1402/10/30-11:33

بایدن: راهکار ۲ دولتی با نتانیاهو هم ممکن است

بایدن: راهکار ۲ دولتی با نتانیاهو هم ممکن است

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا رسیدن به راهکار دو دولتی برای سازش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را به کناره‌گیری بنیامین نتانیاهو از قدرت مشروط نکرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، در شرایطی که درخواست‌ها در فلسطین اشغالی برای برگزاری انتخابات زودهنگام شدت گرفته «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تحقق راهکار دو دولتی برای ایجاد سازش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را به کنار رفتن «بنیامین نتانیاهو» از سمت نخست‌وزیری اسرائیل مشروط نکرد. 

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا راهکار دو دولتی تا زمانی که نتانیاهو در قدرت است غیرممکن است گفت: «خیر، غیرممکن نیست.»

رئیس‌جمهور ایالات متحده علاوه بر این گفت که نتانیاهو با «همه راهکارهای دو دولتی مخالفت ندارد.»

بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه با صراحت اعلام کرد که با هر گونه راهکاری که بعد از اتمام جنگ غزه به تشکیل کشور مستقل فلسطین منجر شود مخالف است.

او تصریح کرد که مخالفتش با تشکیل هر کشور فلسطین بعد از اتمام جنگ اسرائیل علیه غزه را به اطلاع کاخ سفید رسانده است. او همچنین گفت که همه اراضی غرب رود اردن بایستی تحت کنترل امنیتی اسرائیل باشد.  

نتانیاهو از دیرباز جزو مخالفان سر سخت تشکیل کشور فلسطینی بوده، اگرچه در مقاطعی هم از این ایده در سطح لفظ حمایت کرده است.

با وجود این، اظهارات او در روز پنجشنبه شدیداللحن‌ترین مخالفت او با راهکار دو دولتی محسوب می‌شود، آن هم در شرایطی که بحث بر سر این راهکار بعد از جنگ غزه توسط برخی از کشورهای عربی بار دیگر بر سر زبان افتاده است. 

وی اضافه کرد: «هر سرزمینی که از آن خارج می‌شویم ترور و تروریسم وحشتناک نصیبمان می‌شود. این اتفاق در جنوب لبنان افتاد، در نوار غزه افتاد و در کرانه باختری هم افتاد.»

نتانیاهو درباره درخواست ادعایی آمریکا برای تشکیل دولت فلسین گفت: «لازم است نخست‌وزیر اسرائیل قادر باشد به دوستانمان نه بگوید.»

جو بایدن در سخنان خود گفته که امروز (جمعه) با نتانیاهو درباره راهکار دو دولتی صحبت کرده است.  او همچنین گفت: «چندین نوع راهکار دو دولتی وجود دارند. بعضی از کشورهای عضو سازمان ملل ارتش ندارند.»

اظهارات بایدن در شرایطی مطرح شده که در داخل فلسطین اشغالی درخواست‌ها برای برکناری نتانیاهو از قدرت شدت گرفته است. 

ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل و «گادی آیزنکوت»، یکی از اعضای کابینه جنگی نتانیاهو روز پنجشنبه از نخست‌وزیر اسرائیل خواستند انتخابات زودهنگام برگزار کرده و از قدرت کناره‌گیری کند. 

ایهود باراک در یادداشتی روز پنجشنبه ضمن اعتراف به اینکه حماس در غزه شکست نخورده خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی شده بود.

آیزنکوت نیز با مقصر شناختن نتانیاهو بابت ناکامی‌های ارتش اسرائیل در غزه پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام «برای احیای اعتماد عمومی» را مطرح کرد.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب