1403/03/23-13:19

حذف معلولان از عضویت در کتابخانه ملی ایران!

 حذف معلولان از عضویت در کتابخانه ملی ایران!

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در واکنش به عدم عضویت معلولان در کتابخانه ملی گفت: در صورت صحت خبر حذف معلولان از عضویت کتابخانه ملی، این موضوع را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایرنا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سال ۱۳۸۲ کتابخانه‌ای با نام بخش نابینایان و معلولان در کتابخانه راه‌اندازی کرد که هدف آن تامین نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی افراد بدون امکان استفاده از کتاب‌های چاپی و یا هرگونه مواد دیداری شنیداری هستند.

این سازمان اما اکنون در آیین‌نامه جدید پذیرش و عضویت در کتابخانه، عضویت افراد مختلف محدود و بند مربوط به عضویت افراد دارای معلولیت حذف شده است. این منع‌ عضویت در حالی اتفاق افتاده که کتابخانه همچنان دارای بخش نابینایان و کم‌بینایان است و منابعی به‌صورت بریل در این کتابخانه وجود دارد.

در فروردین ۱۴۰۳ شیوه‌نامه جدید پذیرش و عضویت کتابخانه ملی تصویب شد که بر اساس این شیوه‌نامه شرایط عضویت در کتابخانه ملی برای اعضای ویژه، تخصصی و عمومی اعلام شده است. کتابخانه ملی سال گذشته با محدودتر کردن شیفت شب خبرساز شد. در حالی که تعداد قابل توجهی از پژوهشگران و دانشجویان به این محدودیت اعتراض داشتند.

مسوولان کتابخانه بعد از گذشت چندماه، عدم استقبال از شیفت شب بعد از ساعت ۱۲ شب، وجود مشکلات امنیتی و هزینه تحمیلی را دلیل محدود کردن آن اعلام کرده و تاکید داشتند که رسالت اصلی کتابخانه ملی، تامین منابع برای تحقیق و پژوهش است. در روزهای گذشته نیز انتشار آیین‌نامه جدید بازتاب خبری در رسانه‌های مختلف داشت، اما کتابخانه ملی تاکنون به انتقادات واکنشی نشان نداده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در واکنش به این اقدام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: «حذف کامل افراد دارای معلولیت در دستورالعمل جدید عضویت کتابخانه ملی اگر صحت داشته باشد، این اداره کل سلامت شهرداری تهران به عنوان نماینده کانون معلولان، به طور ویژه پیگیری و مطالبه‌گری خواهد کرد.

حمید صاحب در ادامه افزود: اگر معلولان همانند دیگر افراد واجد شرایط که مشمول تغییرات در عضویت شده‌اند، درباره آنها هم اعمال شده باشد به طور طبیعی اعتراضی نداریم اما درباره حذف کلی آنها پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

محدودیت تازه برای عضویت معلولان در کتابخانه ملی

در آیین‌نامه جدید در بخش اعضای عمومی، بند «جانبازان ، ایثارگران و اعضای درجه یک خانواده شهدا ، جانبازان و ایثارگران» به ایثارگران منطبق با قانون با مدرک کارشناسی تغییر کرده است. پیش از این، بازنشستگان دولت با داشتن حداقل مدرک کارشناسی و معادل آن می‌توانستند از عضویت عمومی بهره‌مند شوند، که چنین امکانی در شیوه‌نامه جدید دیده نشده است.

در آیین‌نامه جدید واجدین شرایط عضویت پژوهشی به این شرح آمده است:

اعضای هیات علمی

دانش‌آموختگان و دانشجویان مقطع دکترای تخصصی و دکترای حرفه‌ای(نیمسال ۹ به بالا)

طلاب سطح ۴ و بالاتر حوزه علمیه

دارندگان مدرک درجه یک هنری

برگزیدگان جشنواره‌های ملی وب ین‌المللی معتبر از قبیل فارابی و خوارزمی

پژوهشگران برتر جشنواره‌های سازمان

در حالی که پیش از این، شرایط افرادی که در عضویت تخصصی قرار می‌گرفتند، به این شرح بود:

نخبگان و مخترعان

فارغ التحصیلان دکترای تخصصی، دکترای حرفه ای، کارشناسی ارشد و حداقل سطح سه حوزه

شاغلان به تحصیل در مقطع دکترای تخصصی و طلاب شاغل به تحصیل در سطح چهار حوزه

شاغلان به تحصیل در مقطع دکترای حرفه‌ای ترم نه به بالا

پدیدآورندگان کتاب علمی- تخصصی

نویسندگان مقالات علمی با درجه ISI نویسندگان مقالات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی و نیز ارائه شده در کنفرانس‌های بین المللی

دارندگان مدارک درجه یک، دو و سه هنری (با تأییدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

معلولین جسمی - حرکتی، نابینایان و کم بینایان

کارمندان سازمان با حداقل مدرک کارشناسی

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب