1403/01/03-22:42

حمله به یک مرکز تجاری در حومه مسکو با ۴۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی

حمله به یک مرکز تجاری در حومه مسکو با ۴۰ کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی

رسانه های خبری روسیه از کشته و زخمی شدن ده ها نفر در نتیجه وقوع تیراندازی و انفجار در یکی از مراکز تجاری حومه پایتخت این کشور خبر می دهند.

به گزارش دولت بهار، شبکه خبری «آر تی عربی» روسیه شامگاه امروز (جمعه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که بنا بر اعلام مقامات امنیتی این کشور، در مرکز تجاری «کروکس سیتی هال» در شهر «کراسنوگورسک» در حومه شمال غربی شهر مسکو که شاهد برگزاری یک کنسرت بوده، صدای تیراندازی و انفجار شنیده است.

بنا بر این گزارش، شاهدان عینی از کشته و زخمی شدن شماری از افراد بازدیدکننده و در حال انجام کار در مرکز تجاری مذکور خبر دادند در حالی که «آندری وروبیوف»، استاندار مسکو نیز ایجاد یک ستاد عملیاتی در محل وقوع انفجار در سالن کنسرت مرکز را اعلام کرد.

در همین حال، شاهدان عینی عاملان تیراندازی را مردانی با ریش سیاه توصیف کردند که جلیقه های ضد گلوله پوشیده و حامل مسلسل هستند و خبرنگار خبرگزاری رسمی روسیه (تاس) نیز گزارش داد که نزدیک به یک سوم ساختمان تجاری هدف حمله دچار آتش سوزی شده و دود سیاه غلیظی از آن بلند می شود.

در حالی که رسانه های مختلف از وقوع انفجار دیگری در مرکز تجاری کروکس سیتی هال خبر می دهند، وزارت شرایط اضطراری روسیه از بالگرد برای اطفای حریق این مرکز استفاده کرده و تمامی رویدادهای عمومی در مسکو در آخر هفته جاری نیز لغو شد.

وزارت بهداشت روسیه نیز به نوبه خود از اعزام ۵۰ تیم آمبولانس برای ارائه خدمات پزشکی به قربانیان انفجار مرکز خرید کروکس سیتی هال در شهر کراسنوگورسک در حومه پایتخت این کشور خبر داده در حالی که تدابیر امنیتی در ایستگاه های قطار و فرودگاه های مسکو نیز تقویت شده است.

«سرگئی سوبیانین»، شهردار مسکو نیز در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی تلگرام، ضمن تسلیت به خانواده های قربانیان حمله به مرکز تجاری کروکس سیتی هال که از آن به عنوان «یک تراژدی وحشتناک» نام برد، اعلام کرد که دستورات لازم برای ارائه تمامی کمک های لازم به آسیب دیدگان حمله را داده است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در یک پیام تلگرامی از دریافت تماس هایی از شهروندان عادی کشورهای مختلف جهان برای ابراز همدردی و محکومیت فاجعه وحشتناک «عملیات تروریستی خونین» در مرکز کروکس سیتی هال، تاکید کرد که همه جامعه بین المللی باید این جنایت فجیع را محکوم کنند.

در همین راستا نیز، سرویس امنیت فدرال روسیه با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که بر اساس اطلاعات اولیه، در حمله تروریستی به مرکز تجاری کروکس سیتی هال در حومه مسکو، ۴۰ نفر جان خود را از دست داده و بیش از ۱۰۰ تن دیگر زخمی شدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه در بیانیه خود ضمن اعلام این که نیروهای امنیتی این کشور در حال انجام عملیات جست و جو و بازرسی در رابطه با حمله به مرکز تجاری مذکور هستند، تاکید کرد که تمامی اقدامات لازم برای کمک رسانی به قربانیان نیز در حال انجام است.

سرویس امنیت فدرال ضمن تایید وقوع تیراندازی در مرکز تجاری کروکس سیتی پیش از شروع کنسرت یک گروه روسی در آن، توضیح داد که بر اساس اطلاعات اولیه، به دنبال تیراندازی نیز آتش سوزی در ساختمان مرکز روی داده است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز به نوبه خود اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری کشورش از همان دقایق اولیه وقوع تیراندازی در مرکز تجاری کروکوس سیتی هال در حومه مسکو، در جریان این حادثه قرار گرفته است.

پسکوف در این باره همچنین تصریح کرد: رئیس جمهوری به طور مداوم در مورد آن چه در جریان است و اقداماتی که از طریق دستگاه های مسئول انجام می شود، اطلاعاتی دریافت می کند و تمامی دستورالعمل های لازم را صادر کرده است.

در نخستین واکنش های بین المللی به حادثه مرکز تجاری کروکس سیتی هال در حومه مسکو نیز، «فرحان حق»، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ابراز سازمان بین‌المللی از جان باختن شماری از افراد در نتیجه این حادثه، عنوان کرد: ما وضعیت را زیر نظر داریم و تلاش می کنیم اطلاعات بیشتری را به دست آوریم.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به پرسشی در مورد این که آیا کشورش از قبل از حمله به مرکز تجاری کروکس سیتی اطلاعی داشته، اظهار داشت: من نمی دانم که از قبل اطلاعاتی در مورد این حمله وحشتناک داشته باشیم.

کربی درباره هشدار دو هفته پیش سفارتخانه آمریکا در مسکو به شهروندان خود در آستانه روز جهانی زن (هشتم مارس) برای عدم سفر به روسیه و درخواست از ساکنان این کشور برای احتیاط و دوری از تجمع های گسترده به دلیل وجود «خطر بالای تروریستی» نیز گفت: وزارت امور خارجه باید در این مورد صحبت کند. فکر نمی کنم این مسئله به طور مشخص به این حمله مرتبط باشد.

در همین حال، «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهوری بلاروس، «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا، «لوئیس آرسه»، رئیس جمهوری بولیوی، «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، «جودت یلماز»، معاون رئیس جمهوری ترکیه و وزارتخانه های امور خارجه مصر، قطر، عربستان سعودی و اردن نیز از راه های مختلف، حمله تروریستی به مرکز تجاری کراکوس سیتی هال در کراسنوگورسک را محکوم کردند و به دولتمردان روسیه و شهروندان این کشور تسلیت گفتند.

نظرات

  • امیر 4 فروردین

    تسلیت به مردم کبیر روسیه

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب