1399/09/29-18:29

مردم سودان خواستار سرنگونی دولت انتقالی شدند

مردم سودان امروز شنبه در دومین سالگرد انقلاب ۱۹ دسامبر(۲۹ آذر) در خارطوم و سایر ایالت‌های این کشور با برگزاری تظاهراتی خواستار سرنگونی دولت انتقالی و تحقق اهداف انقلاب شدند.

به گزارش دولت بهار به نقل از آناتولی، شاهدان عینی در این باره گفتند که مردم امروز در مناطق مختلفی در پایتخت و سایر ایالت‌ها تظاهرات کردند و خواستار سرنگونی دولت کنونی شدند.

معترضان در منطقه الصحافه در جنوب خارطوم با آتش زدن لاستیک‌های خودروها شعار دادند که مردم خواستار سرنگونی نظام حاکم هستند.

هواداران حزب کمونیست سودان در منطقه الفتیحاب در محله ام درمان در کرانه باختری رودخانه نیل نیز با برگزاری تظاهراتی خواستار سرنگونی نظام حاکم شدند.

معترضان شعار می‌دادند که انقلاب ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ برای حل مشکلات اقتصادی به وقوع پیوست.

معترضان در منطقه حلفا در ایالت کسلا نیز با در دست داشتن پارچه نوشته‌هایی خواستار سرنگونی دولت و برکناری همه سیاستمداران شدند. 

چند روز گذشته نیز همزمان با سالروز تظاهرات میلیونی در سودان در سال ۲۰۱۸، فراخوان‌ها از سوی طرف‌های مختلف برای برگزاری تظاهرات میلیونی ضد دولت کنونی این کشور در روز ۱۹ دسامبر جاری افزایش یافته بود.

حزب کمونیست سودان و برخی از کمیته‌های مقاومت این کشور با هدف لغو سند قانون اساسی و براندازی دو بخش مدنی و نظامی دولت انتقالی خواستار برگزاری این تظاهرات هستند.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان و سوخت آغاز شد، اما این اعتراض‌ها بسرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شده بودند که سه دهه بر این کشور حکومت کرد.

البشیر در آوریل گذشته (اواخر فروردین ماه ۱۳۹۸) پس از تظاهراتی که چند ماه طول کشید و چندین کشته نیز در پی داشت و در اعتراض به بیکاری و فساد برگزار می‌شد، از قدرت کنار زده شد.

اما نظامی‌ها به جای تن‌ دادن به مطالبات معترضان از آغاز یک حکومت دو ساله موقت به سرپرستی یک شورای نظامی خبر دادند و مقررات حکومت نظامی از جمله منع رفت‌وآمد را در این کشور برقرار کردند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب