1399/09/23-14:02

سينا استوي، فعال حوزه بلاكچين: جهان به همبستگي مالي نياز دارد

سينا استوي، فعال حوزه بلاكچين: جهان به همبستگي مالي نياز دارد

استارتاپ به پروژه‌هايي گفته مي‌شود كه در جريان آن يك ايده خام، به كمك تلاش و كوشش يك گروه به توليد يك محصول و يا يك خدمات مي‌انجامد و زمينه براي فروش آن محصول و خدمات فراهم مي‌شود. اين روزها در سراسر دنيا به استارتاپ‌ها و افرادي كه در اين حوزه فعاليت مي‌كنند توجه ويژه‌اي مي‌شود و دولت‌ها حمايت‌هاي زيادي از اين نوع كارآفرينان مي‌كنند.

به گزارش دولت بهار، سينا استوي يكي از كارآفرينان جواني است كه در حوزه بلاكچين در داخل كشور دست به تاسيس يك شركت استارتاپي زده است. او فارغ التحصيل مديريت بازرگانيست و تلاش‌هاي زيادي براي گسترش و توسعه علوم بلاكچين و رمزارزها در ايران انجام داده است. در ادامه گفتگوي دنياي اقتصاد با اين كارآفرين جوان را بخوانيد.

داستان اين استارتاپ و ورود به دنياي كريپتوكارنسي از كجا شروع شد؟

من در سال ۲۰۱۳ ميلادي به عنوان بيتكوينر وارد عرصه رمزارزها شدم و به عنوان يك تريدر (معامله گر) درآمد خود را به بيت‌كوين تبديل مي‌كردم. در نهايت در سال ۲۰۱۶ اين فرآيند رو به صورت كاملا جدي پيش گرفتم و با فراز و فرودهاي بازار همراه شدم كه در نهايت طي اين فرودهاي ناشي از بازار نيز متضرر هم شدم، اما دست نكشيدم و تصميم گرفتم تا به عنوان يك كار افرين وارد اين عرصه شوم و بعد ايده‌ي صرافي رمزارزي در داخل ايران به ذهنم رسيد.

صرافي كريپتولند در سال ۹۶ (دقيقا ۱۶ مهر ماه) شروع به كار كرد و ابتدا تنها با استفاده از ربات تلگرامي به مدت تقريبا يك سال و نيم فعاليت داشت و در نهايت تصميم بر اين گرفتيم تا يك سايت براي صرافي داشته باشيم و كاربران بتوانند راحت‌تر و با اعتماد بيشتري با صرافي كريپتولند خريد و فروش داشته باشند.

اكنون سه سال از راه‌اندازي و تاسيس كريپتولند مي‌گذرد و ما نسبت به ابتداي ورود به اين عرصه تغييرات گسترده‌اي را در پلتفرم خود داشتيم. همراه با سه سالگي كريپتولند يك پلتفرم جدي از صرافي خود را ارائه داديم كه افراد مي‌توانند در اين پلتفرم قابليت‌هاي بسياري را كه در صرافي‌هاي رمزارزي بين‌المللي نظير اوردرگذاري و تريد سريع و آسان را همراه با نمودارهاي قيمتي براي كاربران فراهم نموديم و هم ‌اكنون نيز باز هم در حال توسعه هستيم تا در آينده براي هموطنان عزيزمان نيز خدمات بسيار گسترده‌اي فراهم نماييم.

تعريف شما از كار آفريني؟

تعريف من از كارآفريني اين است كه يك فرصتي در اختيار جوانان و افراد با استعداد جامعه قرار دهيم تا شكوفايي شكل بگيرد و موازي با رشد افراد، جامعه نيز رشد كرده و از نظر ذهني و فكري نمود يابد. در واقع كارآفرينان همواره از مفهوم فرصت جويي و فرصت پروري در ابعاد كاري خود استفاده مي‌كنند تا سايرين نيز از اين فرصت‌ها بهره‌مند گردند.

از سوي ديگر، ارزش آفريني براي اين عرصه به عنوان يكي از موارد مهم و اساسي است كه قطعا به دنبال فرصت پروري بايد شكل بگيرد. در صورتي كه ارزشي خلق نگردد، قطعا توانايي و فرصتي نيز وجود نخواهد داشت و در واقع مفهوم كارافريني شكل نخواهد گرفت. در نتيجه ما نيز به دنبال فرصت‌هاي نو در جوامع هستيم تا اين امكان را نيز براي افراد اين مرز و بوم فراهم نماييم.

استراتژي شما براي رشد كسب و كار؟

استراتژي‌ها براي رشد يك سيستم قطعا نقشي اساسي و ضروري ايفا مي‌كنند؛ در اين ميان بايد متناسب با شرايط بتوان استراتژي را نيز تعيين كرد. در واقع بايد در خصوص استراتژي عنوان كنم كه يك رفتار منطقي و مورد تاييد و بر اساس صلاح‌ديدهاي جوامع است؛ در نتيجه يك استراتژي صحيح مي‌تواند تعريفي مناسب از شرايط و ديدگاه‌ها داشته باشد. در حال حاضر استراتژي اصلي ما توسعه و ارتقا كيفيت خدمات در داخل كشور و ايفاي نقشي با ساز و كار اساسي هستيم.

كمي از الگوهاي بازاريابي خودتان بگوييد

الگوي شخصي ما يك الگويي خاص بر اساس ايده‌هاي ذهني است كه انشالله در آينده‌‌اي نزديك الگوي بازاريابي خود را منتشر خواهم كرد.

فناوري بلاكچين چيست و آينده آن را در جهان و ايران چگونه ارزيابي مي كنيد؟

اگر بخواهيم به زباني ساده بلاكچين را توصيف كنيم، بهتر است با يك مثال در حوزه مالي اين موضوع را بيان كنم. افراد اساسا براي انجام تراكنش‌هاي مالي از يك واسطه به نام بانك استفاده مي‌كنند، ولي بلاكچين براي افراد اين امكان را فراهم كرده است تا اشخاص به صورت مستقيم با يكديگر ارتباط برقرار نمايند و به صورت همتا به همتا داده‌ها و تراكنش‌هاي خود را اجرا كنند و نيازي به شخص ثالث نباشد.

اگر بخواهم به صورت ديگر شرح دهم بايد بگويم، بلاكچين مجموعه‌اي از بلوك‌هاست كه به صورت پشت سر هم و زنجيروار با حجم مشخصي مي‌توانند داده‌ها را دريافت نموده و در نهايت قابل انتقال به شخصي كه احتياج دارد، نمايد. البته بايد به اين نكته نيز اشاره داشته باشم كه داده‌ها به صورت رمزنگاري شده انتقال مي‌يابند و تنها فرستنده و گيرنده اطلاعات مي‌توانند رمزگشايي نمايند.

اين نكته را نيز بايد در نظر داشته باشيد، مركز داده‌اي كه بلاكچين‌ها در آن‌ فعاليت دارند، به صورت كاملا غير متمركز و در قالب يك نود (Node) در سراسر جهان فعال هستند و هر شخصي مي‌تواند نقش نود را داشته باشد.

در خصوص آينده بلاكچين در ايران بايد بگويم كه اگر بتوانيم داده‌ها و اطلاعاتي عمومي را از طريق بلاكچين ذخيره و تغييرات اعمالي را به اين شكل اجرا نماييم، بهترين گزينه است و مي‌توانيم شكلي جديد از پردازش اطلاعات در فضايي كاملا ايمن و رمزنگاري شده داشته باشيم؛ در نتيجه درز كردن اطلاعات كاملا بي‌معنا خواهد شد. در حال حاضر فناوري بلاكچين در جهان به سرعت در حال توسعه است و شركت‌هاي مختلفي داده‌هاي خود را در بلاكچين آپلود مي‌نمايند.

بزرگترين چالش‌هايي كه در توسعه استارتاپ خود با آن مواجه بوديد؟

زندگي تمامي افراد در طول يك روز چالش است و هر شخصي كه هر روز كه از خواب برمي خيزد، گذران زندگي براي او به عنوان يك چالش است. در طي اين چالش روزانه، كساني مي‌توانند موفق باشند كه با هر چالش در زمان مناسب و با تفكري پيش بروند و در طي اين فرآيند موانع را پشت سر بگذارند. به عنوان يك كارآفرين بايد با ذهني باز نسبت به مسائل تصميم گرفت و ايده‌اي جديد را خلق كرد، در نتيجه چالش معنايي ندارد و همه‌ چالش‌ها قابل حل هستند.

نظر شما در خصوص رمزارزها (كريپتوكارنسي) و آينده آن در جهان و ايران را بيان كنيد؟

اساسا رمزارزها به عنوان يك ابزاري براي پرداخت‌هاي اينترنتي محسوب مي‌شوند و شكل جديدي از پول را مي‌توان در آن‌ها يافت. ايده‌اي كه مي‌تواند مرزها را جابجا نموده و ديدگاه‌ها را تغيير دهد. به نوعي وقتي شخصي بتواند دارايي خود را به راحتي از كشوري به كشور ديگر بدون پرداخت هزينه گزاف انتقال دهد، يك نوع موفقيت و برد محسوب مي‌گردد. جهان به اين نوع همبستگي در حوزه مالي احتياج دارد. اگر اين فرآيند در ايران رشد و نمو يابد، مي‌تواند گشايش‌هاي اقتصادي براي كشور به همراه داشته و به نوعي ارز آوري را شاهد خواهيم بود. آينده را بايد رقم زد نه اينكه منتظر باشيم تا موفقيت و آينده به سراغ ما بيايد.

بعنوان يك فعال موفق در فناوري بلاكچين، خلاء موجود در كشور را در اين حوزه در چه مواردي مي‌دانيد؟

به نظرم خلا اصلي در اين حوزه، مبحث آموزش و تبحر در اين صنعت است. در واقع بسياري از افراد به دليل نداشتن دانش كافي در حوزه بلاكچين و رمزارزها نمي‌توانند اهداف و سناريو شكل‌گيري آن‌ها را تشخيص دهند و در اين ميان برداشت‌هاي اشتباهي درخصوص اين صنعت  ايجاد مي‌گردد. داشتن دانش كافي در اين حوزه علاوه بر اينكه سبب توسعه اين صنعت در داخل كشور مي‌گردد، گشايش‌هاي فراوان  و ايجاد شغل براي بسياري از جوانان اين مرز و بوم خواهد داشت.

سينا

توصيه شما به جواناني كه تمايل به راه اندازي كسب و كار در حوزه بلاكچين و رمز ارز را دارند، چيست؟

تنها توصيه‌اي كه به قشر تازه نفس كشور مي‌توانم داشته باشم، يادگيري و آموزش اين حوزه به شكلي صحيح و مفهومي است. در صورتي كه تصميم دارند كسب و كار خود را در اين حوزه توسعه دهند، حتما بايد دو فاكتور آموزش و يادگيري را به خوبي درك كرده و در نهايت اقدام به راه‌اندازي كسب و كار و سرمايه‌گذاري نمايند.

اگر به گذشته باز گرديد، باز هم تمايل به راه اندازي كسب و كار در حوزه بلاكچين و رمزارز را داريد ؟

قطعا ... اگر رسالت من آموزش و كارآفريني است، بارها و بارها اگر به گذشته بازگردم قطعا وارد همين حوزه خواهم شد و رسالت خود را اجرايي خواهم كرد. پس از گذشت اين مدت كه با فراز و نشيب‌هاي بسياري روبرو بودم اما هنوز ابتداي راه هستيم و اهدافم بسيار فراتر از اينهاست.

و سخن پاياني

آموزش، آموزش، آموزش ... به عنوان سخن پاياني تاكيد مي‌كنم كه همواره دانش خود را تكميل نماييد و هيچگاه بدون آگاهي وارد اين حوزه نشويد. برخلاف تصوري كه بسياري از افراد دارند، در اين حوزه فقط بحث سرمايه‌گذاري نيست، موضوع مهم و اصلي در وهله اول آموزش است و در نهايت اقدام به سرمايه‌گذاري هوشمندانه.

ريسك بازارهاي مالي تنها با آموزش صحيح و كسب دانش در اين حوزه عملياتي است و اين موضوع بايد رعايت شود، در غير اينصورت خطرات بسياري سرمايه‌ افراد را تهديد مي‌نمايد.

نظرات

  • علی فروغی 24 آذر

    من از مشتریان سایت کریپتولند هستم که ایشان مدیرعاملش هستند، 3سال هست از سایت ایشان بیت کوین و دیگر رمزارزها را میخرم و به صورت شخصی میفروشم، واقعاسینا استوی ادم با انصافی هستش

  • سجاد خواجه علیجانی 24 آذر

    عالیه عالی من عاشق این بزرگ مرد هستم، بهترین صرافی رمزارزی ایران کریپتولند هستش

  • رضا قدوسی 24 آذر

    موضوع خیلی جالبی که اعلام کردن تو این مطلب اینه که آموزش اصلی‌ترین پایه‌ی این حوزه هستش و واقعا میشه به این کارشناس، آقای سینا استوی هم که میدونم یکی از افراد موفق کارآفرین هستند تبریک گفت که افراد رو به آموزش دعوت میکنن تا با دیدگاهی باز وارد این عرصه این بشن

  • محمد جرجندی 24 آذر

    ممنون از دولت بهار که از این کارآفرین نمونه حمایت کرد، آقای سینا استوی جزو افراد نابغه ایران هستند و واقعا بنده به ایشان افتخار میکنم طبق تحقیقاتی که بنده داشتم ایشان توسط صرافی کریپتولند باعث ورود ارز به کشور شده اند و توانسته اند تحریم هارا دور بزنند

  • ناشناس 28 آذر

    اگر سرنخش دست استکبار جهانی نباشد که به احتمال خیلی زیاد هست. صهیونیستها پشت پرده اش بنظرمیرسند. نوعی کنترل مالی است. قطعا خیال دارند مسیرهای مالی ایران را شناسایی کنند. صرف نظر از اینکه خلق پول تحت پوشش کارآفرینی و صرافی , مکروه ( و بعضا منع ) است.

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب