها نصف میانگین دهه منتهی به همه‌گیری کرونا باشد. در عین حال، نرخ‌های بهره جهانی که برای تعدیل تورم در بالاترین حد چهار دهه اخیر قرار گرفته است، هزینه‌های استقراض را برای اقتصادهای در حال توسعه- به‌ویژه اقتصادهایی با رتبه‌بندی اعتباری ضعیف- هم‌چنان بالا نگه خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود در سال آینده رشد جهانی اقتصاد برای سومین سال متوالی کند خواهد شد- و از ۲.۶ درصد سال گذشته به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید که تقریباً سه‌چهارم درصد کمتر از میانگین سال ۲۰۱۰ است. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود اقتصادهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۴ تنها ۳.۹ درصد رشد خواهند کرد که این نیز در حدود یک درصد کمتر از میانگین دهه قبل است. کشورهای کم‌درآمد نیز پس از عملکرد ناامید‌کننده سال گذشته باید رشد ۵.۵ درصدی داشته باشند که باز هم عملکردی ضعیف‌تر از آن‌چه قبلا انتظار می‌رفت، قلمداد خواهد شد. تا پایان سال ۲۰۲۴، مردم یک‌چهارم کشورهای در حال توسعه و البته حدود ۴۰ درصد از کشورهای کم‌درآمد هم‌چنان فقیرتر از سال ۲۰۱۹ خواهند بود. در عین حال، در اقتصادهای پیشرفته رشد اقتصادی کاهش خواهد یافت و از رشد ۱.۵ درصدی سال ۲۰۲۳ به ۱.۲ درصد خواهد رسید.

چشم‌انداز منطقه‌ای:

آسیای شرقی و اقیانوسیه: انتظار می‌رود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۴ به ۴.۵ درصد و بعد از آن هم در سال ۲۰۲۵ به ۴.۴ درصد کاهش خواهد یافت.

اروپا و آسیای مرکزی: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی در این مناطق در سال ۲۰۲۴ به حوالی ۲.۴ درصد کاهش یابد. رشد اقتصادی اروپا و اسیای مرکزی البته در سال ۲۰۲۵ به ۲.۷ درصد افزایش خواهد یافت.

آمریکای لاتین و دریای کارائیب: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب در سال ۲۰۲۴ به ۲.۳ درصد و در سال ۲۰۲۵ به ۲.۵ درصد افزایش خواهد یافت.

خاورمیانه و شمال آفریقا: انتظار می‌رود رشد خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۴ به ۳.۵ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ نیز در همین نرخ باقی بماند.

جنوب آسیا: پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی منطقه جنوب آسیا در سال ۲۰۲۴ به حوالی ۵.۶ درصد کاهش یابد و در سال ۲۰۲۵ با افزایشی جزئی به ۵.۹ درصد برسد.

کشورهای جنوب صحرای آفریقا: پیش‌بینی می‌شود رشد این مناطق در سال ۲۰۲۴ به ۳.۸ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۵ نیز با افزایشی دیگر به ۴.۱ درصد برسد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب