1403/02/04-00:04

اولین سفر یک رئیس‌جمهوری ترکیه به اقلیم کردستان؛ اردوغان وارد اربیل شد

اولین سفر یک رئیس‌جمهوری ترکیه به اقلیم کردستان؛ اردوغان وارد اربیل شد

هواپیمای حامل رئیس جمهوری ترکیه وارد مرکز اقلیم کردستان شد تا وی به نخستین متصدی این مقام تبدیل شود که به اقلیم خودمختار واقع در شمال عراق سفر می کند.

به گزارش دولت بهار به نقل از شفقنا، شبکه خبری کُردزبان «رووداو» شامگاه امروز (دوشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و هیئت بلندپایه همراه وی در ادامه سفر رسمی و یک روزه خود به عراق، وارد شهر اربیل، مرکز اقلیم کردستان در شمال این کشور شدند.

بنا بر این گزارش، هواپیمای حامل رئیس جمهوری ترکیه و هیئت همراه وی وارد فرودگاه بین المللی اربیل شده جایی که «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان و همچنین «مسرور بارزانی»، نخست وزیر و شمار دیگری از دولتمردان اقلیم به طور رسمی از آنها استقبال کردند.

اردوغان که نخستین رئیس جمهوری ترکیه به شمار می آید که به اقلیم کردستان سفر می کند، قرار است در جریان سفر خود به اربیل، با رئیس و نخست وزیر اقلیم و همچنین «مسعود بارزانی»، رهبر حزب دمکرات کردستان عراق دیدار و گفت و گو کند.

رئیس جمهوری ترکیه که آخرین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی و هنگام فعالیت به عنوان نخست وزیر این کشور، به عراق و اقلیم کردستان سفر کرده بود، در حالی وارد شهر اربیل شد که به افتخار سفر وی، پرچم کشورش روی قلعه تاریخی این شهر نورپردازی شد.

این در حالی است که اردوغان پیش از ورود به اقلیم کردستان نیز، در شهر بغداد با «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهوری و «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق به صورت جداگانه دیدار نموده و دو نشست را با نمایندگان اهل تسنن و ترکمن های این کشور نیز برگزار کرد.

رئیس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق نیز در رابطه با سفر به اربیل و هدف از دیدار و گفت و گوهای خود با مقامات اقلیم کردستان اعلام کرد که فرصت های همکاری بیشتر میان دو طرف را با آنها مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

اردوغان ضمن تاکید بر این که ترکیه به عراق به عنوان یک کشور یکپارچه نگاه می کند و برای غنای دموگرافی این کشور اهمیت زیادی قائل است، افزود: تاکید می کنم که ما در سیاست های خود در قبال عراق که مردم آن فارغ از وابستگی های قومی و فرقه ای آنها، برادر و دوست ما هستند، میان فرقه های نژادی یا گروه های مذهبی مختلف تفاوت نمی گذاریم.

در همین حال، رئیس اقلیم کردستان نیز با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) هنگامی که رئیس جمهوری ترکیه در بغداد به سر می برد، نسبت به سفر وی به اربیل ابراز خوشحالی کرده و اهمیت زمان انجام سفر کنونی را نیز مورد تاکید قرار داد.

بارزانی در پیام خود با بیان این که سفر اردوغان روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی مستحکم عراق و اقلیم کردستان با ترکیه را مورد توجه قرار می دهد، اعلام کرد که با وی بسیاری از پرونده های مهم و در راس آنها، پرونده های مربوط به صلح، ثبات و توسعه اقتصادی را بررسی خواهد کرد.

بارزانی همچنین در سایت ایکس نوشت: «سفر تاریخی رجب طیب اردوغان به بغداد و اربیل در برهه حساسی صورت می گیرد که منطقه از سر می گذراند.»

وی افزود: «این سفر بر روابط سیاسی ، اقتصادی و امنیتی قوی بین عراق و اقلیم کردستان با ترکیه تاکید دارد.

شایان ذکر است که وزرای امور خارجه، دفاع، کشور، بازرگانی، حمل و نقل و زیرساخت، کشاورزی و مراتع، نیرو و منابع طبیعی و صنعت و فناوری ترکیه و همچنین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور (میت)، رئیس اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و مشاور رئیس جمهوری در سیاست های خارجی و امنیتی، اردوغان را در سفر به عراق همراهی می کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب