1402/11/17-13:31

اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به ایران در شورای امنیت

اتهام‌زنی آمریکا و انگلیس به ایران در شورای امنیت

نمایندگان آمریکا و انگلیس ادعای مرتبط بودن اقدامات گروه‌های مقاومت منطقه با ایران را تکرار کردند.

به گزارش دولت بهار، در پی حملات ارتش آمریکا و گروه‌های مقاومت منطقه علیه اهدافی در عراق و سوریه،‌ «رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاها درباره نقش ایران در اقدامات گروه‌های مقاومت، از شورای امنیت خواست که ایران و آنچه گروه‌های نیابتی آن خواند را «کنترل کند.»
 
روزنامه اماراتی نشنال در این باره گزارش کرد که وود با نادیده گرفتن تاثیر ثبات‌زدای حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه، تاکید کرد که شورای امنیت باید به دولت سوریه فشار بیاورد تا از این کشور به عنوان بستری برای ثبات‌زدایی در منطقه استفاده نکند.
 
خبرگزاری آناتولی نیز گزارش کرد که این دیپلمات آمریکایی مدعی شد، در آخرین مورد از حملات آمریکا، ارتش این کشور اهدافی مربوط به ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن را در سوریه و عراق مورد حمله قرار داده است.
 
او بیان کرد: ما پیشتر، بارها گفته‌ایم که آمریکا اقدامات بیشتری برای پاسخ به حملات آتی یا تهدید به حمله علیه شهروندان، نظامیان یا مواضع آمریکایی انجام خواهد داد.
 
وود با گفتن این که این حملات علیه مواضع و نظامیان آمریکایی «غیرقابل قبول هستند و حملاتی مانند این نمی‌توانند ادامه پیدا کنند»، مدعی شد که اقدامات آمریکا مطابق قوانین بین‌المللی و بهره‌مندی از حق دفاع از خود بوده است.
 
معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین با تلاش برای توجیه این حملات گفت: صراحتا می‌گویم که آمریکا با تلاش برای متوقف کردن و تنش‌زدایی از درگیری در غزه به دنبال درگیری‌های بیشتر در منطقه و به دنبال درگیری مستقیم با ایران نیست. آمریکا به دفاع از نیروهای خود در قبال حملات غیرقابل قبول ادامه خواهد داد.
 
نیروهای مقاومت منطقه تاکنون بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را در پاسخ به حمایت‌های تمام‌عیار آن از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات، حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند. حمله پهپادی هفته گذشته مقاومت عراق به «برج ۲۲» در اردن نیز منجر به کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح‌شدن حداقل ۴۰ نفر شده است.
 
افزون بر این، «باربارا وود» نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل در نشست شب گذشته شورای امنیت گفت که لندن از تمام اقدامات برای حفظ و ارتقای صلح وامنیت بین‌المللی، از جمله در عراق و سوریه «به کلی حمایت می‌کند» و نسبت به تنش‌زدایی متعهد است.
 
او حملات آمریکا به اهدافی درعراق و سوریه را «حق آمریکا برای دفاع از خود و حق آن برای پاسخ به حملات به نظامیان و پایگاه‌های خود» تلقی کرده و به حمایت از آن پرداخت.
 
این دپیلمات انگلیسی درباره اقدامات نیروهای مسلح یمن(انصارالله) در دریای سرخ که شامل حملاتی علیه کشتی‌های رژیم صهیونیستی و متحدان آن بوده است، این حملات را غیرقانونی و غیرقابل قبول خواند.
 
وود مدعی شد، اقدامات و حضور انگلیس در دریای سرخ برای حفاظت از جان‌ افراد بی‌گناه، حفظ آزادی ناوبری و بازدارندگی در قبال حملات بیشتر علیه کشتیرانی طراحی شده است.
 
نماینده انگلیس در سازمان ملل در بخشی از سخنانش ادعای حمایت «سیاسی، مالی و نظامی» ایران از گروه‌های شبه‌نظامی منطقه را تکرار کرده و گفت که این اقدام ایران منجر به ثبات‌زدایی در منطقه و مختل کردن تلاش‌ها برای مبارزه با داعش می‌شود.
 
او گفت که انگلیس از ایران می‌خواهد «این گروه‌ها را کنترل کند و برای جلوگیری از حملات بیشتر توسط نیروهای نیابتی و شرکای آن در عراق، سوریه و یمن وارد عمل شود.»

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب