1400/05/30-08:38

متن کامل گفتگوی دکتر احمدی نژاد با شبکه تلویزیونی الرشید عراق + فیلم

متن کامل گفتگوی دکتر احمدی نژاد با شبکه تلویزیونی الرشید عراق + فیلم

دکتر احمدی نژاد در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار اعزامی شبکه تلویزیونی الرشید عراق شرکت کرد و به پرسش های وی در باره مسائل منطقه و بحران هایی که عراق طی سالیان اخیر با آنها مواجه بوده است و همچنین روابط فیمابین دو کشور پاسخ داد.

به گزارش دولت بهار، خادم ملت ایران در این گفت و گو، بر ضرورت ساختن یک دنیای جدید برپایه مشارکت همگانی تاکید کرد و گفت: دنیای امروز با سه و نیم میلیارد فقیر شایسته انسان نیست. ما باید جهان جدیدی بسازیم که همه در آن مشارکت داشته باشند. دیگر امکان ندارد که یک گروه بسازد و بگوید همه باید زیر سلطه من باشند! دنیای جدید نه برپایه سلطه گری بلکه بر اساس انسانیت، برادری، عدالت، محبت، آزادی برای همه انسان ها بنا خواهد شد و همه باید دست به دست هم بدهیم و آن را بسازیم.

وی در بخشی از اظهارات خود تصریح کرد: منطقه خلیج فارس منطقه فرهنگ و انرژی و چهارراه ارتباطی جهان است و کسانی که می خواهند بر جهان مسلط باشند، حتما باید بر اینجا نیز تسلط داشته باشند و برای این امر تلاش می کنند همه ملت های منطقه ضعیف و درگیر باشند، لذا اختلاف درست می کنند و مردم را به جان هم می اندازند.

دکتر احمدی نژاد بوجود آمدن گروه هایی نظیر داعش را در نقشه نظام سلطه دانست و افزود: استعمارگران برای تسلط بر منطقه دهها میلیارد دلار اسلحه به کشورهای منطقه می فروشند. اسلحه نیز نه برای عمران و آبادانی بلکه برای جنگ و کشتار و تخریب است و متاسفانه برخی جریان های منطقه ای هم ممکن است به سبب اختلافات بین کشورهای منطقه از جمله عربستان، ایران، عراق، قطر، امارات و اردن، از این رفتار مستکبرین حمایت کنند. این کار غلط است و باید با آگاهی بخشی و تقویت وحدت، مانع از اجرای نقشه های سلطه گران شویم.

متن کامل مصاحبه شبکه الرشید عراق با دکتر احمدی نژاد به شرح زیر است:

سوال: خیلی خوش آمدید آقای رئیس جمهور، به نظر شما آیا دخالت های ایران در عراق واقعیت دارد یا اینکه برخی سعی دارند این شایعه را درست کنند؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يدیه

سلامی از صمیم قلب خدمت مردم عزیز عراق عرض می کنم و برای همه آنها سلامتی، موفقیت و عزت آرزومندم.

شما دو نکته، یکی اصل دخالت و دیگری اصل دشمنی مستکبران علیه ملت های منطقه را مطرح فرمودید. به عنوان یک اصل کلی می گویم که هر نوع دخالت در امور دیگران، منفی است و کمکی نخواهد کرد. هر ملتی از جمله ملت های عراق، ایران و عربستان، مستقل هستند و باید خودشان تصمیم بگیرند و سرنوشت خود را تعیین کنند. به عنوان یک اصل کلی، هیچکس حق ندارد در امور دیگران دخالت کند. ارتباطات بین ملت ها هم منوط به خواست ملت هاست. یعنی هر ملتی اگر خواست ارتباطات و همکاری باشد، باید اتفاق بیفتد و اگر نخواست، نباید اتفاق بیفتد.

اما در موضوع دوم؛ حتما دشمنانی هستند که نمی خواهند بین ملت های منطقه رابطه دوستانه، برادرانه و همکاری های سازنده برقرار باشد. منافع آن ها در اختلاف و تنازع بین ملت های منطقه است. از درگیری هایی که در منطقه اتفاق افتاده، چه کسی سود برده است؟ چه کسی دارد سود اختلافات میان کشورهای منطقه را می برد؟ روشن است و نیازی به نام بردن نیست. هیچ کشور و دولتی در سراسر جهان، حق دخالت در امور دیگران را ندارد، حتی اگر با نیت خیر باشد. اگر با نیت خیر هم دخالتی صورت بگیرد، نتیجه اش خیر نیست. خیر جایی است که یک ملت خودش تصمیم بگیرد و سرنوشتش را تعیین کند.  نکته بعد اینکه دشمنان بین المللی هستند که مخالف عزت و سرافرازی ملت های منطقه از جمله ایران و عراق هستند.

سوال: به نظر شما چه نهادها یا کشورهایی سعی کردند دخالت ایران در عراق را هولناک جلوه بدهند؟

دکتر احمدی نژاد: من به عنوان یک اصل اساسی و لایتغیر، معتقد هستم که هر نوع دخالتی در هر نقطه، غلط است و نباید انجام شود. این نظر قطعی من است. نکته دوم هم این بود که ملت های ما دشمنانی دارند که نمی خواهند بین ملت ها، دوستی و همکاری باشد و پیشرفت و آبادانی اتفاق بیفتد.

سوال: خیلی ممنون. در زمان ریاست جمهوری خودتان، ارتباط شما با دولت عراق چگونه بود؟

دکتر احمدی نژاد: همیشه دوستانه و برادرانه بود. رفت و آمد اتفاق می افتاد. شاید من اولین رئیس جمهوری بودم که به عراق سفر کردم و همبستگی ملت و دولت ایران را با ملت و دولت عراق مورد تاکید قرار دادم و برای همکاری کامل با دولت و ملت عراق اعلام آمادگی کردم. دو ملت با هم تفاوتی ندارند. اگر مردم عراق پیشرفت کنند ما خوشحال هستیم. ما پیشرفت کنیم، مردم عراق خوشحال هستند. در هر نقطه ای از جهان اگر ملت ها به آسایش و آرامش برسند، همه باید خوشحال باشیم. بطور ویژه روابط ایران و عراق برادرانه بوده و دو ملت همیشه با هم دوست بودند. اگر هم اختلاف و درگیری بوده، ناشی از تحریک بیگانگان بوده است. مردم ایران به عراق سفر می کردند، ازدواج می کردند و مشکلی با هم نداشتند. از زمانی که دخالت قدرت های جهانی شکل گرفت، اختلافات درست شد.

سوال: آقای رئیس جمهور؛ یادتان می آید در سفری که به عراق داشتید، سربازان آمریکایی می خواستند با شما عکس یادگاری بگیرند؟

دکتر احمدی نژاد: بله. من هر جای دنیا که می روم همین گونه است. همه می خواهند عکس بیندازند. البته من آنها را نمی شناختم.

سوال: با توجه به اینکه آنها نظامی بودند، آیا برای شما مشکل آفرین نبود؟

دکتر احمدی نژاد: نگاه ما انسانی است. مگر رابطه انسانی، با شغل انسان ها تغییر می کند؟ آنها که خودشان تصمیم گیر نبودند، مامورینی بودند که از طرف یک فرماندهی به آنجا اعزام شده بودند.

سوال: در زمان ریاست جمهوری شما، برخی می گفتند که ظاهرا چارچوب دیپلماتیک بین دو دولت حاکم بود اما پشت پرده، برخی هم پیمانان شما در بغداد، دیگران را تهدید می کردند. نظر شما در این باره چیست؟

دکتر احمدی نژاد: ما با مسئولین عراق ارتباط داشتیم و ارتباط ما هم بسیار دوستانه و صمیمانه بود؛ هم با آقای رئیس جمهور، هم با آقای نخست وزیر، هم با آقای رئیس مجلس و هم با وزرایی که می آمدند و برای هماهنگی و همکاری های بین دو کشور مشورت می کردند.

سوال: مهمترین شخصیت هایی که در عراق با آنها ارتباط و تفاهم بیشتری داشتید، چه کسانی بودند؟

دکتر احمدی نژاد: تفاهم ها رسمی بود. مرحوم آقای جلال طالبانی که رئیس جمهور بود، آقای مالکی که نخست وزیر بود، بسیاری از معاونان نخست وزیر و وزراء که به ایران می آمدند و وقتی که با وزراء و مقامات همتراز خودشان ملاقات می کردند، در جهت همکاری و گسترش همکاری بین دو کشور با من هم ملاقات می کردند. ملت عراق و اراده آنها برای ما مهم است. آنها هر تصمیمی بگیرند برای ما مورد احترام است.

سوال: ارتباط شما با آقای آیت الله سیستانی که یک شخصیت مهم جهانی و منطقه ای هستند، چگونه بود؟ آیا ارتباط شما با ایشان مختص دوران ریاست جمهوری بوده است یا آنکه بعد از کنار رفتن شما این ارتباط همچنان برقرار است؟

دکتر احمدی نژاد: ما با کل علما دوست هستیم. آیت الله سیستانی هم جایگاه بسیار والایی در عراق دارند و در خدمت امنیت و پیشرفت مردم عراق هستند. ارتباط ویژه و منحصر به فردی وجود ندارد. ارتباط عمومی است. همه علما را ما دوست داریم.

سوال: یعنی ارتباط خاصی بین شما و آقای سیستانی وجود ندارد؟

دکتر احمدی نژاد: ما از قدیم با نمایندگان ایشان در ایران ارتباط داشتیم و با هم دوست بودیم.

سوال: آیا می توانم بپرسم که شما با شخصیت های مهم سنی و کرد ارتباط نزدیکی داشتید؟

دکتر احمدی نژاد: بله مثل مرحوم آقای جلال طالبانی که کرد بود. من از 30 الی 40 سال قبل ارتباط دوستانه ای با ایشان داشتیم و زمانی که ایشان رئیس جمهور شد، ارتباط مان ادامه داشت. من ارتباط خاصی با کسی ندارم. ارتباطات در چارچوب همکاری هاست.

سوال: ارزیابی شما از روابطی که با آقای مسعود بارزانی داشتید، چیست؟

دکتر احمدی نژاد: یک زمانی شما رابطه شخصی را بحث می کنید و زمانی رابطه دولت ها را مد نظرتان دارید. رابطه دولت را سخنگوی دولت باید توضیح بدهد چون من الان سخنگوی دولت نیستم ولی شخصا رابطه ام با همه خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد. من برای همه احترام و حقوق یکسانی قائل هستم. همانطور که خودتان گفتید آن افسر محافظ فرودگاه بغداد هم ابراز محبت می کند و با من عکس می اندازد. گرچه ملیت او آمریکایی نبود و از کشورهای دیگری بود اما او هم به من گفت من اندیشه های شما را دوست دارم، احترام و دوستی و آزادی را دوست دارم.

سوال: دو سال قبل از پایان ریاست جمهوری شما، سوریه توسط داعش اشغال شد. آیا پیام های محرمانه ای در باره تحولات سوریه وجود داشت که شما در جریان بوده باشید؟

دکتر احمدی نژاد: اجازه بدهید من ریشه مسائل منطقه را برایتان بگویم. من معتقد بوده و هستم که قدرت های استعماری، می خواهند بر منطقه ما مسلط باشند. اینجا منطقه فرهنگ، چهارراه ارتباطی جهان و منطقه انرژی است. آنهایی که می خواهند بر جهان مسلط باشند، حتما باید بر اینجا تسلط داشته باشند. آنها برای تسلط خودشان می خواهند همه ملت های منطقه ضعیف و درگیر باشند. اختلاف درست می کنند و به جان هم می اندازند. داعش و سایر گروه های شبیه آن، چه هستند و چه کسی آنها را بوجود آورده اند؟ آیا ماموریتشان جز تضعیف ملت عراق و از بین بردن ثروت های مردم عراق بود؟ الان در سوریه درگیری است. صرف نظر از اینکه حق با کدام طرف است، نتیجه این درگیری در جیب چه کسانی می رود؟ صدها هزار نفر کشته شدند، یک کشور ویران بر جای ماند و قدرت ملی اش ضعیف شد. این در نقشه مستکبران است درحالیکه می توانستند دوستانه بنشینند مسئله را حل کنند. هر چه مردم سوریه رای دادند، همه قبول کنند. در عراق هم همین است. کسی بگوید من با زور اسلحه و بدون رای مردم می خواهم مسلط شوم، این حرف درستی نیست و مشکل درست می کند و کشور به خرابی می رسد. ملت عراق یک ملت رشید است. این کشور از مراکز اصلی تمدن جهان است. گروه های مختلف مردم عراق، هزاران سال با هم زندگی کرده اند. کُرد، سنی، شیعه و ایزدی، اینها با هم ازدواج و زندگی می کردند. جز شیطان و مستکبرین، چه کسی بین اینها اختلاف درست می کند؟ آنها نمی خواهند ملت عراق، یک ملت قوی باشد. از نگاه من هر چقدر ملت عراق قوی باشد، همه قوی هستیم. همه ما با هم برادر هستیم. بنابراین هر کدام از ملت های منطقه قوی شوند، ما خوشحال هستیم و انگار خودمان قوی شده ایم.

سوال: چه کسی از داعش حمایت می کرد؟ و دقیقا داعش را چه کسی بوجود آورد؟ تمام این اتفاقاتی که افتاده، شیطان آنها را انجام داده است؟ و شیطان در منطقه چه کسی است؟

دکتر احمدی نژاد: وقتی می گوییم یک پدیده ای اتفاق افتاد، شما نمی توانید یک عامل را به عنوان تنها عامل نام ببرید. البته روشن است که بوجود آمدن گروه هایی مثل داعش در نقشه نظام سلطه است. آنهایی که می خواهند بر منطقه مسلط باشند، همان استعمارگران هستند. همان هایی که دارند ده ها میلیارد دلار اسلحه در منطقه می فروشند. برای چه اسلحه می فروشند؟ اسلحه برای جنگ و کشتار است، برای عمران و آبادی که نیست، برای تخریب است. این ریشه اصلی مشکلات است، منتهی ممکن است برخی جریان های منطقه ای هم از این رفتار مستکبرین حمایت کنند. این غلط است، این بخاطر اختلافاتی است که در منطقه بین عربستان، ایران، عراق، قطر، امارات، اردن هست. در میان این اختلافات، آنها از فرصت استفاده می کنند و نقشه خودشان را پیاده می کنند. ممکن است بعضی افراد، گروه ها یا نهادها در این کشورها هم از آن جریان حمایت کنند. این غلط است. ما باید آگاهی بخشی کنیم و با تقویت وحدت، اجازه ندهیم نقشه های آنها پیاده شود. معلوم است که وقتی داعش می آید، حتما یک حامیان منطقه ای هم دارد. هم حمایت ایدئولوژیک می کنند، هم حمایت تسلیحاتی و هم حمایت تبلیغاتی می کنند. ما باید کاری کنیم که ریشه این اقدامات خشک شود. چرا همچین اتفاقی می افتد؟ برای اینکه بین کشورها، ملت ها و دولت های منطقه فاصله افتاده است. دشمن در این فاصله می آید کار خودش را می کند. ما باید تلاش کنیم آن فاصله برداشته شود. آنوقت دیگر داعش جایی برای حرکت کردن ندارد تا بیاید سرها را به نام اسلام ببرد! دو تا ضربه می زند؛ آدم می کشد و تخریب می کند و بدتر اینکه نام اسلام را ملکوک می کند.

سوال: آقای رئیس جمهور؛ ممکن است داعش جاهای دیگری از عراق را اشغال کند؟ آن اقدامات دارد تکرار می شود، ممکن است از طریق کانال حامیان منطقه ای، دوباره داعش را حاکم کنند؟

دکتر احمدی نژاد: حتما، آنها دوباره دنبال اینکار هستند. اصلا نیازی نیست کسی خبر داشته باشد. صحنه را ببینیم، متوجه می شویم که آنها دنبال احیاء جریاناتی مثل داعش هستند. چرا؟ چون عراق نباید امن و قدرتمند باشد. باید کاری کنیم که عراق متحد باشد. هر عاملی که وحدت عراق را از بین ببرد و اقتدار آن را مخدوش کند، به نفع دشمن است. باید در جهت تقویت وحدت و اقتدار عراق حرکت کنند، زیر هر پرچمی که هست. الان عراق نیازمند وحدت و اقتداراست. همه باید از دولت حمایت کنند و دولت هم نماینده کل ملت باشد و به خواست ملت عمل کند تا از تمامیت ارضی و استقلال عراق دفاع کند. اگر خدای ناکرده، عراق آسیب ببیند، همه آسیب می بینند. همان طور که از آسیب سوریه همه آسیب دیدیم. اگر خدای ناکرده ایران آسیب ببیند، همه آسیب می بینند. تنها راه، وحدت و اقتدار است. اگر اینگونه شد، دیگر هیچ جریانی نمی تواند به دست بیگانگان و علیه ملت عراق ایجاد شود و آسیب بزند.

سوال: با توجه به این صحبت های شما، این سوال می تواند یک سوال حاشیه ای باشد. آیا عملکرد نخست وزیر عراق را دنبال می کنید و می توانید پیامی به آقای مصطفی الکاظمی بدهید؟ شما که کارشناس این مساله هستید، می دانید که هر اتفاقی در منطقه بیفتد، بازتاب آن بر تمام کشورهای منطقه اثرگذار است.

دکتر احمدی نژاد: همین طور است. من پیام را دادم اما درباره آقای الکاظمی، ملت عراق باید اظهارنظر کند. من جز نظر مردم عراق مگر می توانم نظر دیگری داشته باشم؟ اما شرایط عراق اقتضاء می کند که همه با هم متحد باشند و دولت قدرتمند باشد تا بتواند جلوی توطئه ها را بگیرد. هر کس دوست عراق هست، باید به این موضوع کمک کند.

سوال: ممکن است سرنخ هایی را درباره درگیری تهران و واشنگتن در منطقه مشخص کنید؟

دکتر احمدی نژاد: اگر اصل درگیری را بخواهید، به نظر من این درگیری یک امر بی فایده ای است، چون معلوم نیست دعوا بر سر چیست! از طرف آمریکا معلوم است. آمریکا می خواهد مسلط باشد اما از طرف ما هم باید معلوم باشد. من فکر می کنم درگیری بین ایران و آمریکا هم یک روزی باید بر اساس عدالت، احترام و تعهد به عدم مداخله تمام شود. الان این درگیری به ضرر هر دو ملت ایران و آمریکا و حتی به ضرر ملت های منطقه، ملت عربستان، یمن، اردن، سوریه، عراق، ترکیه است. از دعوا و درگیری کسی سودی نمی برد. در دعوا همه اش ضرر است. ممکن است برخی تاجران، جیبشان را پر کنند اما آنها هم اگر دقیق نگاه کنند، درگیری به ضرر است چون انسان ها و ملت ها آسیب می بینند. من معتقد هستم که همه باید با هم دوست باشند و بر اساس عدالت و احترام با هم تعامل کنند. اما می آیند بین منافع ملت ها، اختلاف و تقابل درست می کنند. چرا باید تقابل باشد؟ مگر اینکه کسی نخواهد عدالت را بپذیرد. همه با هم همکاری می کنیم، همه هم سود می بریم. چرا باید یکی ضرر کند و یکی سود ببرد؟ رفتار دولت آمریکا در دنیا هم به پایان راه خودش رسیده است. به نظرم باید تغییر رفتار بدهد. همه باید تغییر رفتار بدهند. ایران و عربستان هم باید تغییر رفتار بدهند. الان اساس رابطه بر بدبینی و برای تسلط بر دیگری استوار است. اگر این را به حسن تفاهم و همکاری تبدیل کنیم، همه سود می برند.

سوال: شاید عراق یکی از ابزار کار درگیری بین تهران و واشنگتن باشد. مثلا اخراج نیروهای خارجی از عراق که گفته می شود که این طرح عراقی ها نیست و ایرانی ها به عراق تحمیل کرده اند. آیا این مسئله واقعا درست است؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم ملت عراق خیلی بزرگ تر از آن است که بشود امری را به آنها تحمیل کرد اما در هر صورت، ملت عراق باید تصمیم بگیرد.

سوال: ملت عراق بر چه اساسی می تواند این تصمیم را بگیرد؟

دکتر احمدی نژاد: طبق ساختار و نظام تصمیم گیری و قانون اساسی عراق تصمیم بگیرند. من نباید در تصمیم آنها دخالت کنم. من نظرات خودم را اعلام می کنم اما تصمیم گیری با آنهاست و من فکر می کنم ملت عراق، ملت بزرگی است.

سوال: ممکن است مقداری درباره روابط خودتان با آمریکا در زمان ریاست جمهوری خودتان برای ما بفرمایید؟

دکتر احمدی نژاد: آن زمان که ما دولت را تحویل گرفتیم، رابطه خوب نبود و الان بدتر شده است. من تلاش کردم که رابطه را اصلاح کنم حتی در عراق، با وساطت دولت عراق، با آمریکا گفتگو کردیم. من خواستم رابطه بین مردم ایران و آمریکا تسهیل شود. حتی خواستیم پرواز مستقیم بین تهران و نیویورک برقرار شود، اما آنها موافقت نکردند. البته بعدا در قضیه هسته ای، با هم تفاهم کردیم اما گروه های تندرو در ایران و آمریکا، اجاز ندادند عملیاتی شود. ما یک اصلی را وسط می گذاریم که کسی نمی تواند با آن مخالفت کند. در روابط بین کشورها، باید عدالت و احترام حاکم باشد. طرفین به حقوق هم احترام بگذارند و بر اساس عدالت رفتار کنند. عدالت یعنی اگر من چیزی را برای خودم می خواهم، نمی توانم از شما منع کنم و اگر چیزی را از خودم منع می کنم، نمی توانم برای شما بخواهم. اگر من می خواهم پیشرفت کنم، نمی توانم با پیشرفت شما مخالف باشم. اگر برای خودم اقتدار می خواهم، نمی توانم با اقتدار شما مخالفت کنم. اگر بین ایران و آمریکا هم عدالت و احترام باشد، مشکلی وجود ندارد. به نظرم عقلای دو طرف باید مسئله را حل کنند.

سوال: اینکه رئیس جمهور یک کشور خواسته باشد با آمریکا توافق کند اما آنها مخالفت کرده باشند، مسئله بسیار مهمی است. به نظرم چنین چیزی در هیچ جا اعلام نشد!

دکتر احمدی نژاد: عرض کردم که دو گروه تندرو در ایران و آمریکا مخالفت کردند. هم در آمریکا گروه های تندرو وجود دارد و هم در ایران. در عراق هم هست و این مشکل را باید مدیریت کرد.

سوال: گفته می شود که ایران نظر ویژه ای را به دیگران تحمیل می کند. مثلا درمورد عادی سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل. فکر نمی کنید که این کار، دخالت در امور سایر کشورها باشد؟

دکتر احمدی نژاد: نظر دولت را باید از سخنگوی دولت سوال کنید اما من نظر خودم را می گویم. من می گویم مسئله فلسطین، با این کارها حل نمی شود چون بالاخره اینها همسایگان و دوستان ما هستند. خودشان می گویند ما می خواهیم برای کمک به حل مسئله فلسطین ارتباط برقرار کنیم. من می گویم این کار، مسئله فلسطین را حل نمی کند. چون اصل مسئله فلسطین درگیری بین صهیونیست ها و کشورهای خلیج فارس نیست. مسئله در داخل فلسطین است. یک ملتی هستند که سرزمینشان اشغال شده، چند میلیون نفر آواره شده اند و حق تعیین سرنوشت از آنها گرفته شده است. این را باید حل کرد و الّا 160 کشور و تمام قدرت های بزرگ جهان با صهیونیست ها رابطه برقرار کردند، آیا مسئله فلسطین حل شد؟ مسئله فلسطین باید در داخل سرزمین فلسطین حل شود. حق تعیین سرنوشت به آنها داده شود، آوارگان برگردند، زمینشان به آنها برگردد که این هم فقط با رفراندوم حل می شود، با جنگ نمی شود! جنگ مشکلی را حل نمی کند. چند بار جنگ شده اما بعد از جنگ وضعیت بهتر نشده است. حق تعیین سرنوشت، یک حق اساسی همه ملت هاست که در منشور حقوق بشر هم به صراحت ذکر شده است. ما باید این را به رسمیت بشناسیم. ملت فلسطین و هر کس که در سرزمین فلسطین صاحب حق است، بیایند و نوع حکومت خود را تعیین کنند و همه بپذیرند و الّا اگر همه کشورهای منطقه ما هم رابطه برقرار کنند، مشکلی حل نمی شود. آنها دوست هستند و می خواهند برای حل مسئله فلسطین این کار را بکنند ولی این کار کمکی نمی کند. مسیر حل مشکل فلسطین، مسیر اراده مردم فلسطین است. آنها باید رای بدهند. سرزمینشان برگردد، آوارگانشان برگردند و خودشان حق حاکمیت پیدا کنند. ما به جان هم بیفتیم و دعوا کنیم که مشکلی حل نمی شود. ما همه با هم برادر هستیم، نمی توانیم با هم درگیر باشیم. این درگیری به ضرر همه است. این خواست دشمنان همه ملت هاست. من اصلا آن قسمتش برایم مهم نیست. این قسمت برایم مهم است که آیا کمکی به حل مسئله فلسطین می کند؟ بعید می دانم.

سوال: فکر می کنید نزدیکی قطر به ایران از فشار کشورها و کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران کاست و موضع ایران را تقویت کرد؟

دکتر احمدی نژاد: من معتقد هستم همه باید با هم ارتباط دوستانه داشته باشیم. ارتباط را نباید علیه دیگران استفاده کنیم، چرا باید استفاده کنیم؟ هر کس استفاده می کند، کار اشتباهی می کند. به ضرر ملت هاست، خودش هم ضرر خواهد کرد. ایران، عراق، کویت، قطر، عربستان، امارات، بحرین و عمان همه باید با هم دوست باشیم، چه اشکالی دارد؟ از اختلاف ما چه کسی سود برده است؟ ملت های منطقه سود کرده اند؟ همه ضرر کردیم. باید با هم دوست باشیم. من معتقد هستم همه باید در حداکثر ظرفیت، با هم همکاری کنیم و هیچ دوستی نباید علیه دیگران مورد استفاده قرار بگیرد.

سوال: با این صحبتی که شما فرمودید پس با مذاکرات ایران و عربستان موافق هستید؟

دکتر احمدی نژاد: حتما موافق هستم. چون از اختلاف ایران و عربستان همه ضرر کردند. ایران و عربستان دو کشور بزرگ هستند. عراق، ترکیه و ... همه کشورها مهم هستند. ما باید با هم باشیم. چرا باید اختلاف داشته باشیم. من هیچ دلیلی برای اختلاف نمی بینم. به همدیگر احترام بگذاریم و همکاری کنیم.

سوال: ادامه اختلافات ایران و عربستان به نفع چه کسی است؟

دکتر احمدی نژاد: به نفع آمریکا و انگلیس. اسلحه می فروشند، جنگ درست می کنند، بر منطقه مسلط می شوند و همه را ضعیف می کنند. قبلا هم گفته ام؛ این پولی که دارد برای بمباران مردم یمن هزینه می شود، اگر همین پول خرج آبادانی یمن شود، همه مردم یمن در سلامت زندگی می کنند، طرفدار و دوست عربستان می شوند و ما هم خوشحال می شویم. این دیدگاه من است. قبلا هم گفته ام که طرحی است به نام خاورمیانه جدید که از 15 سال قبل آغاز شده است. زمینه های آن مربوط به 25 سال قبل است. طبق این طرح، همه کشورهای منطقه باید با هم درگیر باشند، حتی در داخل کشورها هم مردم با هم درگیر باشند و همه ضعیف شوند تا آنها مسلط شوند. آمریکایی ها بر روی این طرح دهها سال کار کرده اند.

سوال: شما می فرمایید آمریکایی ها سال ها بر روی این طرح ها کار کرده اند. با چه ابزاری دارند این کارها را انجام می دهند؟

دکتر احمدی نژاد: با ایجاد اختلاف بین دولت های منطقه. مهمترین ابزار آنها اختلاف بین دولت های منطقه است. مردم که با هم اختلافی ندارند! حکومت ها با هم دعوا دارند. چرا دعوا دارند؟ چه کسی تحریک می کند؟ مشخص است و این عمل شیطانی است.

سوال: فکر می کنید میانجی گری عراق بین ایران و عربستان ضروری و موفق خواهد بود؟

دکتر احمدی نژاد: امیدوارم موفق باشد. بنظرم مسئولین عراقی با این کار دارند نسبت به دو برادر دیگرشان برادری می کنند. من معتقد هستم که خیلی زود ایران و عربستان باید اختلافاتشان را حل کنند. چرا باید اختلاف داشته باشند؟ الان از شما سوال می کنم. بالاخره شما رسانه هستید و اطلاعاتتان زیاد است؛ چرا ایران و عربستان باید با هم اختلاف داشته باشند؟ دو کشور بزرگ و ثروتمند هستند، هر دو هم مسلمان هستند، چرا باید اختلاف داشته باشند؟ جز تحریکات شیطانی هیچ دلیل دیگری وجود ندارد. حالا از آن طرف ببینید؛ اگر ما با هم باشیم چه اتفاقی می افتد؟ همه ملت های منطقه با هم متحد می شوند و اگر ملت های منطقه متحد شوند، قدرت صالح عظیمی در دنیا طلوع می کند. منطقه ما همه جور ثروت دارد؛ ثروت طبیعی، بیشترین مخازن انرژی جهان اینجاست. سرزمین های وسیع، دریا، نیروی انسانی... . مگر عراق نیروی انسانی کمی دارد؟ انسان های متفکر، دانشمند، عالم در ایران، عراق، عربستان و سایر کشورها وجود دارد. ما هم نیروی انسانی داریم و هم ثروت طبیعی. چرا باید ضعیف باشیم؟ چون دشمن می خواهد!

سوال: آیا مشکلات طایفه ای و مذهبی بین ایران و عربستان وجود داشته است؟

دکتر احمدی نژاد: اصلا! اینها ساخته شیطان است. مگر در ایران و عراق اختلاف مذاهب وجود ندارد؟ صدها سال با هم زندگی کردیم. عرض کردم که اصل بر عدالت و احترام است. باید به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم. عقیده همه محترم است. ما چه دعوایی با هم داریم؟ اگر اینگونه نگاه کنیم، بین ایران و دیگر کشورها هم همین هست، بین عراق و عربستان هم اختلاف مذهبی وجود دارد. آیا باید درگیری باشد؟ راه حل اختلاف مذهبی، مذاکره و گفتگوست. هیچکس نمی تواند عقیده اش را بر دیگران تحمیل کند. الان متاسفانه گروه هایی هستند که با اسلحه می خواهند عقیده شان را تحمیل کنند. در افغانستان چه اتفاقی می افتد؟ یک گروه با اسلحه می خواهد عقیده خودش را بر مردم افغانستان تحمیل کند. این همان شیطان است. هر کس انجام بدهد، شیطان است. عقیده هر کسی محترم است.  ما بر روی اصول انسانی مانند عدالت، احترام و برادری با هم همکاری می کنیم.

سوال: آیا ارتباطی با ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان هم دارید؟

دکتر احمدی نژاد: خیر! من تاکنون غیر از آن نامه ای که درباره یمن برای ایشان نوشتم، ارتباطی با ایشان نداشته ام. در زمان ریاست جمهوری، وقتی به عربستان سفر می کردیم، با همه دیدار  داشتیم ولی بعد از آن خیر.

سوال: پاسخ نامه شما چه بود؟ ایشان تمایل دارد ارتباطی بین شما و عربستان بوجود بیاورد؟

دکتر احمدی نژاد: من که معتقد هستم همه باید با هم ارتباط داشته باشیم ولی ایشان ارتباط خاصی ایجاد نکرد اما فکر می کنم نقطه شروع ارتباط ایران و عربستان شد.

سوال: آیا شما می خواهید نقش سازنده ای در این مناسبات داشته باشید؟

دکتر احمدی نژاد: بله، من آمادگی دارم بین همه برادران واسطه شوم و دوستی ایجاد کنم. چون همه را برادران خودم می دانم.

سوال: شما می دانید که ایران و سایر کشورهای منطقه چه میزان از اختلافات ضرر کردند؟

دکتر احمدی نژاد: بله خسارت خیلی سنگین است. ببینید؛ اگر دو برادر با هم همکاری کنند، توانشان چند برابر می شود؟ حالا اگر این ها با هم اختلاف داشته باشند، هر دو ضعیف می شوند. اصلا خسارت آن قابل اندازه گیری نیست. این خسارت را می توان در فاصله کشورهای منطقه ما با بقیه نقاط جهان دید. کشورهای منطقه ما باید پیشرفته ترین کشورهای جهان باشند ولی الان کجا هستند؟ همه امکانات برای پیشرفت وجود دارد اما اختلافات مانع می شود که آن امکانات مورد استفاده قرار گیرد. اجازه بدهید یک خاطره برای شما بگویم. ایران به تکنولوژی غنی سازی اورانیوم دسترسی پیدا کرد. من شخصا به ملک عبدالله زنگ زدم و به او گفتم می خواهم اول به شما خبر بدهم، می دانم خوشحال می شوید. برادران شما در ایران، به این فن آوری دسترسی پیدا کرده اند و آمادگی داریم که در چارچوب آژانس انرژی اتمی، تمام دستاوردها را در اختیار شما قرار بدهیم. دانشمندانتان را به اینجا بفرستید، ما هم هر آنچه داریم در اختیار آنها قرار می دهیم. هر چه داریم مال همه است. ما مقابل هم نیستیم بلکه در کنار هم هستیم. این خیلی مهم است و باید در منطقه آن را جا بیندازیم. البته به شما بگویم که آن دسته از رهبران کشورهای منطقه که دنبال همگرایی و دوستی نیستند و یا خدای نکرده دنبال اختلاف هستند، در این دنیا نامشان به بدی در تاریخ ثبت می شود و در آن دنیا هم به مجازات خواهند رسید و بالعکس هر کس در جهت وحدت حرکت کند، نامش به نیکی ثبت خواهد شد و در آن دنیا هم عزیز خواهد بود.

سوال: آیا بین ایران و مصر اختلافات بزرگی وجود دارد؟

دکتر احمدی نژاد: اختلافی وجود ندارد، توهم و القائات دشمنان است. ما دو کشور برادر هستیم، چرا باید اختلاف داشته باشیم؟ اینکه من می گویم ما با هم متحد هستیم، معنایش این نیست که تمام مواضع ما باید یکسان باشد، ممکن است اختلاف نظرهایی هم داشته باشیم اما این نباید منجر به تقابل و تضعیف طرف مقابل شود. باید درباره اختلاف نظر با هم گفتگو کنیم. اگر تقابل وجود داشته باشد، همه ضعیف می شوند. مصر یک ملت بزرگ و صاحب فرهنگ و تمدن است. ایران هم همینطور است. اگر اینها با هم همکاری کنند، به نفع همه است، اما دست های بیگانه بی جهت فاصله ایجاد کرده است. باز یک خاطره برای شما بگویم. بنده سفری به امارات داشتم. بعد از دیدار با رئیس امارات، کنفرانس خبری داشتیم. خبرنگاری راجع به رابطه ما با مصر سوال کرد. گفتم ما آمادگی داریم اگر دولت مصر اعلام کند، همین امروز تا بعد از ظهر سفیر معرفی می کنم. چون در جدایی، فقط خسارت می بینم و جز دشمنان هیچکس سودی نمی برد.

سوال: در این موضوع چه مشکلی وجود دارد؟

دکتر احمدی نژاد: به جز دست های بیگانه، چه مشکلی بین ایران و مصر می تواند وجود داشته باشد؟ اگر هم در گذشته اختلافاتی وجود داشته، آنها گذشت و تمام شد. الان که ما اختلاف منافعی نداریم. متاسفانه ارتباط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با هم نداریم! و کل منطقه دارد از این موضوع ضرر می کند. مصر و ایران می توانند پشتیبان همه کشورهای منطقه باشند.

سوال: آقای رئیس جمهور آیا می توانید بگویید جمهوری اسلامی سلاح هسته ای دارد؟

دکتر احمدی نژاد: خیر! برای چه باید داشته باشد؟ به درد چه کسی می خورد؟ شوروی مگر سلاح اتمی نداشت؟ آیا سلاح اتمی شوروی مانع از فروپاشی آن شد؟ الان آمریکا سلاح اتمی دارد، آیا به دردش می خورد؟ کجا می تواند استفاده کند؟ ضمن اینکه سلاح اتمی بسیار ضدانسانی است. اصلا "اسلحه"، ضدانسانی است. اسلحه برای کشتن است، آبادانی که نمی آورد، خرابی می آورد. ما باید به سمت جهانی برویم که در آن به جای اسلحه، اندیشه، محبت و برادری باشد. سلاح اتمی به درد کسی نمی خورد. الان صهیونیست ها که سلاح اتمی دارند، به چه دردشان می خورد؟ کجا می خواهند استفاده کنند؟ اگر به فرض محال استفاده کنند، موجب بی آبرویی و نابودی خودشان می شوند. جهان دیگر این چیزها را نمی پذیرد. الان جهان، جهان اندیشه و افکار عمومی است. اسلحه مال عقب افتاده هاست.

سوال: اگر برگردند و دوباره شما را انتخاب کنند و رئیس جمهور شوید، آیا چیزی وجود دارد که بنظرتان اشتباه کرده باشید و بخواهید صرف نظر کنید، مخصوصا درباره عراق، منطقه و کشورهای جهان؟

دکتر احمدی نژاد: همین چیزهایی که گفتم، دنبال می کنم.

سوال: در پایان از شما می خواهیم که دو پیام بدهید. یک پیام برای عراقی ها و پیام دوم برای کشورهای منطقه و جهان.

دکتر احمدی نژاد: من واقعا و از صمیم قلبم عراقی ها را دوست دارم. برای آنها امنیت، عزت، پیشرفت، وحدت و قدرت آرزو می کنم و همه کشورهای جهان را به همکاری برای برادری، آزادی، عدالت، انسانیت نه برای تسلط بر همدیگر دعوت می کنم. چرا باید کشوری به دنبال تسلط بر دیگری باشد؟ من معتقد هستم که نظم 100 ساله به پایان راه خود رسیده است. این مدلی که با آن دنیا را اداره می کنند، دیگر نمی تواند ادامه بدهد. فقر، ناامنی، جنگ و مسابقه تسلیحاتی هست، به چه چیزی رسیده ایم؟ ما باید جهان جدیدی بسازیم. این جهان جدید اولا نیازمند آن است که همه مشارکت کنند، همه باید باشند. نمی شود یک گروه بسازد و بگوید همه باید زیر سلطه من بیایید! این جهانی که می سازیم، باید بر پایه انسانیت، برادری، عدالت، محبت، آزادی برای همه انسان ها باشد نه بر پایه سلطه گری. همه باید دست به دست هم بدهیم تا این جهان را بسازیم. من از طریق شما همه را دعوت می کنم که بیایید دست به دست هم بدهیم و دنیا را عوض کنیم. واقعا دنیای امروز شایسته انسان نیست. 3 میلیارد و 500 هزار انسان فقیر وجود دارد. بیشترین تجارت، تجارت اسلحه است. سلاح برای سرکوب انسان هاست. بیایید دست به دست هم بدهیم و دنیایی بسازیم که صلح باشد، زیبا باشد، انسانی باشد، همان چیزی که خدا خواسته است. این را ما باید درست کنیم. من به عنوان یک فرد از همه دعوت می کنم و به همه تضمین می دهم که زندگی انسانی خیلی زیباتر از این زندگی است که در حال حاضر وجود دارد و امیدوارم که دو ملت ایران و عراق در تحقق این آرزو پیشگام باشند، ان شاءالله.

خبرنگار: تشکر می کنم آقای رئیس جمهور که انجام این مصاحبه را پذیرفتید و تشکر می کنم که شما اینقدر اهل تسامح و مرد عمل هستید.

 

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب