1403/02/01-18:51

۱۰ کشته در سیل جنوب سیستان و بلوچستان/ شرایط فاجعه بار است

سیل در جنوب سیستان و بلوچستان کماکان قربانی می‌گیرد. این روز‌ها دوباره خبر سیل در کنارک و زرآباد به گوش می‌رسد و با توجه به تجربه سیل اسفند ماه در آن منطقه، هنوز ضعف‌های زیرساختی و مدیریت مشهود است. شرایط مردم آن مناطق نیز از نظر عدم دسترسی به جاده، مخابرات و برق روز به روز سخت‌تر می‌شود.

به گزارش دولت بهار، معین الدین سعیدی، نماینده مجلس، درباره وضعیت فعلی سیل جنوب سیستان و بلوچستان به انتخاب گفت: ما در جنوب استان سیستان و بلوجستان 10 نفر تلفات جانی بابت سیل داشتیم. راه‌های ترانزیتی و روستایی در برخی از شهرستان‌ها تا حدود 70 درصد تخریب شده‌اند. آب وارد منازل شده، بسیاری از پل‌ها تخریب شدند و باغات کشاورزی در زرآباد از بین رفته‌اند. از اسفند تاکنون این دومین سیل است و انتظار مردم این است که راه‌ها برقرار شوند. 400 روستا الان درگیر جاده هستند و بسیاری از روستا‌ها برق ندارند. باید سریعاً نسبت به اتصال شبکه برق اقدام شود.

وی در ادامه در رابطه با حضور مسئولین در مناطق سیل‌زده اشاره کرد: وزیر کشور و رئیس ستاد بحران به منطقه آمدند. جا دارد از استاندار تشکر کنم که از لحظات اول آمدند اما صرفاً آمدن به منطقه تأثیر چندانی ندارد. تمام انتظار مردم این است که تجهیزات راه‌سازی بسیج شوند تا زیرساخت‌ها را ترمیم کنند.

وی درباره چالش‌های اساسی مردم جنوب سیستان اظهار داشت: در کنارک مشکل فاضلاب داریم که نیاز به اعتبار ویژه دارد و تنها 46 درصد پروژه آن تکیل شده است. در زرآباد به صورت سریع برای ترمیم باغ‌ها باید اقدام شود. بحث لایروبی رودخانه‌های فصلی نیز مطرح است و از همه مهم‌تر همین الان در بخش مرکزی چابهار مردم آب لوله کشی ندارند و دسترسی 0 درصد است. در این شرایط حجم آبی که به دریا می‌رسد، باید سازه‌هایی ایجاد شود که منبع آبی برای مردم شود. دو سیل اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان، هرچه مردم داشتند را از بین برد. در زرآباد 270 میلی‌متر بارندگی در چند ساعت داشتیم.

سعیدی درباره خطرات پیش رو مردم در مناطق سیل‌زده گفت: در حال حاضر شرایط فاجعه بار است و دسترسی‌های مخابراتی هم در خیلی از روستا‌ها وجود ندارد و نمی‌دانیم چه به سر مردم آمده است. راه‌های ارتباطی از بین رفته و روستا‌های زیادی درگیر هستند. متأسفانه در حوزه دشتیاری با توجه به اینکه تکمیل پروژه مهار فرسایش خندقی و سیل بند‌ها کامل نشده بود، تقریباً به رودخانه اصلی آنجا رسیده و اگر جلو آن گرفته نشود تمام زندگی مردم را از بین می‌رود و از جهاد کشاورزی تقاضا داریم سریعاً ورود کند. از نهاد‌هایی مثل ستاد اجرایی، بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان درخواست داریم که ماشین آلات مورد نیاز را به منطقه ما بفرستند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب