1400/11/10-23:34
در مصاحبه با آماج‌نیوز

دکتر احمدی‌نژاد: طالبان یک جریان کاملا سیاسی است که تابلوی دین بلند کرده و آینده‌ای ندارند + فیلم

دکتر احمدی‌نژاد: طالبان یک جریان کاملا سیاسی است که تابلوی دین بلند کرده و آینده‌ای ندارند + فیلم

دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با خبرگزاری آماج افغانستان از طالبان به عنوان یک جریان کاملا سیاسی، معرف یک دین ناشناخته و دارای افکاری بسته و مرتجعانه یاد کرد و گفت: این گروه، عامل اجرای سیاست قدرت های جهانی برای تسلط بر منطقه مهم خاورمیانه است. طالبان تهدیدی برای همه جهان است و معتقدم که چین، روسیه و پاکستان از حمایت طالبان پشیمان خواهند شد.

به گزارش دولت بهار، متن کامل مصاحبه خبرگزاری آماج افغانستان با دکتر احمدی نژاد بدین شرح است:

خبرنگار: از جناب عالی به خاطر وقتی که به خبرگزاری آماج دادید تشکر می کنیم. از طالبان آغاز می کنیم. تعریف شما از طالبان چیست؟

دکتر احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم- اللهم عجل لوليك الفرج والعافيه والنصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يديه

اجازه بدهید ابتدا خدمت مردم عزیز افغانستان، جنابعالی، همکاران شما و همه کسانیکه این برنامه را می بینند، سلامی داشته باشم. یک زمان آنها را در تعریفی که از خودشان ارائه می دهند، می بینیم که خودشان را یک گروه خاص مذهبی و حامل رسالت سنگینی می دانند که همه دنیا را باید تحت سیطره خودشان دربیاورند. زمانی از نگاه مردم افغانستان می بینیم؛ یعنی یک گروه مهاجمی که بارها تلاش کرد ولی هیچوقت نتوانست اراده و رای مردم افغانستان را به خودش جلب کند و در نهایت مجبور شد با استفاده از زور و کمک و اسلحه دیگران، خودش را بر مردم افغانستان تحمیل کند. یک زمان هم از منظر بیرون افغانستان به آنها نگاه می کنیم، می گوییم گروهی است که عامل اجرای سیاست های قدرت های جهانی، برای تسلط بر منطقه مهم خاورمیانه است. یعنی آنها این گروه را ساخته، پرداخته، پشتیبانی و حمایت کرده اند تا بتوانند توسط آنها سیاست های خودشان را جلو ببرند.

خبرنگار: متشکرم. طالبان از دید شما یک جنبش دینی است یا یک جنبش قومی؟

دکتر احمدی نژاد: به نظرم آنها نه دینی و نه قومی هستند. دین که با اسلحه جایی نمی رود. دین با محبت، عشق، انسانیت و احترام به دیگران است که راه خود را باز می کند. اگر بخواهید آنها را به قوم پشتون ارتباط بدهید باید بگویم که این قوم بارها اعلام کرده اند که به طالبان رای نداده اند، بنابراین آراء قوم پشتون را هم نتوانسته اند جلب کنند. شخصیت های بزرگی در قوم پشتون هستند که اساسا طالبان و تفکر طالبانیسم را قبول ندارند و در مقابل آن ایستاده اند. بنابراین این گروه نه قومی و نه دینی است، بلکه یک جریان کاملا سیاسی است که تابلوی دین را بلند کرده است و از چیزی حرف می زند که دین ناشناخته است، معلوم نیست پیغمبر آن دین چه کسی است!

خبرنگار: از نظر شما تفاوت طالبان پنج ماه پیش با طالبان امروز چیست؟

دکتر احمدی نژاد: بنظرم تفاوتی وجود ندارد. آنها بنا بر اقتضاء شرایط ، برخی مواضع را اعلام می کنند والّا به لحاظ ماهیتی، متکی به بیگانه هستند و در آن تفکرات بسیار بسته‌ و مرتجعانه، تغییری ایجاد نشده است. باید با مردم افغانستان صحبت کنید و ببینید آیا زندگی شان تغییری کرده است!؟

خبرنگار: شما یک روز قبل از سقوط کابل، طالبان را تهدیدی جدی برای منطقه و ایران خواندید. هنوز هم همین گونه فکر می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: حتما همین طور است. نفس اینکه یک گروه مسلحی، توسط دشمنان فرامنطقه ای سازماندهی و پشتیبانی شوند و برخلاف خواست یک ملت، با زور اسلحه حاکم شوند، این تهدیدی برای همه جهان است.

خبرنگار: یک صحبت دیگری هم پیش از سقوط کابل داشتید که گفته بودید طالبان با کمک بیگانه و با زور اسلحه می خواهد مسلط شود. منظور شما از بیگانه چه کسی بود؟

دکتر احمدی نژاد: خیلی ها. آمریکا که مشخصا دارد حمایت می کند، بعضی از کشورهای منطقه هم حمایت می کنند. طالبان عمدتا در پاکستان آموزش دیده اند و با اسلحه و هلیکوپتر و هواپیمای آمریکایی و پول برخی کشورهای منطقه خلیج فارس، سازماندهی شده اند. سایر کشورها از جمله روسیه و چین هم هر یک به شکلی کمک و همراهی کردند. ایران هم مواضع خوبی نگرفت. به نظر من ایران هم در موضوع طالبان مرتکب یک اشتباه تاریخی شد.

خبرنگار: شما رابطه طالبان با کشورهای همسایه مانند پاکستان، ایران، چین و ترکمنستان را چگونه می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: آنها به هیچکس رحم نخواهند کرد. علتش این است که اختیار آنها دست خودشان نیست. آنها مجری سیاست های قدرت های جهانی هستند که می خواهند بر کل منطقه مسلط باشند. آمریکایی هایی که برای یک دلار، جنگ براه می اندازند، چگونه 80 میلیارد دلار اسلحه را خیلی راحت تحویل طالبان دادند و هزینه آموزش و سازماندهی را تقبل کردند؟! معلوم است که منافع خیلی بالاتری را دنبال می کنند. به نظرم روسیه و چین هم از این حمایتی که کردند، پشیمان خواهند شد.

خبرنگار: مخالفان طالبان می گویند آنها ابزار دست پاکستان هستند. شما هم اینطور فکر می کنید؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می کنم خود پاکستان هم از مشارکتی که در این پروژه داشته، آسیب جدی خواهد دید. طالبان آنجا استقرار داشتند، آموزش دیدند و سازماندهی شدند، ولی فکر می کنم خود پاکستان هم پشیمان خواهد شد.

خبرنگار: شما حتما از اعتراض ترک تباران در فاریاب که روز گذشته اتفاق افتاد و نارضایتی های پنجشیری ها آگاهی دارید. برداشت شما از اتفاقاتی که این اواخر افتاده چیست؟

دکتر احمدی نژاد: درست است که دولت قبل افغانستان نتوانست رضایت مردم را جلب کند، شاید علت اصلی آن هم دخالت های گسترده آمریکا بوده است. زمانی که آقای کرزای رئیس جمهور بودند، صریحا گفتند که اینها دارند در تمام زندگی ما دخالت می کنند اما بالاخره آن دولت، نتوانست رضایت مردم را جلب کند و این موضوع، بهانه ای برای هجوم طالبان شد اما به نظر می رسد که در هر جایی از افغانستان، اگر فضای آزادی اتفاق بیفتد که مردم بتوانند اظهارنظر کنند، حتما با این روند مخالفت می کنند.

خبرنگار: در کل، آینده طالبان را چگونه می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: آنها آینده ای ندارند چون با جنس دینداری و جنس فرهنگ مردم منطقه ناسازگار هستند. مردم منطقه صدها سال با هم دوستانه و برادرانه زندگی کرده اند. تلقی ملتها از دین، دوستی و محبت و همراهی است، برای سیطره و محدود کردن آزادی مردم و تحمیل به مردم نیست. تفکر طالبان، یک تفکر ارتجاعی است. جهان رو به جلوست. تاریخ به عقب برنمی گردد. به نظرم کل منطقه اینها را پس خواهد زد.

خبرنگار: شما گفته بودید که وقتی علیه طالبان صحبت می کنید، افرادی در درون نظام، شما را تهدید می کنند. آنها چه کسانی بودند؟ در چه سطحی؟ و چرا؟

دکتر احمدی نژاد: متاسفانه در کشورهای گوناگون افرادی هستند که وقتی قدرت می گیرند، برخلاف آراء ملت کار می کنند. در ایران هم چنین افرادی هستند. زیر پوست هستند و کارهایی کرده اند که ملت از آنها راضی نیست.

خبرنگار: آیا ایران هنوز هم همان تفکری را نسبت به طالبان دارد که 5 ماه قبل داشت؟

دکتر احمدی نژاد: ایران که می گویید منظورتان کدام بخش است؟

خبرنگار: منظور من دولت ایران است.

دکتر احمدی نژاد: این را باید از خودشان سوال کنید ولی نظر من تغییری نکرده است. یعنی با صحبت هایی که از طالبان می شنوم، عقیده ام محکم تر می شود که چه نقشی را دارند ایفا می کنند.

خبرنگار: و درباره دیدگاه دولت ایران...؟

دکتر احمدی نژاد: امیدوارم اصلاح شود.

خبرنگار: شما 8 سال رئیس جمهور ایران بودید. آن زمان سیاست دولت ایران با افغانستان و بویژه طالبان چگونه بود؟

دکتر احمدی نژاد: آن چیزی که دولت دنبال می کرد همکاری، کمک به پیشرفت و صلح و امنیت بود. ما معتقد بودیم هر چه مردم افغانستان می خواهند، باید همان بشود. انتخابات آزاد برگزار شود و مردم بیایند و نظر بدهند. آنچه که در آن شرایط امکان داشت، ما برای کمک به پیشرفت افغانستان تلاش کردیم.

خبرنگار: در مقاطع مختلف ادعا شد که ایران به طالبان اسلحه می دهد. آیا واقعا چنین بود؟

دکتر احمدی نژاد: این قابل بررسی است. ممکن است گروه هایی در ایران بودند که این کار را کرده باشند. ایران یک کشور بزرگ است.

خبرنگار: در کل، آیا امروز سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره طالبان، داعش و جبهه مقاومت روشن است؟ یعنی جمهوری اسلامی از اینها چه می خواهد؟ مثلا حضور دفاتر فعال جبهه مقاومت در ایران، رفت و آمد طالبان به ایران و تهدید داعش در افغانستان، سه موردی است که...

دکتر احمدی نژاد: ببینید؛ مقاومت یک مقدار متفاوت است. اصل بحث مقاومت به فلسطین برمی گردد. چون سرزمین ملت فلسطین اشغال شده است و طبق تمام حقوق بین الملل، اجازه دارد از خودش دفاع و سرزمینش را آزاد کند و کشورهای منطقه هم بعضا به آنها کمک کردند و کمک می کنند. مفهوم جبهه مقاومت از اینجا خلق شد ولی طالبان و داعش نقطه مقابل آنها هستند. آنها نه تنها در جهت آزادی ملت فلسطین حرکت نمی کنند بلکه در جهت تضعیف ملت های منطقه دارند حرکت می کنند. بنابراین نمی شود آنها را یکجا با هم مقایسه کرد. آنها با هم متفاوتند.

خبرنگار: منظور من این است که راه و روشی که جمهوری اسلامی ایران در مقابل این سه جنبش، بکار می برد...

دکتر احمدی نژاد: آنها جنبش نیستند. طالبان یا داعش چگونه می توانند جنبش باشند؟ جنبش حرکتی است که از درون مردم شکل می گیرد، اما حرکتی که کاملا توسط قدرت های جهانی سازماندهی می شود، ولو یک عده مردم بی اطلاع هم داخل آنها باشند، این نامش جنبش نیست. یک حرکت و گروه سیاسی است.

خبرنگار: و مقاومت؟

دکتر احمدی نژاد: عرض کردم خط مقاومت به مردم فلسطین برمی گردد. تا زمانی که مسئله فلسطین حل نشود، اعتراضات و حرکت و جنبش برای آزادی فلسطین وجود دارد، در کشورهای مختلف هست در خود فلسطین هم هست. اینها طبیعی است. هر جایی از دنیا که اشغالگری اتفاق می افتد و مردم کشور اشغال شده برای آزادی سرزمینشان تلاش می کنند، در یک دایره ای، این حرکت تاثیر می گذارد.

خبرنگار: چقدر تهدید داعش مخصوصا از جانب افغانستان جدی است؟

دکتر احمدی نژاد: من فکر می‌کنم این جزو نقشه است. یعنی وقتی طالبان مستقر شد، میدان خواهد داد، چنانچه الان هم داده است که داعش و القاعده بسرعت خودشان را در افغانستان سازماندهی کنند و به محض آنکه آماده شدند، برای همه کشورهای همسایه افغانستان خطر جدی هستند.

خبرنگار: آیا جریان جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود را جدی می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: جبهه مقاومت افغانستان که شما می گویید، ارتباطی به موضوع فلسطین ندارد. در افغانستان بطور طبیعی، مردم دوست ندارند در چنین شرایطی زندگی کنند و به دنبال راه حل و راه نجات هستند. به نظرم پنجشیر سرجایش می ماند و الان اتفاق خاصی نمی افتد، ولی در آینده ممکن است تحرکاتی گسترش پیدا کند و در معادلات آینده تاثیرگذار باشد.

خبرنگار: نقاط ضعف و قوت جبهه سیاستمداران مخالف طالبان را در چه چیزی می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: متاسفانه طی 50 سال اخیر، افغانستان گرفتار بوده و بنیان های مردم ضعیف شده است. مردم الان در افغانستان خیلی ضعیف شده اند. بخش قابل توجهی از مردم مهاجرت کردند و بالاجبار آواره کشورهای اطراف، حتی ترکیه و جاهای دیگر شده اند. این وضعیت موجودیت یک ملت را تضعیف می کند. ملتی که ضعیف شود، نمی تواند حرکت کند و تصمیم بگیرد. بنظرم این الان مهمترین مشکلی است که وجود دارد. بعد هم یک اتحاد سراسری نیاز است. کسانیکه می خواهند افغانستان را نجات دهند، باید در موضعی بنشینند که شامل همه مردم افغانستان باشد.

خبرنگار: سیاست کشورهای تاثیرگذار دنیا مانند آمریکا، روسیه، چین و هند را در قبال افغانستان چگونه می بینید؟

دکتر احمدی نژاد: توضیح دادم. هند الان مستقیما دخالت چندانی ندارد ولی حتما از سلطه طالبان آسیب خواهد دید اما من هر جور که نگاه می کنم، می بینم این کشورهایی که نام بردید به دنبال منافع مردم افغانستان نیستند. آنها دنبال بازی های سیاسی جهانی و منافع خودشان هستند ولی باز هم تاکید می کنم که آنها حتما در آینده ضرر خواهند کرد.

خبرنگار: آیا احتمال قطب بندی تازه کشورها بر محور منافعشان در افغانستان وجود دارد؟

دکتر احمدی نژاد: حتما اینطور نیست. یک تفاهمی شد که طالبان حاکم شود ولی بزودی این تفاهم تبدیل به صف بندی و تقابل خواهد شد.

خبرنگار: شما مشکل اساسی افغانستان را در چه چیزی می بینید. چرا همیشه جنگ هست؟

دکتر احمدی نژاد: مشکل اصلی این کشور، دخالت و سلطه بیگانه است. یعنی از زمانی که انگلیسی ها وارد افغانستان شدند، این کشور روی خوشی را به خودش ندیده است. سیاست آنها برای حاکمیت بر کشورها، گرفتار کردن و در فقر نگه داشتن ملت هاست. بعد هم که کمونیست ها وارد شدند و آنها هم به فکر منافع خودشان بودند. اینها همه، استعدادهای افغانستان را سرکوب کردند. علت آن هم روشن است. افغانستان یک سرزمین بسیار مهم است. مردم افغانستان بسیار باهوش، بافرهنگ، بسیار پرکار، توانمند و خلاق هستند و شاید بهترین خلاقیت ها مربوط به افغانستان باشد. حالا شاید ژن یا تاریخ آنها اینگونه است. به لحاظ فرهنگی هم مردمی بسیار مومن، صمیمی، پرتلاش، پاک و صادق هستند. این موجودیت افغانستان است. از طرف دیگر هم طبیعت افغانستان بسیار غنی است. یعنی معادن بسیار عظیمی از جمله مس در آنجا هست که طمع قدرت های بزرگ را برمی انگیزد، ضمن آنکه استقرار آنها در افغانستان، راهبردهای درازمدتشان را هم تامین می کند. کمونیست ها می خواستند به آبهای گرم برسند. یک دوره طولانی تلاش کردند از سمت ایران بروند که به بن بست خوردند، درنتیجه به سمت افغانستان چرخیدند و آنجا را اشغال کردند و دیدیم که چه بلایی سر افغانستان آوردند. البته در خود افغانستان هم گیر کردند چون مردم افغانستان مردمی نیستند که به سادگی به سلطه بیگانه تن بدهند. آمریکایی ها هم کل منطقه خاورمیانه را می خواهند. افغانستان جای مهمی است. دیدیم که 22 سال قبل وقتی آنجا را اشغال کردند، کل منطقه را تحت تاثیر قرار دادند و کل منطقه بخاطر حضور آنها دچار التهاب و درگیری و اختلاف شد. ما دعا می کنیم که ان شاءالله هر چه زودتر شر اشرار برطرف شود و مردم افغانستان یک نفس راحتی بکشند.

خبرنگار: از صداقت و خلاقیت مردم افغانستان گفتید. احمدی نژاد به عنوان یک همسایه همزبان و هم فرهنگ، چه آرزوهایی برای افغانستان دارد؟

دکتر احمدی نژاد: آرزوی سعادت، امنیت، صلح، برادری و پیشرفت دارم. واقعا اگر افغانستان دست مدیران ملی باشد، آنهایی که دلشان برای مردم افغانستان می سوزد و آمریکا و دیگران دخالت نکنند، افغانستان می تواند ظرف 10 سال به یک کشور بسیار خوب در منطقه تبدیل شود که نه تنها نیازهای خودش را تامین کند، بلکه به اقتصاد منطقه و جهان هم کمک نماید.

خبرنگار: آیا خاطره ای جالب از گذشته های دور در رابطه با افغانستان دارید که تاکنون نگفته باشید و بخواهید بگویید؟

دکتر احمدی نژاد: خاطره که زیاد است. ما هر دوست افغانستانی که داریم، تمام این ویژگی هایی که گفتم، در آنها می بینیم. در ایران هم که نزدیک به 45-40 سال است که از نزدیک آشنا هستیم. صداقت و پرکاری و ایمان و پاکی و نجابت و حجب و حیا را در حد اعلی در مردم افغانستان دیده ایم. فرقی هم نمی کند، جنوب، شمال، اقوام گوناگون، در قندهار باشند، یا در هرات و مزار و کابل باشند. سفرهایی هم به افغانستان داشتیم. یک سال نوروز را به افغانستان رفتیم که آن سال خیلی عالی برگزار شد. سنت های قشنگ و موسیقی بسیار فاخر را در افغانستان دیدم.

خبرنگار: پرسش پایانی کمی شخصی تر است. احمدی نژاد چه می خواهد؟ آیا هنوز هم اشتیاق بازگشت به سیاست رسمی و حکومتی را دارد؟

دکتر احمدی نژاد: مگر تاریخ دنده عقب هم دارد؟ تاریخ رو به جلوست. برایم مهم نیست کجا باشم، اما دوست دارم دنیا اصلاح شود و علاقمند هستم در اصلاح اوضاع جهان یک نقشی داشته باشم. عنوان اصلا مهم نیست. همه راه ها از حکومت و ریاست جمهوری نمی گذرد. راه های زیادی در برابر انسانها برای خدمت و اصلاح کردن وجود دارد.

خبرنگار: اگر خودتان حرف یا پیامی دارید بفرمایید.

دکتر احمدی نژاد: مردم افغانستان در قلب من هستند. من واقعا تک تک آنها را دوست دارم و به آنها عشق می ورزم. همیشه شرایط افغانستان به عنوان یک غصه، در ذهن و دلم با من همراه است و دائما دعا می کنم خدای متعال راهی را برای همه ملت های جهان و به خصوص مردم مظلوم افغانستان باز کند. اگر بخواهیم برای واژه مظلوم، مصداق عینی پیدا کنیم، باید بگوییم امروز در جهان، مردم افغانستان واقعا مظلوم هستند.

خبرنگار: یک بار دیگر از گفتگوی شما با خبرگزاری آماج تشکر می کنم.

دکتر احمدی نژاد: ان شاءالله موفق باشید.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب