1400/03/25-22:03

متن کامل مصاحبه شبكه يورونيوز با دکتر احمدی نژاد + فیلم

متن کامل مصاحبه شبكه يورونيوز با دکتر احمدی نژاد + فیلم

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه با شبكه يورونيوز گفت: ايران هم مثل بسیاری از نقاط جهان، نيازمند اصلاحات اساسي است. همان طور كه آمريكا، آمريكاي جنوبي، اروپا، آفريقا و آسيا براي تامين حقوق مردم نيازمند تغييرات بنيادين هستند و من همواره در اين جهت تلاش خواهم كرد. اصل بر حاكميت همه مردم بر همه مردم است و اصل بر اين است كه انسان ها در تعيين سرنوشت و شيوه زندگي شان به طور كامل آزاد باشند. امروز به دليل اينكه ملت ها از این حقوق محروم شدند، ما شاهد فقر گسترده، فاصله طبقاتي بسيار عظيم، سلطه گري، جنگ و اختلافات وسيع بين كشورها هستيم. مسابقه تسليحاتي، توهين به ساحت انسان است و من فكر مي كنم اين شرايط بايد تغيير كند.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه شبكه يورونيوز با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

این مصاحبه، امروز سه شنبه به 12 زبان زنده دنیا از شبکه تلویزیونی یورونیوز منتشر شد و بازتاب گسترده ای در جهان داشت.

يورونيوز: تشكر مي كنم از وقتي كه به ما داديد، از شبكه يورونيوز هستيم. مي خواستم واكنش شما را نسبت به ردصلاحيت شوراي نگهبان و پيامي كه ممكن است داشته باشد، بدانم.

دكتر احمدي نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده

اجازه بدهيد ابتدا سلامي داشته باشم خدمت شما، همكارانتان، همه كسانيكه اين برنامه را خواهند ديد، خواهند شنيد و خواهند خواند.

من اين بار به دعوت مردم كانديدا شدم، با اصرار گروه هاي گسترده اي از مردم در سراسر كشور پذيرفتم كه كانديداي انتخابات بشوم، منتهي بدون هيچ دليلي كنار گذاشته شدم.

من امروز احساس مسئوليت مي كنم كه در صيانت از خواست مردم، تلاش كنم آن ساز و كارهايي را كه باعث مي شود بخش مهمي از مردم كنار گذاشته شوند، اصلاح گردد.

يورونيوز: حضرتعالي 8 سال رياست جمهوري ايران را برعهده داشتيد، چرا تصميم گرفتيد دوباره در انتخابات شركت كنيد؟ هدف شما چه بود؟

دكتر احمدي نژاد: اشاره كردم؛ من این بار به خواست مردم كانديدا شدم. ميليون ها نفر از سراسر كشور با حضور در مقابل منزل ما، در اجتماعات، با نامه ها و پيام ها اصرار داشتند كه من در اين عرصه حاضر شوم. به همين دليل براي پاسخ به خواست مردم حاضر شدم اما فكر مي كنم ايران هم مثل بسیاری از نقاط جهان، نيازمند اصلاحات اساسي است. همان طور كه آمريكا، آمريكاي جنوبي، اروپا، آفريقا و آسيا براي تامين حقوق مردم نيازمند تغييرات بنيادين هستند، ايران هم مانند آنها نيازمند تغييرات اساسي است و من همواره در اين جهت تلاش خواهم كرد.

یورونیوز: ممکن است قدری درباره جزئیات این اصلاحات بفرمایید؟ اگر دوباره در این مقام قرار بگیرید، چه اقداماتی را انجام می دهید؟

اصل بر حاكميت همه مردم بر همه مردم است و اصل بر اين است كه انسان ها در تعيين سرنوشت و شيوه زندگي شان به طور كامل آزاد باشند. امروز به دليل اينكه ملت ها از این حقوق محروم شدند، ما شاهد فقر گسترده، فاصله طبقاتي بسيار عظيم، سلطه گري، جنگ و اختلافات وسيع بين كشورها هستيم. مسابقه تسليحاتي، توهين به ساحت انسان است و من فكر مي كنم اين شرايط بايد تغيير كند.

خداي متعال همه انسان ها را از يك اصل آفريده است. خداي ما يكي است، به هر زباني می توانیم او را بخوانيم، صدا بزنيم و گفت و گو كنيم. ما همه يك خانواده هستيم، بايد با هم زندگي كنيم. انسان ها براي دوستي، همكاري و عشق ورزي آفريده شده اند نه براي دشمني، درگيري و چپاول ثروت هاي ديگران. امروز وقتي اوضاع جهان را نگاه مي كنيم، اصلا شباهتي با حقیقت انساني ندارد. من فكر مي كنم بايد تغييرات اساسي در دنيا ايجاد شود.

يورونيوز: نظر شما درباره دوران رياست جمهوری 8 سال گذشته چيست؟ آيا آنها توانستند دستاوردهاي مثبتي داشته باشند؟

دكتر احمدي نژاد: اين را بايد از مردم سوال كنيم اما نظرسنجي ها و ارزيابي ها نشان مي دهد كه اكثريت قاطع مردم از عملكرد 8 سال گذشته بشدت ناراضي هستند.

يورونيوز: در همين حال كه داريم با شما مصاحبه مي كنيم، دولت های ایران و آمریکا دارند در رابطه با برجام مذاكره مي كنند. به نظر شما بايد مذاكرات انجام شود و به برجام برگرديم؟

دكتر احمدي نژاد: به نظر من در اين دولت، بعيد است به نتيجه اي رسیده شود اما اگر برجام بخواهد در همان چارچوب قبلي ادامه پيدا كند، از قبل شكست خورده است. در موافقتنامه ها و قراردادها، بايد اصل توازن تعهدات و مسئوليت ها براي دو طرف رعايت شود، ما در برجام چنين چيزي را مشاهده نمي كنيم. به همين دليل تا امروز كه نتوانسته مشكلي را حل كند بلكه مشكلات را پيچيده تر و حل آنها را سخت تر كرده است. اگر بنا باشد ادامه پيدا كند، بايد بر اساس عدالت، احترام و قواعد حقوق بين الملل ادامه پيدا كند.

يورونيوز: شما درباره احترام متقابل و صلح و پیشرفت صحبت كرديد اما اینها جزو اهداف این توافق بود!

دكتر احمدي نژاد: اين طور نيست. اجازه بدهيد من يك مثال براي شما بزنم. در تمام توافقات، يك فصلي براي حل اختلافات پبش بيني مي شود. 6 كشور مخالف هسته اي شدن ايران بودند. اصل حل اختلاف در برجام، مي گويد شورايي مركب از 7 كشور يعني ايران و 6 كشور مخالف براي رسيدگي به اختلافات تشكيل مي شود و هر كدام يك راي دارند و هر موضوعي نيازمند 7 راي براي تصويب هست. معناي اين حرف اين است كه هيچگاه حقوق ملت ايران در آنجا استيفا نمي شود و اين برخلاف تمام قواعد و حقوق بين الملل است. وقتي چنين عدم تعادلي در این قرارداد وجود دارد، چگونه مي تواند نتيجه بخش باشد؟ ديديم كه نبود. آقاي ترامپ قرارداد را يكجانبه كنار گذاشت و هيچ يك از كشورها نتوانستند جلوي اين كار را بگيرند یا بقيه تفاهم را ادامه بدهند.

يورونيوز: به نظر شما اتحاديه اروپا در بازگرداندن ايالات متحده به توافق برجام شكست خورد؟

دكتر احمدي نژاد: ما يك آرزويي داريم كه نمي دانم امكان تحقق دارد يا نه؟ آن هم اين است كه اتحاديه اروپا بايد يك مقدار از خودش استقلال نشان بدهد. ما دوست داريم اتحاديه اروپا از زير سايه آمریکا بيرون بيايد. اروپا مي تواند روابط خوبي با ايران داشته باشد. آمريكا هم همين طور. من معتقد هستم كه اصل بر روابط و همكاري است. معادلات صد سال گذشته ديگر نمي تواند ادامه پيدا كند. يعني آن نگاه برتري جویی که برخی كشورها برتر و بسیاری دیگر تحت سلطه باشند، نمي تواند ادامه پيدا كند، دوره اش به پايان رسيده است. ما بايد در شرايط برابر بنشينيم و عادلانه و احترام آميز با هم همكاري بكنيم. هيچكس به حق كسي تجاوز نكند. اين به نفع همه است و به صراحت به شما مي گويم كه شرايط دنيا به سرعت در حال تغيير است. ادبيات، قواعد و معادلات دوره استعمار جديد به پايان راه رسيده است كه تعدادی از كشورها درجه اول و تعداد بیشتری درجه دوم باشند. دوره این رفتار غيرانساني تمام شده است. ما بايد به سمت تفاهم، دوستي و حقوق برابر برويم. جهان را همه با هم بايد اداره كنيم. اگر يك عده بگويند ما درجه يك و برتر هستيم، اين عدم تعادل، منجر به همين جنگ ها، مسابقه تسليحاتي، فاصله طبقاتي، كينه و دوري ملت ها از يكديگر مي شود. همه بايد بهم نزديك شويم و دوست باشيم و حقوق برابري داشته باشيم. همه انسان هستيم، چرا يك عده بايد فرق داشته باشند؟ ما دوست داريم با همه رابطه دوستانه، احترام آميز و بر پايه عدالت داشته باشيم. همه با هم جهان را اداره كنيم. قطب برتر، هيچگاه نتوانسته سعادت جهان را تامين كند و همين وضع امروز كه مي بينيد ايجاد شده است.

يورونيوز: شما در رابطه با مديريت جهان به صورت صلح آميز صحبت كرديد. الان دولت جديد آقاي جو بايدن در آمريكا بر سر كار است. به نظر شما راهي وجود دارد كه بشود ارتباط بين ايران و آمريكا برقرار شود؟

دكتر احمدي نژاد: حتما راه وجود دارد، منتهي شرط آن اين است كه حقوق يكديگر، عدالت و احترام متقابل را به رسميت بشناسيم. تقابل كشورها با هم سودي ندارد، ملت ها ضرر مي كنند. فقط گروه هاي خاص سرمايه دار هستند كه از تقابل، فاصله و جدايي بين ملت ها سود مي برند. آقاي بايدن بايد نشان بدهد كه سياست هاي آمريكا تغيير كرده است. تا جايي كه من مي دانم سياست خارجي آمريكا را، قدرتمندان پشت صحنه تعيين مي كنند و روساي جمهور نقش كمي دارند. اميدوارم تغييرات اساسي اتفاق بيفتد و ما از آن استقبال مي كنيم. فكر مي كنم همه ملت ها از تغييرات اساسي در سياست خارجي آمريكا استقبال كنند. يادم هست وقتي آقاي اوباما كانديدا بود، بارها قول داد كه اين سياست ها را تغيير بدهد و ملت ها استقبال كردند اما متاسفانه ايشان به قولش عمل نكرد و از فرصتي كه در اختيارش بود استفاده نكرد. من اميدوارم آقاي بايدن از فرصتش استفاده كند. من فكر مي كنم نهايتا عقلاي ايران و آمريكا به اين نتيجه مي رسند كه بنشينند كنار هم و مسئله را حل كنند. اگر در عمل تغييراتي اتفاق بيفتد، ما حتما استقبال مي كنيم.

اما اجازه بدهيد به يك نكته مهمي اشاره كنم و آن این است که متاسفانه وقتي دولت ها با هم اختلاف دارند، مردم را هم از ارتباط با هم محروم مي كنند، اين ظلم خيلي بزرگي است. نه دولت آمريكا و نه دولت ايران حق ندارند ارتباط مردم را قطع كنند. دو دولت اختلاف دارند اما اجازه بدهند مردم با هم ارتباط داشته باشند، تجارت ، كار علمي و فرهنگي کنند و رفت و آمد داشته باشند. اين ظلم بزرگي است. اگر از ملت ها نظرخواهي شود، حتما اكثريت قاطع ملت ها خواهند گفت که دولت ها اجازه قطع ارتباط ملت ها را ندهند. اگر ملت ها با هم ارتباط داشته باشند، دولت ها را هم مجبور به ارتباط با هم مي كنند.

يورونيوز: همه دنيا منتظر شمارش آرا در پايان اين هفته است. پيام شما براي كشورهای غربی چيست؟

دكتر احمدي نژاد: من فكر مي كنم آنها بايد به ملت ايران نگاه كنند، بايد حقوق ملت ها را به رسميت بشناسند. ملت بزرگ و تاريخ ساز ایران، صاحب تمدن و فرهنگ است. مشكلاتي كه برايش پيش مي آيد، از آنها عبور خواهد كرد. كسي روي مشكلات مقطعي ملت ايران حساب نكند كه بخواهد موضوعي را تحميل كند يا حقي از ملت ايران تضييع نماید. باید به توانمندی های ملت توجه کنند و اينكه در آينده، ملت ها بايد همه با هم زندگي و دنيا را اداره كنند.

يورونيوز: به عنوان سوال آخر؛ شما روز جمعه راي خواهيد داد؟

دكتر احمدي نژاد: من اعلام كردم اگر تغييري در تصميمات شوراي نگهبان اتفاق نيفتد، راي نخواهم داد و از هيچ كسي هم حمايت نخواهم كرد.

يورونيوز: يعني در انتخابات شركت نمي كنيد؟

دكتر احمدي نژاد: خير! وقتي راي نمي دهم، كجا شركت كنم؟

يورونيوز: آقای احمدی نژاد خيلي تشكر مي كنم بابت وقتي كه در اختيار ما قرار داديد، واقعا زحمت كشيديد.

دكتر احمدي نژاد: ان شاءالله موفق باشيد.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب