1399/08/28-10:08

برنامه‌های غلط و شکست خورده دولت روحانی برای مبارزه با کرونا صنف تالارهای پذیرایی را نابود کرد

برنامه‌های غلط و شکست خورده دولت روحانی برای مبارزه با کرونا صنف تالارهای پذیرایی را نابود کرد

شیوع کرونا با وجود تعطیلی تالارهای پذیرایی گواهی براین مدعاست که امکان فعالیت اینگونه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته است چرا که اکنون با گذشت۱۰‌ماه از تعطیلی این تالارها شاهد گسترش شیوع کرونا هستیم و به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری برای تعطیلی اینگونه مشاغل عجولانه بوده است.

به گزارش دولت بهار، همشهری نوشت: با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از شنبه هفته آینده موج تازه تعطیلی مشاغل و کسب‌وکارها برای مقابله با شیوع این بیماری در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده است تا به جز برخی مشاغل ضروری بقیه واحدهای صنفی و کسب‌وکارها به‌مدت حداقل ۲هفته تعطیل شود.

اعمال محدودیت‌های جدید برای کسب‌وکارها در حالی است که برخی مشاغل مانند تالارهای پذیرایی از بهمن‌ماه سال گذشته تعطیل شده و به گفته فعالان صنفی با دور جدید تحریم‌ها، کسب‌وکار اینگونه واحدهای صنفی که نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است از بین رفته و صاحبان این تالارها چاره‌ای جز تعطیلی و تغییر کاربری این واحدهای صنفی ندارند. با وجود این تشکل‌های صنفی از اصرار دستگاه‌های اجرایی به دریافت حقوق دولتی و عدم‌حمایت سیاستگذاران از اینگونه فعالان صنفی گلایه دارند. با خسرو ابراهیمی‌نیا، نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی و تجهیز مجالس تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

در دور جدید محدودیت‌های کرونایی چه مشاغلی تعطیل یا فعال خواهد بود؟ 
تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا به‌طور رسمی فهرست مشاغلی که در دور جدید محدودیت‌های کرونایی به‌مدت حداقل ۲هفته تعطیل خواهند شد را اعلام نکرده اما با توجه به اظهارنظر مسئولین این ستاد به‌نظر می‌رسد فقط خدمات و مشاغل ضروری مشمول گروه که موردنیاز شهروندان در دوران تشدید قرنطینه خانگی است مانند داروخانه‌ها، پمپ‌بنزین‌ها، فروشگاه‌های موادغذایی، خدمات امدادی مانند آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها و بانک‌ها باز خواهند بود و سایر مشاغل کمتر ضروری تعطیل خواهد شد. همچنین در نشستی که دیروز با استانداری تهران با حضور معاونت امنیتی استانداری، ریاست نیروی انتظامی، اتاق اصناف و روسای اتحادیه‌های صنفی داشتم مقرر شد تا همه اصناف همکاری لازم برای اعمال این محدودیت‌ها و تعطیلی واحدهای صنفی را داشته باشند. هنوز مشخص نیست که آیا صنایع چاپ و نشر نیز تعطیل خواهند بود یا خیر؟ همچنین فعالیت کبابی‌ها و رستوران‌ها فقط به‌صورت بیرون‌بر خواهد بود و این فعالان صنفی تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند از مشتریان خود در محل واحدهای صنفی پذیرایی کنند، هتل‌ها و مهمانسراها نیز بازخواهند بود.

با این روند سرنوشت برخی مشاغل مانند تالارهای پذیرایی که از سال گذشته تعطیل شده است، چه خواهد بود؟ 
وضعیت تالارهای پذیرایی از سایر مشاغل مستثنی است؛ چراکه بقیه مشاغل تا قبل از دور جدید محدودیت‌ها که از شنبه هفته آینده اجرایی خواهد شد، فعال بوده اما تالارهای پذیرایی از بهمن سال گذشته تعطیل شده‌اند. این درحالی است که اتحادیه قبلا درخواست کرد تا این تالارها با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی باز باشند که موافقت نشد. گرچه تالارهای پذیرایی بسته شده اما این فعالان صنفی باید عوارض شهرداری، مالیات، بیمه و... را پرداخت کنند اما در دور جدید تعطیلی مشاغل شرایط به‌گونه‌ای خواهد شد که باید همه دستگاه‌های ذیربط برای کمک به ادامه بقای واحدهای صنفی مساعدت کنند. با این شرایط گرچه قبلا قرار بود سازمان تامین اجتماعی به این واحدهای صنفی تا ۲ماه بیمه بیکاری بدهد، اما اکنون با بیکاری کارگران، باید بیمه بیکاری پرداخت شود و شهرداری‌ها و سازمان مالیاتی نیز دریافت وجوه دولتی از اینگونه واحدهای صنفی را به تأخیر بیندازند.

با دورتازه تعطیلی مشاغل چه سرانجامی در انتظار تالارهای پذیرایی خواهد بود؟ 
به جرأت می‌توان گفت که تالارهای پذیرایی بیشترین ضربه را از شیوع بیماری کرونا خورده و عملا ورشکسته و نابود شدند. صاحبان این مشاغل در حالی شاهد فعالیت سایر مشاغل و حضور مشتریان‌شان در سفره‌خانه‌ها رستوران‌ها و... هستند، باید عوارض تابلو، بیمه و... را پرداخت کنند. با این شرایط اکنون صد درصد تالارهای پذیرایی تعطیل و ورشکسته شده‌اند. این در حالی است که برخلاف برخی مشاغل مانند واحدهای خرده‌فروشی موادغذایی، صاحبان تالارهای پذیرایی سرمایه زیادی را برای راه‌اندازی کسب وکار خود متحمل شده و راه‌اندازی این شغل نیازمند تاسیسات خاص از آشپزخانه گرفته تا فضای بسیار بزرگ در کلانشهر تهران با قیمت‌های نجومی زمین و ملک است و به‌سادگی امکان تغییر کاربری ندارند با وجود این اکنون اینگونه مشاغل از بین رفته و در موارد محدودی تغییر کاربری داده‌اند.

به‌نظر شما چرا محدودیت‌های کسب‌وکار تالارها بیش از سایر مشاغل طولانی شده است؟
شیوع کرونا با وجود تعطیلی تالارهای پذیرایی گواهی براین مدعاست که امکان فعالیت اینگونه مشاغل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود داشته است چرا که اکنون با گذشت۱۰‌ماه از تعطیلی این تالارها شاهد گسترش شیوع کرونا هستیم و به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری برای تعطیلی اینگونه مشاغل عجولانه بوده است. باید بپذیریم که شهر تهران نیازمند مراسمی مانند ختم، ولیمه، عروسی و... است که در آن افراد زیادی حضور دارند اما اکنون با تعطیلی تالارهای پذیرایی برگزاری اینگونه مراسم به دفاتر ازدواج، سفره‌خانه، رستوران‌ها و سایر مراکز پذیرایی با فضای بسیار کم و سرویس‌های بهداشتی محدود منتقل شده که عملا خود موجب گسترش شیوع موج کرونا می‌شود. از سوی دیگر اگر مانند زمان ابتدای شیوع کرونا تصمیمات قاطعانه‌تری گرفته و همه مشاغل تعطیل می‌شد، شاید اکنون شاهد بازگشت موج شیوع این بیماری نبودیم. این امکان وجود داشت تا مثلا تالار پذیرایی با ۳۰۰نفر گنجایش با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از ۵۰نفر پذیرایی کند اما با تصمیمات غلط عملا مردم را راهی مراکزی با فضای کوچک‌تر و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری برای برگزاری برخی مراسم کردند.

زیان ناشی از تعطیلی طولانی‌مدت و از بین رفتن تالارهای پذیرایی چقدر بوده است؟ 
در شهر تهران حدود ۱۰۰۰ واحد صنفی تالار پذیرایی وجود دارد که با درنظر گرفتن امکاناتی مانند آشپزخانه، تعداد نسبتا بالای نیروی کار و هزینه بالای ساخت یا اجاره محل کسب خود در متراژ بالا (متراژ کوچک‌ترین تالارهای پذیرایی حدود هزار متر آن هم در کلانشهر تهران با قیمت‌های بالای ملک و ساختمان) و... چندین ‌میلیارد تومان برای راه‌اندازی این کسب‌وکار هزینه کرده‌اند و اکنون کسب‌وکارشان از بین رفته و این فعالان صنفی از حداقل ۱.۵ تا بیش از ۱۰میلیارد تومان متضرر و کسب‌وکار اغلب آنها نابود شده است. علاوه برآن هزاران کارگر بیکار و رها شده و بسیاری از مشاغل جانبی مرتبط با تالارهای پذیرایی مانند گل‌آرایی، تزیین سفره‌های عقد، تامین اقلام مورد نیاز برای برگزاری مراسم ختم، ولیمه و... در حال از بین رفتن است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب