1400/12/03-20:48

پیام تسلیت دکتر احمدی نژاد به مناسبت درگذشت همسر شهید دکتر حسین فاطمی

پیام تسلیت دکتر احمدی نژاد به مناسبت درگذشت همسر شهید دکتر حسین فاطمی

دکتر احمدی نژاد در پیامی به مناسبت درگذشت سرکار خانم پریوش سطوتی همسر شهید والامقام دکتر سید حسین فاطمی، از وی به عنوان همسر وفادار پرچمدار مبارزه با استعمار انگلیس و بنیانگذار نهضت ملی شدن نفت، تجلیل کرد و مراتب تاسف خود را از برخوردهای غیرقانونی و ضد انسانی عوامل داخلی وابسته به استعمار پیر با آن مرحومه، ابراز داشت.

به گزارش دولت بهار، متن پیام تسلیت دکتر احمدی نژاد به مناسبت درگذشت همسر شهید دکتر حسین فاطمی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و اناالیه راجعون

شادروان سرکار خانم پریوش سطوتی همسر شهید والامقام دکتر سید حسین فاطمی، پس از تحمل سالها رنج و فراق و جدایی، سرانجام در سن هشتاد و هفت سالگی و در دیار غربت، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

زندگی مشترک با «پرچمدار مبارزه با استعمار انگلیس و  بنیان گذار نهضت ملی شدن نفت»، صد البته کار دشواری بود. این زندگی که در اوج مبارزات آن شهید آغاز شده بود، دیری نپایید.

شهید دکتر فاطمی، در کنار زنده یاد مرحوم دکتر محمد مصدق، برای اعتلای ایران عزیز و قطع دست اجانب از کشور، در نهایت رشادت، شجاعت، ایمان، سلحشوری و جوانمردی مبارزه کرد.

این شهید عزیز سرانجام با کودتای انگلیسی – آمریکایی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دستگیر و آنگاه به اصرار دولت انگلیس و همراهی و تسلیم خیانت بار شاه، به جوخه اعدام سپرده شد.

به شهادت تاریخ، او تا آخرین لحظات پیش از اعدام، با آگاهی، ایمان و تعهد نسبت به راه روشنی که برگزیده بود، عشق بی پایانش به ایران سربلند را فریاد کرد. سخنان او در پای چوبه اعدام، منشور زندگی مستقل، عزتمند، برخوردار و راه زیست متعالی برای همگان است.

خلوص، پاکی، جوانمردی و فداکاری او برای وطن، از او شهیدی نامدار ساخت که در تاریخ ایران و در قلب نسل های ایرانی همواره قرین عظمت و آزادگی، جاودانه خواهد بود.

با وجود پیشنهاد و اصرار جمعی از مقامات آن زمان، روح بلند او حاضر نشد تقاضای عفو ملوکانه شاه را بپذیرد.

امروز هم که دولت ها به اتکاء فروش نفت، حکمرانی می کنند، مرهون هوشمندی و فداکاری نهضت ملی شدن نفت و رهبران آن، بویژه شهید دکتر فاطمی هستند.

مرحومه خانم سطوتی، پس از تحمل یک دوره زندگی سراسر رنج و اضطراب و سپس شهادت همسر ارجمندش، با دستور شاه و اعمال فشار دستگاه امنیتی مخوفش،  ناچار می شود با کودک خردسال خود، کشورش را ترک کند. در واقع شاه سرکار خانم سطوتی و فرزندش را تحویل دولتی داد که آمر به قتل همسرش بود.

او تا پیش از انقلاب، ۲۵ سال زندگی در غربت را در حالی که هنگام خروج از کشور بیست و دو سال بیشتر نداشت، در وفاداری به پیمان خود با همسر شهیدش، به تربیت یادگار خردسالش گذراند و از او متخصصی در حوزه حقوق و وکالت ساخت.

با پیروزی انقلاب برای مدت کوتاهی از شهید دکتر فاطمی و همرزمانش تجلیل شد و نام او را بر خیابانی در شهر تهران نهادند، لیکن دست های پنهان مانع از آن شدند تا با یاد آوری های موثر و ارزشمند از او و یارانش، از خودآگاهی های ملی نسبت به سیاست های ضد ایرانی استعمار پیر در کشور صیانت شود.

بدین ترتیب زندگی این بانو در غربت، پس از انقلاب نیز ادامه یافت. سیاست دولت دهم در ارج گذاری ارزش ها و مفاخر ملی و توجه به ایرانیان خارج از کشور، موجب شد تا همسر شهید فاطمی به همراه جمع زیادی از ایرانیان به وطن بازگردند، لکن عوامل وابسته به استعمار پیر، این رویکرد ملی و انقلابی را آماج هجمه سنگین خود قرار دادند.

آنان تلاش فراوانی را به انجام رساندند تا آن مرحومه حیثیت ۸۰ ساله خود را در خدمت برنامه ها و اهداف ضد مردمی آنان قرار دهد و پس از استنکاف او از پذیرش این امر و اعلام وفاداری اش به ملت و کشور، برخلاف تمام قواعد و در یک اقدام غیرقانونی و ضد انسانی، این زن سالخورده را دستگیر و پس از حدود یک ماه زندان انفرادی و فشار برای اخذ اقاریر اجباری و برای جلوگیری از افشای حقیقت و برملا شدن سیاست انگلیسی ارعاب ایرانیان و قطع ارتباط آنان با وطن، او را با همراهی مامور امنیتی با هواپیما به لندن یعنی مرکز استعمار پیر و آمر به قتل همسرش بازگرداندند و مستقیما تحویل مقامات آن کشور دادند. تاسف بارتر آنکه از وی برای سکوت و عدم بازگشت به ایران نیز تعهد گرفتند!

بدین ترتیب همسر شهید فاطمی یک بار دیگر و این بار تحت اجبار و فشار شدید باند فاسد امنیتی، از کشور اخراج شد تا سرانجام یک دهه دیگر از رنج غربت و تنهایی دور از وطن را تحمل کند.

چند سال پایانی زندگی سراسر رنج این بانو و مادر ارجمند، با مرگ مشکوک و نابهنگام دکتر سیروس فاطمی یگانه یادگار شهید دکتر فاطمی، دنیا را در پیش دیدگانش کاملا تیره کرده بود.

سرانجام او تنهای تنها در غربتی سنگین مرگ را به انتظار نشست، مرگی که امید است با استقبال همسر شهید و فرزند عزیزش، آغاز شیرینی از حیات دیرین و جاودانه او باشد.
به روح آنان درود می فرستیم و یادشان را در خاطر جمعی ملت آگاه و قدرشناس برای همیشه زنده نگه می داریم.

وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

خادم ملت ایران
محمود احمدی نژاد
سوم اسفند ۱۴۰۰

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب