1400/09/03-09:40
سازمان ملل:

قربانیان جنگ داخلی یمن به ۳۷۷ هزار نفر رسیده است

قربانیان جنگ داخلی یمن به ۳۷۷ هزار نفر رسیده است

بر اساس یک ارزیابی سازمان ملل متحد، جنگ هفت ساله داخلی یمن تا پایان سال جاری میلادی حدود ۳۷۷ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم قربانی به جا گذاشته است. کودکان بزرگترین قربانیان این جنگ بوده‌اند.

به گزارش دولت بهار به نقل از دویچه وله، در یک گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد، مرگ حدود ۶۰ درصد از انسان‌هایی که در طول هفت سال جنگ داخلی یمن جان سپرده‌اند، ناشی از عوارض جانبی این جنگ، از جمله کمبود آب پاک، گرسنگی و بیماری‌ها بوده است. بیش از ۱۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در درگیری‌های جنگ داخلی کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش اکثر انسان‌هایی که در اثر عوارض جانبی جنگ جان باخته‌اند، "کودکانی بوده‌اند که در معرض گرسنگی و سوءتغذیه قرار داشته‌اند".

در گزارش برنامه توسعه و عمران سازمان ملل آمده است، "در سال ۲۰۲۱ در هر ۹ دقیقه یک کودک زیر پنج سال در اثر عوارض جانبی جنگ جان خود را از دست می‌دهد".

نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در اوایل سال ۲۰۱۵ برای دفاع از دولت مستعفی یمن و چند ماه پس از تصرف صنعا، پایتخت این کشور به دست حوثی‌ها، وارد جنگ با آنها شدند.

این گزارش می‌افزاید که جنگ داخلی "اثراتی فاجعه‌بار بر روند توسعه یمن" گذاشته است.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد در گذشته هشدار داده بود که جنگ در یمن، به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای منطقه، رشد و توسعه این کشور را به مدت بیش از دو دهه به عقب انداخته است.

این نهاد در مورد ادامه درگیری‌های نظامی در این کشور هشدار داده و می‌گوید در صورتی که وضعیت به همین صورت ادامه یابد، شمار قربانیان تا سال ۲۰۳۰ به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید، در صورتی که جنگ داخلی یمن همین امروز پایان یابد، می‌توان امیدوار بود که این کشور تا سال ۲۰۵۰ از یک درآمد سطح متوسط برخوردار شود. اما وضعیت کنونی حاکی از تشدید درگیری‌هاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در طول هفته‌های گذشته با بالا گرفتن درگیری‌ها در چندین جبهه، به ویژه در نزدیکی شهر استراتژیک مأرب هزاران نفر از طرفین درگیری کشته شده‌اند.

بنا به اعلام کمیساریای عالی پناهندگی سازمان ملل در ژنو در اثر این درگیری‌های شدید از ماه سپتامبر سال جاری تاکنون ۴۰ هزار نفر در پی ترک و فرار از خانه‌های خود در شهر نفت‌خیز مأرب آواره شده‌اند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب