1400/01/18-16:49

وخامت وضعیت حقوق بشر در انگلیس شتاب گرفته است

مدیر بخش انگلیس در سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در این کشور، درخصوص شتاب گرفتن وخامت آن ابراز نگرانی کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، سازمان عفو بين‌الملل در گزارشي آورده است اوضاع حقوق بشر در انگليس «به سرعت در حال حركت به سمت لبه پرتگاه» است.

به نوشته روزنامه «گاردين»، اين سازمان در گزارش سالانه خود نوشته است، رفتار سياست‌مداران انگليسي در برپا داشتن و حفظ قوانين حقوق بشري «موجب نگراني جدي» است.

در اين گزارش، ضعف مقامات انگليس در مقابله با ويروس كرونا، حمله به حق اعتراضات مردمي (از طريق ارائه لايحه‌اي عليه برگزاري تجمعات)، تبعيض پليس انگليس عليه سياه‌پوستان و شهروندان داراي تابعيت آسيايي و تداوم فروش تسليحات به عربستان سعودي، برجسته شده‌اند.

انگليس از نظر وضعيت شيوع ويروس كرونا، يكي از بدترين شرايط موجود در اروپا را دارد. تاكنون نزديك به 75 هزار نفر در اين كشور در اثر ابتلا به بيماري كوويد-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. در اين ميان، بي‌توجهي دولت انگليس به مراكز نگه‌داري سالمندان و افراد ناتوان، ساكنين آن‌ها را به يكي از قربانيان عمده ويروس كرونا تبديل كرده است.

از سوي ديگر، هفته گذشته وزير كشور و نخست‌وزير انگليس اعتراض مردم بريستول به لايحه افزايش قدرت سركوب پليس را شرم‌آور توصيف كرده و «حمايت مطلق» خود از نيروهاي پليس را اعلام كردند.

لايحه «پليس، جرائم، محكوميت و دادگاه‌ها» معروف به لايحه «نظم و قانون»، همه ساله در پارلمان انگليس ارائه مي‌شود اما امسال با توجه به قتل يك زن جوان توسط مأمور پليس اين كشور، بر حساسيت آن افزوده شده است.

عباراتي كه بيش از هر چيز توجه منتقدان را جلب كرده است، جرم‌انگاري «ايجاد سر و صدا» و ايجاد «مزاحمت‌هاي جدي» است. در اين لايحه براي ايجاد مزاحمت از طريق سر و صدا، تا ده سال حبس در نظر گرفته شده است.

«كيت آلن» مدير بخش انگليس سازمان عفو بين‌الملل درباره اين گزارش به گاردين گفت: «بريتانيا سال‌ها است كه در زمينه حقوق بشر در مسير اشتباه حركت مي‌كند و حالا اين وضعيت با شتاب بالايي در حال وخيم‌تر شدن است».

آلن در ادامه گفت: «دولت [انگليس] پس از اشتباهات مرگبار مكرر در خلال همه‌گيري ويروس كرونا، اكنون به‌طور شرم‌آوري در تلاش است حق قانوني ما در به چالش كشيدن تصميماتش، هرچقدر هم كه ضعيف باشند، از ما دريغ كند».

اين مقام عفو بين‌الملل افزود، مخالفت دولت انگليس با انجام تحقيقات مستقل درباره نحوه مديريت شيوع ويروس كرونا «نمايشي تكان‌دهنده از بي‌ميلي دولت در درس گرفتن و اِعمال فوري آن‌ها است. بايد تحقيقاتي انجام شود كه تا عمق قضيه را بررسي كند».

آلن همچنين دو قانون‌گذاري در انگليس كه پليس، جاسوسان و نظاميان انگليسي را از رسيدگي به اتهامات قتل، شكنجه و تجاوز مصون نگه‌مي‌دارد را محكوم كرد.

وي همچنين تداوم فروش سلاح به سعودي‌ها از يك سو و قطع كمك‌هاي بشردوستانه به مردم يمن از سوي ديگر را مايه تأسف دانست.

اخيراً «دومينيك راب»، وزير امور خارجه انگليس در يك فايل صوتي كه به بيرون درز كرده به مقام‌هاي اين كشور گفته انگليس بايد هنگام تجارت با ساير كشورها بي حقوق بشر اعتنا نكند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب