1399/09/23-19:04

ادامه سرکوب اخوانی ها در مصر و بازداشت دومین وزیر محمد مرسی

منابع محلی مصر روز یکشنبه از بازداشت دومین وزیر سابق مصر در دولت محمد مرسی رئیس‌جمهوری پیشین این کشور، طی یک هفته اخیر خبر دادند. منابع مصری معتقدند این اقدام در چارچوب سرکوب اخوان المسلمین و مرتبط با صف بندی های منطقه ای و تقابل جبهه سعودی - مصر در برابر ترکیه و قطر انجام شده است.

به گزارش دولت بهار به نقل از منابع محلی، نیمه شب گذشته نیروهای امنیتی حاتم عبداللطیف وزیر حمل و نقل پیشین در دوره حکومت محمد مرسی را از خانه‌اش در شرق قاهره پایتخت مصر بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی مصر هفته گذشته نیز خالد الازهری وزیر کار پیشین این کشور را به اتهام عضویت در گروه تروریستی و حمایت مالی از تروریسم بازداشت کردند و دادستانی برای انجام تحقیقات و بازجویی، ۱۵ روز حبس برایش در نظر گرفت.

برخی منابع درباره بازداشت وزیر حمل و نقل سابق مصر نوشتند که او یکی از اعضای گروه اخوان المسلمین است و همچنان با رهبران این گروه در خارج از کشور در ارتباط بوده و با هدف ایجاد تزلزل در امنیت کشور در برنامه‌های و طرح‌های آن شرکت داشته است.

این در حالی است که مرکز حقوق بشر «الشهاب» در بیانیه‌ای اعلام کرد، عبداللطیف را که صبح جمعه از خانه‌اش در قاهره به طور خودسرانه بازداشت شده، ناپدید شده است.

این مرکز بازداشت خودسرانه عبداللطیف را محکوم کرد و مقامات مصری را مسئول سلامتی او دانست و خواستار آزادی فوری او شد.

مصر به دلیل محدود کردن آزادی‌ها و بازداشت مخالفان با انتقادهای گسترده بین‌المللی روبه‌رو شده است.

دولت مصر پس از کودتای عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی این کشور علیه محمد مرسی رئیس جمهوری منتخب، در دسامبر سال ۲۰۱۳، اخوان‌المسلمین را به عنوان یک گروه تروریستی در این کشور خواند.

دولت مصر بارها اتهامات نقض حقوق بشر را رد کرده و رئیس جمهوری این کشور نگهداری هرگونه زندانی سیاسی در کشورش را تکذیب کرده است.

ترکیه و قطر از حامیان اصلی جریان اخوان المسلمین در کشورهای عربی از جمله مصر هستند. این در حالی است که عربستان و امارات متحده عربی مخالف قدرت گرفتن جریان اخوانی هستند و حمایت این دو کشور از دولت السیسی نیز در این راستا صورت می گیرد. 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب