1399/10/14-17:54

مخالفت سازمان بازرسی با مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو را در بازار کاهش داد

مخالفت سازمان بازرسی با مصوبه شورای رقابت قیمت خودرو را در بازار کاهش داد

هرچند مصوبه اخیر شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروها باعث به هم خوردن ثبات نسبی بازار خودرو شد اما مخالفت سازمان بازرسی با این مصوبه و در نتیجه عدم ابلاغ قیمت‌های جدید باعث شد رشد دوباره قیمت‌ها در بازار متوقف شود و نرخ‌های بازار به حالت قبل از مصوبه بازگردد.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، مخالفت سازمان بازرسی با شیوه جدید قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت مانعی برای ابلاغ نرخ های جدید خودروسازان و به تبع آن رشد قیمت ها در بازار خودرو شد و در نتیجه قیمت خودرو در بازار روندی کاهشی به خود گرفت.

بررسی بازار خودرو نشان می دهد قیمت پراید صفر در بازار به 102 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سایپا 111 با قیمت 118 میلیون تومان معامله می شود. همچنین قیمت سمند ال ایکس به 176 میلیون تومان رسیده و سمند EF7 نیز با قیمت 190 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود. قیمت پژو 405 نیز به 177 میلیون تومان رسیده و پژو 206 تیپ دو با قیمت 190 میلیون تومان خرید و فروش می شود. هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 نیز با قیمت 248 میلیون تومان معامله می شود. قیمت پژو 206 صندوق دار نیز در بازار به 244 میلیون تومان رسیده است.

در مورد تیبا صندوق دار نیز باید به قیمت 111 میلیون تومانی در بازار اشاره کنیم، در عین حال قیمت تیبا هاچ بک نیز به 119 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه کوئیک نیز با قیمت 145 میلیون تومان و ساینا با قیمت 122 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود.

* معاملات دوباره راه افتاد

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این مورد به خبرنگار فارس گفت: با اعلام رئیس شورای رقابت مبنی بر تعیین دستورالعمل جدید قیمت گذاری خودروها در روز سه شنبه هفته پیش شاهد افزایش قیمت ها در بازار خودرو بودیم به طوری که قیمت برخی خودروهای داخلی 2 تا 4 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از امروز معاملات در بازار خودرو دوباره راه افتاده است، تصریح کرد: از روز پنج شنبه هفته پیش که سازمان بازرسی مخالفت خود را با دستورالعمل شورای رقابت اعلام کرد، شاهد کاهش قیمت ها در بازار خودرو بودیم و بازار به تعادل برگشت.

موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت خودروها در بازار به دلیل جو روانی حاصل از فرمول جدید شورای رقابت بود، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر بازار ارز دارای نوسان خاصی نیست، بعید است که در شرایط عادی شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم.

* نابسامانی بازار با فرمول جدید شورای رقابت

به گزارش فارس، در پی اعلام دستورالعمل جدید شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه ای خودروها در هفته پیش، قیمت پراید در بازار از 100 میلیون تومان به 103 میلیون تومان افزایش یافت و تیبا 2 نیز که با قیمت 122 میلیون تومان به فروش می رسید، قیمتش به 124 میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت سمند طی یک شب از 176 میلیون تومان به 178 میلیون تومان رسید و قیمت پژو 405 مدل جی ال ایکس نیز از 177 میلیون تومان به 179 میلیون تومان افزایش یافت. در همین حال، قیمت پژو 206 تیپ 2 از 187 میلیون تومان به 191 میلیون تومان رسید و قیمت پژو 206 تیپ 5 نیز از 247 میلیون تومان به 251 میلیون تومان افزایش یافت.

طبق مصوبه جدید شورای رقابت، خودرو‌هایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، ۵۵ درصد تولید خودروسازان به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص دارد که آنها از دستور العمل قیمت گذاری شورای رقابت تبعیت می‌کنند، 45 درصد خودرو‌ها نیز مشمول فرمول جدید می شوند.

به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان می شود.

اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صنعت سازمان بازرسی در این مورد با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو باعث شوک قیمتی در بازار شد، می گوید: در صحبتی که با مسئولان وزارت صنعت و حتی معاون وزیر صنعت داشتیم، گفتند که فرمول جدید شورای رقابت یک فضای تصاعدی را در بازار خودرو ایجاد می‌کند و باعث فشار به مردم خواهد شد، گرچه آنها نیز به دنبال افزایش قیمت هستند اما نمی‌خواهند به مردم فشاری وارد شود.

به گفته وی، در مصوبه شورای رقابت به تولید به صورت عام و کلی اشاره شده، اما در مورد عرضه، اشاره‌ای صورت نگرفته است.

میرمحمدی با اشاره به تأثیر روند نزولی قیمت دلار بر بازار خودرو می گوید: در کنار این موضوع، کاهش ارزبری قطعات و داخلی‌سازی نیز صورت گرفته که بر این مبنا قیمت خودروها باید مورد بازنگری قرار گیرد. این طور نیست که نرخ تورم‌ بخشی صنعت خودرو همچنان شیب مثبت داشته باشد.

وی ادامه می دهد: پیش از اینکه رئیس شورای رقابت در روز سه‌شنبه هفته گذشته فرمول جدید شورای رقابت را اعلام کند ما روز دوم دی‌ماه طی نامه‌ای به وزیر صنعت که به رئیس شورای رقابت نیز رونوشت شد، خواستیم تا با توجه به اینکه کشور در وضعیت بحرانی و التهاب قرار دارد برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری و بازار خودرو، کارشناسی لازم صورت گیرد اما دیدیم که فرمول جدید یک شبه اعلام شد و کارشناسی لازم در این مورد صورت نگرفت.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب