1401/01/28-22:01

مردم تکلیف قانونی برای انتقال سند مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی ندارند

مردم تکلیف قانونی برای انتقال سند مالکیت خودرو در دفاتر اسناد رسمی ندارند

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور با بیان اینکه مردم نمی‌خواستند هزینه‌های اضافی را پرداخت کنند، گفت: بنابر ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مراجعه به مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری تکلیف است اما مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تکلیف نیست.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، سرهنگ عین‌الله جهانی امروز در برنامه رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه پلیس 10 تا 12 سال گذشته درباره مباحث نقل و انتقال خودرو به این نتیجه رسید که هزینه اضافی باید از روی دوش مردم برداشته شود، اظهار کرد: در آن زمان موضوعات را مطرح کردیم که نتیجه نگرفتیم اما خوشبختانه اکنون به نتیجه رسیدیم.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور افزود: بنابر ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مراجعه به مراکز تعویض پلاک و شماره‌گذاری تکلیف است اما مراجعه به دفاتر اسناد رسمی تکلیف نیست زیرا کالایی قرار است مورد معامله قرار گیرد که در وهله نخست باید مالیت آن مشخص و اصالت، سرقتی بودن یا نبودن، شکایت از آن یا عدم شکایت، دستور توقیف آن، تعلق موتور و شاسی به آن تعیین شود.

وی تصریح کرد: موارد مذکور و اصالت خودرو بسیار حائز اهمیت است، باید مشخص شود که خودرو اصالت دارد یا خیر؟، خریدار باید متوجه شود که آیا خودروی مدنظر وی ارزش خرید دارد یا خیر؟، موارد زیادی بوده است که خودشان خرید و فروش خودرو را انجام دادند و اکنون پس از بازدید خودرو در مراکز تعویض پلاک متوجه شدند که به‌طور مثال اتاق آن متعلق به خودروی دیگری بوده که در فلان سال به سرقت رفته است.

این مقام انتظامی با تأکید بر اینکه مراجعه در مراکز تعویض پلاک الزامی بوده و است، گفت: واقعیت این است که خودرو مادر جرائم است و قوه قضائیه و پلیس باید روی آن تسلط کامل داشته باشند.

جهانی با اشاره به رأی عمومی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر رسمی بودن سند پلیس (برگ سبز) خاطرنشان کرد: دیگر دوستان در این برنامه رادیویی برگ سبز پلیس را "مدرک رسمی" نام بردند، جالب است! لذا نباید این موارد را تفسیر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، ابلاغ دادستان محترم کشور به دادستان‌های کل کشور مبنی بر اجرای قانون و تأیید رئیس وقت کمیسیون اصل 90 دیگر از موارد قبلی عبور کردیم و برگ سبز سند رسمی است.

این مقام انتظامی با اشاره به هزینه‌های کنونی در مراکز تعویض پلاک خودرو عنوان کرد: اکنون بنابر آنچه در قانون مصوب و به ما ابلاغ شده است، 372 هزار تومان در مراکز تعویض پلاک اخذ می‌شود، از خودرو بازدید به‌عمل می‌آید، هزینه‌ها کاملاً مشخص است که به کجا می‌رود، در نهایت پلاک، کارت و سند مالکیت به نام فرد صادر می‌شود و خریدار نیز خیال راحتی دارد که خودروی وی توسط پلیس بازدید و تأیید شده است نه اینکه خودرویی از بیرون بگیرند و بعداً معضلات آن‌ها مشخص شود.

جهانی با بیان اینکه برای هر خرید و فروشی نه‌تنها خودرو باید مالیات پرداخت شود، متذکر شد: من به مراکز شماره‌گذاری زیادی در تهران و شهرستان‌ها مراجعه و سؤال کردم، هیچ فردی نمی‌گفت که نمی‌خواهد مالیات ندهد می‌گفتند مالیات حرف اول است و باید پرداخت شود اما نمی‌خواستند هزینه‌های اضافی را پرداخت کنند و من قصد ندارم از این هزینه‌های اضافی نام ببرم چون شاید دوستان خوششان نیاید!

وی با اشاره به کاهش هزینه‌های نقل و انتقال خودرو در مراکز تعویض پلاک گفت: هیئت دولت تصویب کرد که نیازی به رفتن به دفاتر اسناد رسمی نیست سپس پاسخ استفساریه مجلس را نیز تنظیم کرد، فرستاد و اعلام کرد نیازی به رفتن به دفترخانه نیست.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور یادآور شد: ما جزو بدنه دولت و از دولت هستیم، ما خود را مکلف می‌دانیم که حقوق دولتی را حفظ و رعایت کنیم حالا دوستان در یک صنفی به‌نام کانون سردفتران هستند که از بدنه دولت نیستند اما مدعی مالیات هستند درحالی که معاون محترم امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک اخیراً نامه‌ای نوشته و به کانون سردفتران و دفتریاران اعلام کرده است که الزامی به اخذ گواهی پرداخت مالیات خودرو وجود ندارد(!)، این یعنی چه؟! برابر قانون اگر هر کجا معامله‌ای صورت بگیرد، باید مالیات مربوطه به آن پرداخت شود اما خود این دوستان فرار مالیاتی را ترویج و تبلیغ می‌کنند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب