1402/12/11-19:54

وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است

وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان در گزارش خود به شورای حقوق بشر در ژنیو گفت که وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت کنترل طالبان نسبت به گزارش قبلی‌اش در ماه سپتامبر بدتر شده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا افغانستان؛ او امروز گزارش وضعیت حقوق بشر افغانستان را در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنیو ارائه کرد.

او گفت که طالبان تبعیض علیه زنان در افغانستان را «سیستماتیک» ساخته‌اند و آنچه علیه زنان در افغانستان می‌گذرد را می‌توان «اپارتاید جنسیتی» خواند.

او گفت که تبعیض علیه زنان از سوی طالبان در افغانستان نه تنها در دادگاه لاهه بلکه در دادگاه‌های دیگری که به موضوع نقض حقوق بشر می‌پردازند، نیز باید پیگیری شوند.

آقای بنت گفت که در چند ماه گذشته طالبان به بهانه «بدحجابی» زنان را بازداشت کرده‌اند و آزادی آنها را منوط به تضمین از سوی اعضای مرد خانواده‌شان ساخته‌اند.

او همچنین گفت که طالبان به تعهد خود در مورد «عفو عمومی» اعلام شده از سوی رهبرشان متعهد نماندند و آن را در موارد زیادی نقض کردند.

آقای بنت همچنین به اعدام‌های اخیر و شلاق زدن از سوی طالبان در ورزشگاه‌‍‌ها در ملاء عام اشاره کرده و آن را خلاف تمام قوانین بین‌المللی و تعهدات افغانستان به میثاق‌های بین‌المللی خواند.

آقای بنت گفت که طالبان هیچ نوع مخالفت را نمی‌پذیرند و هرکسی که صدای مخالف داشته باشد، بازداشت و حتی شکنجه می‌شوند.

او از اعضای این شورا خواست، حقوق بشر مردم افغانستان را مورد حمایت قرار دهند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب