1403/05/26-09:10

بغداد: پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به تعویق افتاد

بغداد: پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به تعویق افتاد

وزارت امور خارجه عراق از تعویق پایان ماموریت ائتلاف بین المللی به دلیل تحولات اخیر خبر داده و تاکید کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این کشور حضور ندارد.

به گزارش دولت بهار، خبرگزاری رسمی عراق (واع) شامگاه پنج شنبه در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دفتر اطلاع رسانی وزارت امور خارجه این کشور با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که تمایل دارد در رابطه با پاسخ نادرست سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به پرسش یکی از خبرنگاران در کنفرانس مطبوعاتی خود توضیح دهد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه خود در این باره آورده است: هیچ گونه نیروی آمریکایی در عراق حضور ندارد به جز مشاوران نظامی حاضر در زیر چتر ائتلاف بین المللی و آنها نیز مشمول نتایج کار کمیته عالی نظامی می باشند که هر دو طرف به سازوکارهای تعیین شده و نتایج آن پایبند هستند.

در ادامه بیانیه این وزارتخانه همچنین آمده است: فعالیت کمیته عالی نظامی طی ماه های گذشته روی ارزیابی خطر سازمان تروریستی داعش با هدف رسیدن به تاریخی برای پایان ماموریت نظامی عملیات عزم راسخ (عملیات ارتش آمریکا برای دخالت نظامی بین المللی علیه داعش) متمرکز بوده است.

وزارت امور خارجه عراق خاطر نشان ساخت: بر اساس بحث هایی که شامل سلسله مراتب خروج مشاوران از اماکن بوده، به حضور مشاوران ائتلاف بین المللی از ملیت های مختلف در خاک عراق پایان داده خواهد شد و چیزی جز توافق بر سر جزئیات، تاریخ اعلام و برخی جنبه های لجستیکی دیگر باقی نمانده است.

این وزارتخانه با بیان این که به دلیل تحولات اخیر، اعلام پایان ماموریت نظامی ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با تروریسم در عراق به تعویق افتاده، تاکید کرد که روابط دو جانبه با آمریکا شامل زمینه های مختلف از جمله رابطه امنیتی بوده و این روابط پیش از حضور نیروهای ائتلاف وجود داشت و پس از آن نیز ادامه خواهد یافت.

وزارت امور خارجه عراق در پایان نیز عنوان کرد: هیئت عراقی پیشتر نیز آینده رابطه امنیتی در زمینه های آموزش، تامین سلاح و تجهیزات و همکاری امنیتی را با توجه به آن چه قانون اساسی عراق و چارچوب توافقنامه راهبردی میان عراق و آمریکا اجازه داده، مورد بحث و بررسی قرار داده است.

این در حالی است که «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در نشست مطبوعاتی خود و در پاسخ به پرسشی در رابطه با پرونده خروج نیروهای کشورش از خاک عراق، گفته بود که در مورد آینده نیروهای ائتلاف بین المللی، چندین نشست از جمله در جریان سفر «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور به واشنگتن، با مقامات بغداد برگزار کردند.

پاتل در این باره همچنین مدعی شده بود: ما در هیچ یک از این نشست ها خروج نیروهای آمریکایی از عراق را بررسی نکردیم با این حال گفت و گوها برای ایجاد یک شراکت امنیتی دو جانبه ادامه دارد همان گونه که نخست وزیر عراق و (آنتونی بلینکن) وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفت وگوی تلفنی آن را بررسی کردند. گفت و گوها ادامه دارد، روی رایزنی ها و راهبردهای پیشین متمرکز خواهد شد و به هماهنگی امنیتی و منافع مشترک خواهد پرداخت.

شایان ذکر است که به عنوان بخشی از ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نیروی این کشور به همراه نیروهای دیگری از فرانسه، استرالیا و بریتانیا در عراق حضور دارند و بر سه سایت اصلی یعنی پایگاه «عین الاسد» در استان مرزی الانبار در غرب، پایگاه «حریر» در استان اربیل، مرکز اقلیم کردستان در شمال و اردوگاه «ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بین المللی شهر بغداد، پایتخت این کشور تقسیم می شوند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب