1403/01/29-16:18

کشف کتیبه سنگ قبر از دوره صفوی در منطقه کاشان

کشف کتیبه سنگ قبر از دوره صفوی در منطقه کاشان

مدیر پایگاه سیلک کاشان از کشف یک قطعه سنگ قبر مربوط به دوره صفوی در منطقه کاشان خبر داد.

به گزارش دولت بهار، جواد حسین‌زاده‌ساداتی، مدیر پایگاه سیلک کاشان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: سنگ قبری از منطقه‌ای ثبت شده در۳۰ کیلومتری غرب کاشان کشف شده است که مربوط به دوران متاخر اسلامی و دوره صفویه است.
 
وی بر اساس اطلاعات هک شده روی سنگ، این کتیبه را مربوط به سال ۱۱۲۹ هجری قمری دانست و بیان کرد: سنگ‌ قبر از جنس مرمر است که از وسط شکسته شده و بر سطح آن و دور تا دور صلوات کبیره نوشته شده که نشان‌دهنده شیعه دوازده امامی بودن متوفی است.
 
حسین‌زاده افرود: در قاب پیشانی سنگ در ۴ سطر نام متوفی و تاریخ وفات این چنین آمده است؛ «وفات یافت سیادت و نجات پناه جنت و رضوان، آرامگاه میرزا محمد ابن سیادت پناه حاجی، الحرمین شریفین حاجی محمدحسین برزکی فی، تاریخ شهر صفر المظفر سنه ۱۱۲۹».
 
مدیر پایگاه سیلک کاشان اضافه کرد: در زیر کتیبه همانند دیگر نمونه‌ها قوس محرابی با تزیینات اسلیمی و در میان قوس، جوغن با ظرافت کار شده و در پایین آن ساقه سروی آمده اما بیشتر سرو که در طرح گلدانی و نیمه پایینی قرار داشته‌ از میان رفته است.
 
وی ضمن اشاره به اینکه این آثار جزیی از فرهنگ و تاریخ باشکوه ایران و بخصوص کاشان هستند، متذکر شد: متأسفانه اشخاصی سعی بر شکستن این کتیبه به قصد پیدا کردن گنج و اشیای گرانبها داشته‌اند که از این طریق موجب تخریب و غارت هویت تاریخی کشور می‌شود.
 
حسین‌زاده ادامه داد: برخی افراد سودجو این کتیبه‌ها را از طریق راه‌های غیر‌قانونی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند و در موزه‌ی آن کشورها به نام تمدن عربی در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب