1400/11/05-14:43

ابربدهکاران بانکی، بدهی خود را با بی‌ارزش شدن پول ملی در دولت روحانی به راحتی پرداختند!

به گزارش دولت بهار، احسان سلطانی در بخشی از گفتگو با ایرنا گفت:

➖ با این که قبل از تحریم‌های پیشین در طول ۱۲ سال منتهی به سال ۱۳۹۰ قیمت ارز ثابت بود، در دور اول تحریم‌ها قیمت ارز حدود ۳ برابر گردید، حتی در هشت سال دفاع مقدس قیمت ارز حدود ۵ برابر شد، چگونه در سه سال پایانی دولت دوازدهم افزایش بی‌سابقه نرخ ارز رخ داد؟ وقتی واکاوی می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که همه این اتفاقات برنامه‌ریزی‌شده بوده که متاسفانه به بهانه حمایت از تولید، اما جهت تامین منافع ذینفعان انجام شد. درواقع همه اتفاقاتی که در دو دوره دولت آقای روحانی رخ داد، با اهداف خاص دنبال شد، که در دور دوم سفته‌بازی، نوسانگیری و صعود قیمت دلار و سهام، مسکن و دارایی‌ها را در پی داشت و در این میان منافع کلان به اشخاصی رسید که دسترسی بیشتری به اطلاعات، منابع ارزی دولتی، وام­های بانکی و ... داشتند.

➖ نمونه دیگر اقدامات هدفمند دولت دوازدهم، دلارهایی بود که به اشخاص حقیقی و بنگاه­های وابسته دادند، مانند گروه‌های خودروساز وابسته به جریان سیاسی اصلاح‌طلب که دلارهای ۴۲۰۰ تومانی را بین خودشان تقسیم کردند و اصلا معلوم نشد کجا رفت و اصلاً بانک مرکزی این دلارها را به چه کسانی فروخت؟ یا همین وام‌های بانکی که آقای همتی در سال ۱۳۹۹ توزیع کرد، به بنگاه‌هایی تعلق گرفت که وابسته به خودشان و هم جناحی‌های خودشان و البته سایر ذینفعان بود. در ابتدای سال بنگاه به اصطلاح تولیدکننده وام را می‌گرفت و در پایان سال، با کاهش ارزش پول ۲ برابر سود می‌کرد. در ۳ سال پایانی دولت دوازدهم، هر سال این روند تکرار شد و بنگاه‌ها و اشخاص وابسته به تیم اقتصادی دولت و سایر ذینفعان، با ۱۸ درصد سود تسهیلات (از محل سپرده­های مردم)، بدون انجام هیچ‌گونه فعالیت اقتصادی، با شوک‌های قیمت ۵۰ درصد، منافع کلانی در آخر سال به دست می­آوردند. درواقع منافع و سودهای کلانی فقط از نوسان­ها و مابه­التفاوت قیمت‌ها، مابه­التفاوت سود بانکی و نرخ تورم و شوک‌های قیمتی دولت­ساخته ایجاد شد که در طول تاریخ بی‌سابقه بود.

➖ این اقدامات به خاطر ناآگاهی نبود، آنها در این بازی‌ها به دنبال منافع اشخاص و جناح‌های خود بودند و خیلی ساده‌انگارانه است که فکر کنیم در ۲ دوره دولت به‌ویژه دولت دوازدهم بدون برنامه‌ریزی و بدون هدف خاصی کاری انجام‌شده باشد. حتی در این دوره، با بی‌ارزش شدن پول، بدهی­های بدهکاران بانکی به‌ویژه ابربدهکاران راحت بدهی‌شان تسویه شد. در واقع تسویه حساب بدهکاران بانکی در عمل با بی‌ارزش کردن ارزش پول اتفاق افتاد که همه اینها از شاهکارهای آقای همتی و تیم اقتصادی دولت و سایر ذینفعان بود. آنها آب را حسابی گل‌آلود کردند و از این آب گل­آلود، ماهی‌های درشتی گرفتند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب