1399/12/01-09:23

دکتر احمدی‌نژاد در مصاحبه با فیگارو: جو بایدن باید سیاست‌های خود در برابر ایران را بصراحت اعلام کند

دکتر احمدی‌نژاد در مصاحبه با فیگارو: جو بایدن باید سیاست‌های خود در برابر ایران را بصراحت اعلام کند

دکتر احمدی نژاد در گفت وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو ضمن تاکید بر ضرورت رعایت اصل عدالت و احترام در گفت و گو میان کشورها گفت: ایران کشور ضعیفی نیست که استعمارگران آن را روی نقشه درست کرده باشند. ایران یک کشور بزرگ است و ریشه در اعماق تاریخ دارد، بنابراین با برخی تلاش های خصمانه، متلاشی نمی شود. دوستی با ایران نفع بیشتری نسبت به دشمنی با آن دارد. مگر در 40 سال گذشته، کشورهای اروپایی و آمریکا ضرر نکردند. وقتی دعوا می شود، هر دو طرف ضرر می کنند.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمدی نژاد سیاست های دولت آمریکا را فراتر از ترامپ دانست و افزود: اگر می گویند ترامپ اشتباه کرده است، آقای بایدن باید همان روز اول تصمیمات او را ملغی اعلام می کرد. چرا لغو نمی کنند؟ آنها می خواهند آن اشتباهات را به سکویی برای گرفتن امیتازات بالاتر تبدیل کنند. این مساله مشکلات را حل نمی کند بلکه تشدید کرده و به آینده موکول می کند. ایران و آمریکا باید بیش از دشمنی، به دوستی با یکدیگر و بیش از درگیری، به همکاری مشترک فکر کنند.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

فيگارو: در حال حاضر براي از سرگيري مذاكرات ايران و آمريكا، بهترين سناريو و حالتي كه شما متصور هستيد، به چه صورتي است؟

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده.

من فكر مي كنم كه دنيا را مشتركا بايد با هم اداره كنيم و اصل بر رابطه است، منتهي روابط و گفتگوها بايد بر اساس عدالت و احترام متقابل باشد.

فيگارو: فكر مي كنيد كه ايران و آمريكا بايد گفت و گو درباره پرونده هسته اي را از سر بگيرند؟

دكتر احمدي نژاد: بايد ببينيم كه توافقاتي كه تا الان شده، چه بوده است؟ قبلا يك توافقي شد ولي موفق نبود. اگر علت عدم موفقیت را كشف نكنيم، هر توافق بعدي دوباره شكست خواهد خورد. من فكر مي كنم اصول حقوق بين الملل در اين توافق رعايت نشده است.

فيگارو: آیا از نظر شما چون آقاي ترامپ از برجام خارج شد و آن را قبول نكرد، شکست خورد؟

دكتر احمدي نژاد: خير! نمي دانم شما چقدر با متن برجام آشنا هستيد.

فيگارو: شما فكر مي كنيد كه اروپايي ها هم به تعهداتشان عمل نكردند؟

دكتر احمدي نژاد: من نمي خواهم وارد تمام جزئيات اين توافق بشوم، فقط به يك مورد اشاره مي كنم. شش كشور آمدند با يك كشور راجع به هسته اي مذاكره كردند. در واقع شش كشور با يك كشور اختلاف داشتند. طبيعي است كه مسير حل اختلاف در هر توافقی پيش بيني مي شود. به موجب اين توافق،اگر اختلافي بين ايران و آن شش كشور بوجود آمد، يك جلسه اي با حضور نمایندگان هفت کشور تشكيل مي شود و همه راي واحد دارند! اين با كدام اصل از اصول حقوق بين الملل سازگاري دارد؟ وقتي كه آقاي ترامپ برجام را كنار مي گذارد و ايران كاري نمي تواند بكند، يعني يك طرف هميشه بازنده است. در حالي كه حقوق بين الملل مبتنی بر عدالت است و من فكر مي كنم اگر بنا باشد گفت و گويي صورت بگيرد بايد اساس آن بر عدالت و احترام و دوستی و همکاری باشد. براي له كردن يك طرف نباشد.

فيگارو: اولين گام را چه طرفي بايد بردارد؟ آمريكاي خارج شده از توافق يا اينكه هر دو طرف با هم به اين سمت بيايند؟

دكتر احمدي نژاد: به نظر من تجديد قرارداد قبلي كار خيلي سختي است. همه بايد بر اساس عدالت و احترام تلاش كنيم و مسائل را حل نمایيم. يعنی يك قرارداد پايدار برای حل مسائل منعقد شود.

فيگارو: آيا در اين توافق پايدار، بايستي مسائل ديگري را هم در نظر بگيرند؟ مثلا نفوذ ايران در منطقه و ...

دكتر احمدي نژاد: آرزوی من به عنوان يك فرد، اين است كه كل سلاح هاي دنيا ريشه كن شوند. الان كارخانجات اسلحه سازي دنیا شبانه روز دارند كار مي كنند. بزرگترين صادركننده سلاح، خود آمريكا است. آيا اين سلاح ها براي صلح و رفاه مردم است؟ يا براي كشتن مردم است؟ كارخانه سلاح چه زماني مي تواند بفروشد؟ زماني كه اختلاف و جنگي وجود داشته باشد. پس معلوم مي شود كه آنها خودشان جنگ را ايجاد مي كنند. هر فروشنده كالايي اول سعي مي كند بازارش را ايجاد كند. فروشندگان سلاح چگونه بازار درست مي كنند؟ حتما بايد اختلاف و جنگي باشد تا آنها بفروشند و به نظرم اين خيلي ضد انساني است.

فيگارو: فكر نمي كنيد كه سلاح هسته اي مي تواند به برخي كشورها اجازه بدهد كه بتوانند از خودشان محافظت كنند؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم كه سلاح هسته اي ديگر قابليت استفاده ندارد. شوروي سابق سلاح اتمي داشت و بسيار هم قوي بود اما فروپاشيد. جامعه بشري رشد كرده است، امروز افكار عمومي حرف اول را مي زند و اين خيلي مثبت و مبارك است. سلاح هاي اتمي و همه سلاح های كشتار جمعي، ضد بشریت اند و من دنبال آن هستم که همه آنها از جهان ريشه كن شوند.

فيگارو: شما چقدر با آقای علوی، وزیر اطلاعات موافق هستید که ایران را به گربه ای تشبیه کردند که در گوشه ای گرفتار شده است و برای اینکه خودش را نجات بدهد و از خودش محافظت کند، باید پنجه هایش را بیرون بیاورد، که این تعبیری است برای استفاده از سلاح هسته ای؟

دكتر احمدي نژاد من نمی دانم منشا این حرف چیست! باید از خود آقای علوی سوال کنید. اما اگر آن تهدید واقعیت داشته باشد، من بعید می دانم آمریکا با داشتن 5600 بمب اتمی، از تهدید آقای علوی بترسد. به نظرم مشکل کل دولت آمریکا با ایران، مساله اتمی نیست، بلکه یک رقابت تاریخی است. بالاخره ایران یک کشور و ملت بزرگ است. هفت هزار سال تاریخ دارد، بزرگترین امپراتوری های تاریخ، دست ایرانی ها بوده است و انسانی ترین فرهنگ، مال ایرانی ها است. ایرانی ها خیلی راحت با دنیا همکاری می کنند. آمریکایی ها، ایران را رقیب خودشان می دانند و این به نظرم اشتباه بزرگ آنهاست. آنها باید ایران را همکار خودشان بدانند. شما تصور کنید که اگر ایران، آمریکا، فرانسه، آلمان و بقیه کشورها برای صلح جهانی متحد شوند، چه دنیای خوبی ساخته خواهد شد!

فيگارو: آقای احمدی نژاد شما در واقع طرفدار این هستید که ایران با آمریکا رابطه خوبی داشته باشد؟

دكتر احمدي نژاد: همه کشورها باید با هم روابط خوبی داشته باشند. من از شما سوال می کنم؛ ملت ها باید حاکم باشند یا دولت ها؟

فيگارو: به هر حال باید یک حکومتی وجود داشته باشد...

دكتر احمدي نژاد: بسیار خوب . آیا حکومت ها باید نظر مردمشان را تامین کنند یا دنبال چیز دیگری باشند؟ مشکل همین جاست. من فکر می کنم حکومت ها باید خواست مردمشان را محقق کنند.

فيگارو: بسیاری از ایرانی ها به آمریکا علاقه دارند.

دكتر احمدي نژاد: این یک امر متقابل است. الان بین مردم ایران و آمریکا اختلافی هست؟ بین مردم فرانسه با ایران اختلافی هست؟ شما یک فرانسوی هستید و من یک ایرانی، با هم اختلافی داریم؟ اختلاف بین دولت هاست. متاسفانه دولت ها مانع از ارتباط بین ملت ها می شوند.

فيگارو: آقای احمدی نژاد شما 8 سال رئیس جمهور ایران بودید و شاید باز هم رئیس جمهور بشوید. شما حامی ارتباط خوب دیپلماتیک بین ایران و آمریکا هستید؟

دكتر احمدي نژاد: من طرفدار ارتباط میان همه ملت ها هستم. همه باید بر اساس عدالت و احترام با هم ارتباط داشته باشند. اول باید دولت ها اجازه بدهند که ملت ها با هم کار کنند. دولت ها حق ندارند مانع روابط مردمشان با سایر ملت ها شوند. متاسفانه دولت ها مانع ارتباط میان ملت ها هستند.

فيگارو: به نظر شما آیا برجام در سال 2015 اولین قدم برای همین ارتباط خوب بین ایران و آمریکا نبود؟

دكتر احمدي نژاد: آیا الان به این نتیجه منجر شده است؟ یا آنکه الان شرایط بدتر از سال2015  است؟ دولت ها که اجازه ندادند مردم با هم رابطه برقرار کنند، خود دولت ها هم که با هم ارتباطی ندارند!

فيگارو: در چه شرایطی ایران می تواند با آمریکا روابط خوبی داشته باشد؟

دكتر احمدي نژاد: خیلی روشن است. در شرایطی که عدالت و احترام وجود داشته باشد و هیچکس نخواهد بر دیگری مسلط شود و حق کسی را تضییع کند.

فيگارو: آقای ترامپ و بولتن می خواستند رژیم ایران را سرنگون کنند ولی دوره‌شان تمام شد، فکر می کنید آقای بایدن و دوستانش هم همین کار را می خواهند بکنند؟

دكتر احمدي نژاد: من فکر می کنم باید سیاست هایشان را به صراحت اعلام کنند. شاید اولین گام این باشد که مانع ارتباط ملت ها نشوند. اگر مردم ارتباط داشته باشند، خودشان دولت های خودشان را تنظیم می کنند. سال 1386 وزیر راه ما به آمریکا نامه نوشت که اجازه بدهید پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک برقرار شود ولی آنها نپذیرفتند در حالیکه دو میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می کنند و شاید سالانه بیش از 5 میلیون آمریکایی علاقمند هستند که به ایران سفر کنند. ایران به لحاظ میراث فرهنگی، بسیار غنی است و یکی از اهداف اصلی گردشگری دنیا محسوب می شود. منتهی الان دو دولت مانع از سفر مردم هستند. در مورد فرانسه هم همین گونه است. ایرانی ها با فرانسوی ها به لحاظ فرهنگی خیلی به هم نزدیک هستند. دولت ها باید خودشان را کنار بکشند و اجازه دهند تاجرها، دانشگاهیان، ورزشکاران، نویسندگان، هنرمندان و ... با هم ارتباط داشته باشند.

فيگارو: شما با آقای سارکوزی رابطه خوبی نداشتید.

دكتر احمدي نژاد: ولی تماس تلفنی داشتیم منتهی هیچوقت رسانه ای نشد. من فکر می کنم عوامل دیگری در روابط بین ایران و فرانسه دخالت می کنند.

فيگارو: مثلا چه عواملی؟

دكتر احمدي نژاد: آمریکا. ایران و فرانسه هیچ مشکل تاریخی با هم ندارند، چه مشکلی وجود دارد؟ ما همیشه با هم دوست بودیم، مراودات علمی، فرهنگی، حتی تکنولوژیک، صنعتی و تجاری داشتیم و حالا هم می توانیم داشته باشیم. ایران یک ملت بزرگ است، و یک ملت هیچوقت خراب نمی شود، ملت فرانسه هم هیچوقت خراب نمی شود.

فيگارو: نظر شما درباره صحبت آقای مکرون که اصرار دارند عربستان هم به مذاکرات دعوت بشوند چیست؟

دكتر احمدي نژاد: من فکر می کنم آقای مکرون نباید دنبال تنظیم معادلات منطقه ای فرانسه باشد، آنها باید دنبال حل مسئله باشند. مردم ایران با مردم عربستان مشکلی ندارند. اختلاف بین دولت ها هم تحت تاثیر دخالت های دیگران است. خود من ارتباطات بسیار صمیمی با رهبران عربستان داشتم و دائما رفت و آمد داشتیم و مشورت می کردیم. باز هم تاکید می کنم که دنیا را باید همه با هم اداره کنیم. دوران استعمار تمام شده است. دوران تسلط برخی کشورها بر کل دنیا هم تمام شده است. باید دوستانه بنشینیم و با عدالت و احترام دنیا را اداره کنیم. زمان آقای شیراک، من دستیار ویژه خودم را برای ملاقات با ایشان فرستادم.

فيگارو: آقای ثمره هاشمی.

دكتر احمدي نژاد: بله. آقای شیراک در جلسه خصوصی رسما اعلام کرد که دیگران اجازه نمی دهند ما رابطه خوبی با هم داشته باشیم. گفت آن سرمایه داری جهانی که رسانه و قدرت را در دست دارد، اجازه نمی دهد. من پیغام دادم شما رهبر یک کشور بزرگ هستید، ما باید بتوانیم از منافع ملتمان دفاع کنیم و الّا اگر تسلیم بشویم، آنها هیچ حیثیتی برای ما باقی نمی گذارند، تمام شخصیت ما را له می کنند.

فيگارو: زمانی که آقای سارکوزی به ریاست جمهوری رسیده بودند، آقای ثمره به فرانسه رفتند هم برای ملاقات و هم اینکه شما یک صحبتی درباره نابودی اسرائیل کردید که بر روی آن ملاقات تاثیر گذاشت و آقای سارکوزی عصبانی شدند.

دكتر احمدي نژاد: چرا عصبانی شد؟

فيگارو: به خاطر صحبت شما.

دكتر احمدي نژاد: اولا که من هیچوقت آن جمله را نگفتم، ممکن است سخن کس دیگری را نقل کرده باشم، همان جا من گفتم که منظور این است که اشغالگری باید از بین برود. 70 سال است که تدابیر کشورهای اروپایی، نتوانسته است مسئله فلسطین را حل کند برای اینکه عدالت را رعایت نمی کنند و حقوق مردم فلسطین را نادیده می گیرند. ملت فلسطین هم یک ملت است، سرزمینش اشغال شده و مردمش آواره شده اند، باید اجازه بدهیم خودشان راجع به سرزمین شان تصمیم بگیرند. حرف ما این است. می گوییم اجازه بدهید یک رفراندومی صورت بگیرد تا مردم فلسطین راجع به خودشان تصمیم بگیرند. فرانسه ، ایران یا آمریکا تصمیم نگیرند. آیا این حرف بدی است؟ شاید برخی فکر می کنند که اگر مردم فلسطین تصمیم بگیرند، خودشان دیگر نخواهند بود.  به ابتکار آقای سارکوزی، من دو بار تلفنی با او صحبتی طولانی و البته صمیمی داشتم. هر دو بر این موضوع اتفاق نظر و تاکید داشتیم که ارتباطات دو کشور و دو ملت باید خارج از اراده دیگران تقویت شود، منتهی دوره آقای سارکوزی تمام شد و کار ادامه پیدا نکرد. آقای مکرون هم همین طور است. اول باید تکلیف رابطه دوجانبه را معلوم کنیم. ملت ایران با ملت فرانسه هیچ مشکل تاریخی با هم ندارد.

فيگارو: با آقای سارکوزی هم همچون آقای مکرون مذاکرات اقتصادی وجود داشته است؟

دكتر احمدي نژاد: ما محدودیتی نداریم. چرا باید محدودیت باشد؟ سوال اصلی این است که چرا دولت ها باید برای رابطه ملت ها محدودیت ایجاد کنند؟ یکی از عرصه هایی که ملت فرانسه با ملت ایران می توانند همکاری کنند، عرصه فکری و فرهنگی است. بزرگترین حرکت آزادی خواهی در ایران و فرانسه اتفاق افتاده است. هم ایران و هم فرانسه مرکز دانشمندان و متفکران بزرگ بوده اند. چرا نباید ارتباط فکری وجود داشته باشد؟ همه ما می خواهند مسائل جهان را در چارچوب خواست قدرت های جهانی حل کنند، اگر این قدرت ها می توانستند، تا کنون مشکلات حل شده بود. حوزه فکر و اندیشه نباید به چارچوب حکومت ها، محدود شود.

فيگارو: آیا مساله فلسطین توسط دو دولت فلسطین و اسرائیل حل می شود یا نابودی یکی از این دو؟

دکتر احمدی نژاد: دخالت های دیگران است که اجازه نمی دهد مشکل حل شود. ما دو اصل را باید در نظر داشته باشیم که هر دوی آنها منطبق بر منشور سازمان ملل متحد است. یکی آن است که حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین به رسمیت شناخته شود و دوم عدم دخالت دیگران در امور داخلی مردم فلسطین است. حالا فرض کنیم که ایران و فرانسه در یک موضوعی در یک نقطه از دنیا با هم اختلاف دارند. حوزه مشترکات دو کشور خیلی بیشتر از آن یک مورد اختلاف است، چرا باید تمام سرنوشت ملت هایمان را به یک اختلاف بین دولت ها گره بزنیم.  این حرف من برای همه جهان است. دولت ها دارند حوزه اندیشه را محدود می کنند.

فيگارو: پس اسرائیل نباید نابود شود؟

دکتر احمدی نژاد: در باره سرزمین فلسطین، مردم فلسطین باید تصمیم بگیرند. اگر آنجا دموکراسی واقعی وجود داشته باشد همه معادلات عوض خواهد شد. اما تا وقتی که یک ملت از حقوق قانونی خود محروم شده است، مساله حل نمی شود. 70 سال است که حل نشده است و همه اش هم تحت تاثیر تدابیر دولت های غربی بوده است. چون آنها می خواهند میانجی بشوند اما از پشت با یک طرف بسته اند، در حالی که میانجی باید واقعا بی طرف باشد؟

فیگارو: به توافق هسته ای برگردیم. آقای روحانی و آقای مکرون با هم تماس های تلفنی خوبی داشتند، چه شد که این رابطه یک باره به هم خورد؟

دکتر احمدی نژاد: این پرسش را باید از همین دو نفر بپرسید اما من معتقدم که اگر دولت ها به طور مستقل در باره روابط خود با دیگران تصمیم بگیرند، مشکلی باقی نمی ماند. اشتباه بزرگ دولت های اروپایی و حتی اتحادیه اروپا این است که رابطه شان با ایران را به طور مستقل تنظیم نمی کنند! سئوال می کنم که چرا اتحادیه اروپا باید تحت تاثیر دولت آمریکا تصمیم بگیرد؟ اتحادیه اروپا و ما و آمریکا جدا جدا با هم توافق می کنیم. آنها یک رقابت تاریخی با ما دارند در حالی که دنیا تغییر کرده است. تاریخ به عقب برنمی گردد بلکه به جلو حرکت می کند.

فيگارو: افراد زیادی با شما ملاقات می کنند و صحبت های شما در رسانه های اجتماعی انعکاس پیدا می کند، آیا شما برای ریاست جمهوری برنامه ای دارید؟

دکتر احمدی نژاد: هنوز زمان انتخابات فرانرسیده است. به وقتش نظراتم را خواهم گفت. برای من ریاست جمهوری مهم نیست بلکه آنچه مهم است، اصلاح مناسبات در دنیاست و این هم مستلزم تفاهم فکری ما با یکدیگر است. بالاخره این مدل مدیریت جهان شکست خورده است.

فيگارو: الان ایران به خاطر بحث فساد، در اقتصاد به مشکل برخورد کرده است. شما همیشه نگاه ویژه ای به حل مشکلات مردم داشته اید، اگر شما رئیس جمهور شوید آیا این مشکلات حل خواهد شد و اولویت های شما چه خواهد بود؟

دکتر احمدی نژاد: بله مشکلات حتما حل می شود. ما یک ملت بزرگ و برخوردار از منابع عظیم ثروت انسانی و مادی هستیم و با حضور و مشارکت مردم مشکلات حل می شود. هیچ ملتی جز تکیه بر خودش راهی ندارد. الان مردم فرانسه مسائل خود را چگونه باید حل کنند؟ معلم است که خودشان باید حل کنند. بله ارتباطات بین الملل هم خیلی مهم است اما وقتی موثر است که خود ملت هم فعال باشد.

فيگارو: آنچه باعث تعجب است این است که نسل جوان ایران هرچه بیشتر خواستار خروج از کشور هستند، ایا این امر از طی شدن یک روند اشتباه در نظام ایران حکایت نمی کند؟

دکتر احمدی نژاد: اولا انسانها باید در انتخاب محل زندگی خود آزاد باشند، هیچکس را نباید وادار به زندگی در یک نقطه کرد. اما من می پذیرم در ایران مشکلاتی هست که این روند را تشدید می کند و این مشکلات هم قابل رفع و رجوع است؟

فيگارو: چگونه؟

دکتر احمدی نژاد: آیا شما انتظار دارید که من یک برنامه اقتصادی به شما بدهم؟ در ایران نیروی انسانی خوب و ثروت وجود دارد. کافیست که بین این دو ارتباط برقرار شود و مردم فرصت فعالیت پیدا کنند. مشکلات را با ایجاد زمینه های فعالیت یک ملت می توان حل کرد. البته جزئیاتی دارد که یک کتابچه است.

فيگارو: مشکلات اقتصادی و سیاسی وجود دارد و آزادی بیان هم نیست. مردم ایران تحصیلکرده و اهل سفر هستند. آیا نباید به آنها آزادی بیان داده شود و مطبوعات هم آزاد باشند؟

دکتر احمدی نژاد: بنده معتقد به آزادی مطلق هستم و هیچ احدی حق محدود کردن آزادی دیگران را ندارد. این اشکال به کل حکومت ها وارد است. شما را به آن سوالی که اول کردم و شما گفتید بستگی دارد ارجاع می دهم. حکومت ها تشکیل شده اند تا آزادی و امنیت مردم را تامین کنند اما الان حکومت ها موجب ناامنی و جنگ هستند.

فيگارو: کجا

دکتر احمدی نژاد: همه جا ، دولت فرانسه در جنگ عراق علیه ایران چه کار می کرد؟

فيگارو: بله، منظورتان موشک های اگزوست است؟

دکتر احمدی نژاد: برخی ایرانی ها با این موشک های فرانسوی کشته شدند! و همچنین فرانسه در جنگ آمریکا علیه صدام چه کار داشت؟

فيگارو: ما در آن جنگ حضور نداشتیم.

دکتر احمدی نژاد: چرا حمایت سیاسی کرد و در این جنگ آدمها کشته شدند. آیا به نظر شما یک عراقی با یک فرانسوی از نظر حقوق انسانی با هم تفاوتی دارند؟

فيگارو: خیر

دکتر احمدی نژاد: انسانها همه با هم مساوی هستند و همه حق حیات دارند. دولت ها هستند که ملت ها را وادار به جنگ می کنند، آزادی ملت ها را محدود می سازند. درکل دنیا و از جمله فرانسه اینطور است. آیا در خود فرانسه مردم صد درصد آزاد هستند.

فيگارو: خیر

دکتر احمدی نژاد: من معتقدم که باید بنشینیم و همه با هم توافق کنیم و آزادی کامل را برای همگان به رسمیت بشناسیم و هیچ دولتی حق نداشته باشد برای مردم کوچکترین محدودیتی را ایجاد کند یا برای سرنوشت مردم تصمیم بگیرد.

فيگارو: زمانی که شما در سال 2013 رئیس جمهور ایران بودید. ایران در عمان با آمریکایی ها مذاکره کرد. اینکه خوب است.

دکتر احمدی نژاد: مذاکره اگر در شرایط احترام و عدالت انجام شود حتما مفید خواهد بود. اما اگر در چنین شرایطی نباشد مشکلی را حل نخواهد کرد کما اینکه مشکلات همچنان باقی است. ما باید همدیگر را به رسمیت بشناسیم و دنیا را با هم بسازیم.

فيگارو: آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی از طرف ایران و در آن طرف هم ویلیام برنز و دیگرانی هستند که با هم به خوبی آشنایی دارند.

دکتر احمدی نژاد: بله من موافقم اما من به خروجی آن توجه دارم که شکست خورده است.

فيگارو: این اشتباه آقای ترامپ بوده است نه دیگران

دکتر احمدی نژاد: من اینطور فکر نمی کنم. سیاست های آمریکا فراتر از ترامپ است. اگر می گویند ترامپ اشتباه کرده است، باید همان روز اول آقای بایدن تصمیمات او را ملغی اعلام می کرد. چرا لغو نمی کنند؟ آنها می خواهند آن اشتباهات را به سکویی برای گرفتن امیتازات بالاتر تبدیل کنند. این مساله مشکلات را حل نمی کند بلکه تشدید کرده و به آینده موکول می کند. ما باید بیش از دشمنی، به دوستی با یکدیگر و بیش از درگیری به همکاری مشترک فکر کنیم. ایران مرکز علم و نیروی انسانی تاریخ است. دانشگاهها، اقتصاد دانان و سیاست مداران ما باید بنشینند و ببینند که چگونه می شود دنیا را بهتر اداره کرد؟ این خیلی بهتر است.

فيگارو: آیا شما به آقای بایدن اعتماد دارید؟

دکتر احمدی نژاد: منظور شما از اعتماد چیست؟

فيگارو: آیا آقای بایدن قصد دارد به برجام بازگردد و شما به این موضوع خوشبین هستید؟

دکتر احمدی نژاد: آقای بایدن می گوید که ترامپ اشتباه کرده است. بسیار خوب رئیس جمهور شما اشتباه کرده است. رئیس جمهور ایران که اشتباه نکرده است. اگر رئیس جمهور آمریکا اشتباه کرده است، شما آن را اصلاح کنید. من فکر این مردم آمریکا هستند که باید به آقای بایدن اعتماد کنند. ما بر اساس همکاری، عدالت و احترام مذاکره می کنیم.

فيگارو: اگر این مذاکرات به شکست منجر شود، آیا آلترناتیو آن می تواند جنگ باشد؟

دکتر احمدی نژاد : اگر عدالت و احترام وجود داشته باشد چرا باید شکست بخورد؟ اگر مذاکره برای همکاری باشد چرا باید شکست بخورد. جنگ بدترین چیز است ملت ها برای جنگ خلق نشده اند، بلکه برای دوستی خلق شده اند. اصلا این زبان تهدید مگر زبان خوبی است؟ ایران یک کشور ضعیف نیست که استعمارگران آن را روی نقشه درست کرده باشند. ایران یک کشور بزرگ است و ریشه در اعماق تاریخ دارد و با برخی تلاش های خصمانه، متلاشی نمی شود. دوستی با ایران نفع بیشتری نسبت به دشمنی با ایران دارد. مگر در 40 سال گذشته، کشورهای اروپایی و آمریکا ضرر نکردند. وقتی دعوا می شود، هر دو طرف ضرر می کنند.

فيگارو: حضور ایران در سوریه ، عراق و لبنان و یمن قابل مذاکره است؟

دکتر احمدی نژاد: با چه کسی باید مذاکره کنیم.

فيگارو: هم کشورهای منطقه و هم اروپا و هم آمریکا!

دکتر احمدی نژاد: کشورهای اروپایی و آمریکا در منطقه ما چه کاره هستند؟

فيگارو: از منافع خود دفاع می کنند؟

دکتر احمدی نژاد: منافع آنها چیست؟

فيگارو: نفت.

دکتر احمدی نژاد: خیر، نفت مال ماست یا مال آن ها ؟ وقتی می گویم باید همکاری کنیم برای این است که در کل دنیا دوتا اصل را باید توافق کنیم. یکی آنکه حق تعیین سرنوشت تمامی ملت ها را باید به رسمیت بشناسیم. آیا شما این را قبول دارید؟

فيگارو: از نظر تئوریک بله ولی از نظر عملی خیر؟

دکتر احمدی نژاد: یعنی شما اجازه می دهید که دولت ایران راجع به ملت فرانسه تصمیم بگیرد؟

فيگارو: خیر

دکتر احمدی نژاد: چطور برای فرانسه اجازه نمی دهید ما تصمیم بگیریم اما فرانسه به خودش حق می دهد که برای دیگران تصمیم بگیرد؟! بقیه ملت ها را هم باید مثل ملت فرانسه بدانید. همه ملت ها خودشان باید برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند. من نمی توانم به مردم فرانسه بگویم که چگونه باید زندگی کنند. بلکه باید به تصمیم مردم فرانسه احترام بگذارم. مردم فرانسه هم باید به تصمیم ملت ایران احترام بگذارند. همه ملت ها باید به هم احترام بگذارند.

فيگارو: من با شما موافقم. من سفرهای زیادی را به عراق انجام دادم. به بغداد، نجف و کربلا و بصره رفته ام . ایران و آقای سلیمانی در آنجا نفوذ زیادی دارند. آیاشما حرف مردم آنجا را گوش می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: دو مطلب را گفتم یکی حق تعیین سرنوشت بود و دیگری آنکه هیچ کشوری حق نداشته باشد در امور داخلی دیگران دخالت کند.

فيگارو: بله درست است.

دکتر احمدی نژاد: نفت کشور ما چه منفعتی برای اروپایی ها دارد؟ آیا ما هم می توانیم راجع به معادن فرانسه حرفی بزنیم و بگوییم که ما در آنجا منافع داریم؟ ما می گوییم که برای همکاری و دوستی باید گفت وگو کنیم و نه برای برتری و دشمنی! از نظر ما حل مشکلات جهان راهی جز عدالت و احترام و دوستی ندارد.

فيگارو: اگر شما رئیس جمهور شوید روابط شما با فرانسه بهتر خواهد بود؟

دکتر احمدی نژاد: من امیدوارم در هر صورت روابط ما بهتر شود. من مردم فرانسه و آمریکا و همه ملت ها را دوست دارم. ممکن است با یک کار آنها مخالف باشیم ولی نمی توانیم انسان بودن آنها را دوست نداشته باشیم و مایلیم که همه ملت ها در امنیت و رفاه زندگی کنند. این آرزوی من است. سلام مرا به همه مردم فرانسه برسانید. اگر کل مصاحبه را هم نتوانستید منتشر کنید همین یک کلمه را منتشر کنید که احمدی نژاد گفت : من همه را دوست دارم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب