1403/02/08-23:50
نشست ۶جانبه اعراب در ریاض؛

جنگ غزه پایان یابد و آتش‌بس فوری و کامل برقرار شود

جنگ غزه پایان یابد و آتش‌بس فوری و کامل برقرار شود

مقامات بلندپایه شماری از کشورهای جهان عرب پس از برگزاری نشستی در پایتخت عربستان، بر لزوم پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه دستیابی به آتش بس فوری و کامل تاکید کردند.

به گزارش دولت بهار، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) شامگاه امروز (شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که شاهزاده «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر امور خارجه این کشور امروز در ساختمان وزارتخانه تحت تصدی خود در شهر ریاض، ریاست نشست گروه مشورتی وزارتی شش جانبه عربی را به منظور بررسی تحولات تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه بر عهده گرفته است.

بنا بر این گزارش، نشست مذکور با حضور «ایمن الصفدی»، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اردن، «سامح شکری»، وزیر امور خارجه مصر، «حسین الشیخ»، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) و وزیر امور مدنی تشکیلات خودگردان، «انور بن محمد قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات و «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی»، وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر برگزار شده است.

شرکت کنندگان در این نشست شش جانبه ضمن تاکید بر لزوم پایان دادن به جنگ در نوار غزه، دستیابی به آتش بس فوری و کامل، تضمین حفاظت از غیر نظامیان مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی و لغو تمامی محدودیت هایی که مانع از ورود کمک های بشردوستانه به این نوار می شوند، پشتیبانی خود از همه تلاش های در راستای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سطح بین المللی با هدف تحقق آرمان های ملت فلسطین را ابراز کردند.

این مقامات کشورهای جهان عرب در جریان نشست خود همچنین اهمیت برداشتن گام های برگشت ناپذیری در راستای اجرای راه حل دو کشوری و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ میلادی با پایتختی بخش شرقی بیت المقدس اشغالی مطابق با قطعنامه های بین المللی ذی ربط را مورد تاکید قرار دادند.

مقامات بلندپایه مذکور در ادامه خاطر نشان ساختند که نوار غزه بخش جدایی ناپذیری از سرزمین اشغالی فلسطین است و مخالفت قاطع خود با همه تلاش های در راستای کوچاندن فلسطینیان به خارج از سرزمین خود و هر گونه عملیات نظامی در شهر «رفح» در جنوب این نوار و در نزدیکی مرز مشترک با مصر را نیز اعلام کردند.

آنها همچنین نسبت به ادامه اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رود اردن و بخش شرقی بیت المقدس اشغالی از جمله گسترش شهرک سازی، مصادره زمین، عملیات نظامی علیه فلسطینیان، حملات شهرک نشینان صهیونیست و محاصره آزادی عبادت مسلمانان و مسیحیان هشدار داده و تاکید کردند که این اقدامات راه حل دو کشوری را تضعیف می کند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی با وجود این که برای نخستین بار از زمان برپایی آن در سال 1948 میلادی، در دیوان کیفری بین المللی (ICC) به اتهام ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینیان در جریان تجاوز نظامی خود به نوار غزه محاکمه می شود و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نزدیک به یک ماه است برای برقراری آتش بس فوری قطعنامه به تصویب رسانده، همچنان برای دوست و چهارمین روز پیاپی به جنگ مرگبار و ویرانگر در این نوار تحت محاصره ادامه می دهد که بنا بر آمار رسمی وزارت بهداشت دولت وابسته به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، تاکنون نزدیک به 34 هزار و 400 شهید و بیش از 77 هزار و 400 زخمی بر جای گذاشته که بیشتر آنها کودکان و زنان هستند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب