1402/12/22-13:53

نزدیک به پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

نزدیک به پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه امروز در نشستی خبری به تشریح عملکرد طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخت و با بیان اینکه اتباع ایرانی برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارند، افزود: از دی ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر تقاضای خود را در سامانه ثبت کره‌اند.

به گزارش دولت بهار، علیرضا بیکدلی معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) ۲۲ اسفند ماه در نشستی خبری به تشریح عملکرد طرح پرسمان تردد ایرانیان مقیم خارج از کشور پرداخت.

وی عنوان کرد که موضوع ایرانیان خارج از کشور از جمله موضوعات مهمی است که در دستورکار دولت و وزارت خارجه قرار دارد و شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ماموریت دارد در حدی که امکان دارد نسبت به ارائه خدمات و حمایت از ایرانیان خارج از کشور تلاش کند.

بیکدلی خاطرنشان کرد: در این خصوص جلساتی با حضور رئیس جمهور و اعضای این شورا تشکیل شده و دبیرخانه ملزم به هماهنگی‌ها و پیگیری‌هاست و از جمله طرح‌های مصوب این شورا که در جلسه دی ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده، طرح پرسمان تردد است.

این دیپلمات ارشد ایرانی توضیح داد: پرسمان تردد به معنای پرسش اینترنتی درباره تردد اتباع ایرانی خارج از کشور است و از زمان تصویب بلافاصله کمیسیونی را با مصوبه شورای عالی تشکیل دادیم به عنوان کمیسیون ویژه پرسمان تردد که نمایندگان دستگاه‌هایی هستند که در رابطه با تردد ایرانیان خارج از کشور مسؤولیت دارند و اگر کسی بخواهد بداند بعد از ورود به کشور می‌تواند از کشور خارج شود، اعضای کمیسیون می‌توانند به آنها پاسخ دقیق دهند.

وی بیان کرد: تعداد کثیری از هموطنان خارج از کشور به صورت منظم به ایران تردد می‌کنند. ۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در سال ۱۳۹۸ به کشور تردد داشته‌اند. پرسمان تردد برای ایرانیانی است که فکر می‌کنند بعد از سفر به ایران، برای خروج با مشکلاتی مواجه می‌شوند و به همین خاطر از انجام سفر منصرف می‌شوند.

* ایرانیان با گذرنامه منقضی هم می‌توانند وارد کشور شوند

بیکدلی افزود: در سال ۱۴۰۰ سامانه پرسمان تردد را روی سامانه میخک وزارت خارجه بارگذاری کردیم و به ایرانیانی که در رابطه با ترددشان به ایران سؤال دارند، این امکان را دادیم که این سؤال را از ما بپرسند که در صورت ورود، آیا مانعی برای خروج دارند یا خیر.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به کمیسیون ویژه پرسمان تردد گفت: اینها را در این کمیسیون که نمایندگان دستگاه‌های متولی تردد اتباع مطرح و به آن فرصتی می‌دهیم که در سازمان خود آن را بررسی و بعد پاسخ آنها را گردآوری کرده و از طریق همین سامانه برای فرد مورد نظر می‌فرستیم که مانعی ندارید و اگر مانعی داشته باشند به آنها اعلام می‌کنیم که به نزدیک‌ترین نمایندگی در محل زندگی خود مراجعه و پاسخ را دریافت کنند. چون باید علت مشکل در تردد آنها را اعلام کنیم.

معاون وزیر خارجه با تأکید بر اینکه هیچ ایرانی برای ورود به کشور هیچ مانعی ندارد، گفت: هموطنان ایرانی با گذرنامه و برگه عبور و حتی با گذرنامه منقضی هم می‌توانند وارد کشور شوند و هیچکس نمی‌تواند مانع ورود اتباع ایرانی شود.

بیکدلی گفت: ما صادقانه به اتباع ایرانی پاسخ می‌دهیم.

* از دی ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر تقاضای خود را در سامانه ثبت کره‌اند

وی افزود: از دی ماه ۱۴۰۰ تا الان ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر تقاضای خود را در سامانه پرسمان تردد ثبت کره‌اند و این تعداد تقاضا مورد رسیدگی هم قرار گرفته است. از این تعداد درخواست‌های رسیده ۳۰۱ نفر دارای پرونده قضایی در محاکم دادگستری بودند که به آنها اعلام شده و به بقیه اعلام شده هیچ مشکلی برای تردد به کشور ندارند.

وی عنوان کرد: بیشترین درخواست‌ها از ایرانیان مقیم در ترکیه، آمریکا، آلمان و کانادا هستند. علاوه بر این ایرانیان انگلیس، استرالیا، سوئد و ایتالیا هم به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

بیکدلی افزود: ایرانیانی که به این سامانه مراجعه کرده‌اند از ۱۱۴ کشور بوده است که در بسیاری از کشورها فقط یک مورد ثبت شده است.

معاون وزیر خارجه گفت: آمادگی داریم در این حوزه تسهیلات بیشتری را ارائه دهیم. همه کسانی که از طریق این سامانه پاسخ مثبت گرفته‌اند که برای تردد به کشور هیچ مانعی نیست و می‌توانند سفر کنند به طور قطع در سفرهایشان بدون هیچ مانعی وارد و خارج شده‌اند. البته همه اینهایی که درخواست داده‌اند وارد کشور نشده‌اند. این اطمینان را می‌دهم که شیوه بسیار مطمئنی است. بسیاری از افرادی که مراجعه کردند به دلیل محیط روانی که در خارج نسبت به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد دچار تردیدهایی می‌شوند که می‌توانند با مراجعه به سامانه از حالت تردید خارج شده و می‌توانند به کشور تردد کنند.

* نزدیک به پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند

بیکدلی در خصوص آمار ایرانیان خارج از کشور نیز عنوان کرد: براساس منابعی که آمار را دریافت می‌کنیم، آمار متنوعی است. برخی منابع بین‌المللی داریم که آمار اتباع خارجی کشورها را منتشر می‌کنند، ولی چون افراد دارای تابعیت مضاعف هستند، نمی‌توان به آن استناد کرد. به عنوان مثال وقتی ایرانی در یکی از کشورهای خارجی تابعیت دوم را دریافت می‌کند، آنها او را از تابعیت ایران خارج می‌دانند، ولی ما همچنان او را ایرانی محسوب می‌کنیم و تابعیت یک فرد ایرانی با گرفتن تابعیت دوم نقض نمی‌شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: آماری که در سامانه‌های خودمان براساس مراجعه ایرانیان ثبت کرده‌ایم، هم کامل نیست، چون سامانه از ۱۳۹۶ راه‌اندازی شده و در این مدت به احتمال زیاد همه ایرانیان برای گرفتن خدمات به بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ما مراجعه نکرده‌اند که مطمئن شویم آماری که داریم کامل است.

بیکدلی بیان کرد: برای رسیدن به آمار نیازمند ترکیب از آماری که به ما مراجعه کرده و خدمات گرفتند به اضافه آمار تخمینی که نمایندگی‌ها ما در خلال مذاکرات از مقامات محل دریافت می‌کنند، است. این شیوه‌ای است که تا حد قابل توجهی ما را به آمار اصلی ایرانیان خارج از کشور نزدیک‌ می‌کند.

وی عنوان کرد: با توجه به این موارد، نزدیک به پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می‌کنند که آمریکا، ترکیه، کانادا، انگلیس و آلمان جزو پنج کشوری اولی هستند که ایرانیان در آنجا زندگی می‌کنند.

* تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم

وی در پاسخ به سؤالی گفت که ما تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی‌شناسیم و افراد با تابعیت ایرانی می‌توانند با تابعیت ایرانی خود به کشور تردد کنند.

بیکدلی همچنین بیان کرد: لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور دیروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی‌اش پایان یافته و آماده ارائه به صحن مجلس است و امیدواریم در مجلس کنونی به تصویب برسد.

معاون وزیر خارجه درباره تردد سربازان مشمول نیز بیان کرد: یکی از مشکلات مهم ایرانیان خارج از کشور موانع تردد ایرانیان ذکور در چارچوب خدمت نظام وظیفه (مشمولیت) است. در این خصوص جلسات متعدد برگزار و طرح‌های متعددی را بررسی کردیم. دو مسأله باید مورد توجه قرار بگیرد یک بحث خدمت مقدس سربازی است که تکلیفی بر فرزندان ذکور کشور است و بحث دوم این است که تعدادی در داخل کشور این خدمت را انجام می‌دهند. نوع سیاستگذاری که در قبال هموطنانی که قبل از 18 سالگی از کشور خارج شده یا در خارج از کشور متولد شده‌اند متناسب با سیاست کلانی است که در مسأله کلی خدمت نظام وظیفه مطرح می‌شود.

بیکدلی افزود: مشمولانی که سه سال در خارج از کشور اقامت داشته‌اند می‌توانند سالانه دو بار به مدت سه ماه به کشور سفر کنند.

هموطنان ایرانی برای ورود به سامانه پرسمان تردد از طریق این آدرس https://mikhak.mfa.gov می‌توانند مراجعه و نسبت به درج درخواست خود اقدام کنند.

در پایان خبرنگاران نیز از میز خدمت و همچنین مرکز تأیید اسناد وزارت خارجه بازدید کردند.

* فارس

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب