1401/02/09-14:50

رئیس جمهور قزاقستان خواستار برگزاری رفراندوم در مورد اصلاح قانون اساسی شد

 رئیس جمهور قزاقستان خواستار برگزاری رفراندوم در مورد اصلاح قانون اساسی شد

رئیس جمهور قزاقستان امروز (جمعه) برگزاری رفراندومی را در مورد مساله اصلاح قانون اساسی این کشور با هدف به‌روز رسانی و دموکراتیک کردن سیستم سیاسی‌اش پیشنهاد داد.

به گزارش دولت بهار به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان در نشست مجمع خلق قزاقستان گفت: هنگامی که این اصلاحات پیشنهاد شدند، فکر می‌کردیم که پیش‌نویش متمم‌های قانون اساسی توسط پارلمان بررسی می‌شوند. این یکی از رویه‌های تعیین شده توسط قانون اساسی فعلی است. با این حال، این تغییرات مهم و گسترده قریب‌الوقوع تاثیر قابل توجهی بر آینده قزاقستان خواهد گذاشت. در نتیجه برگزاری رفراندومی در مورد اصلاح قانون اساسی را پیشنهاد می‌کنم.

وی افزود: از آنجایی که این پیشنهادات یک سوم از قانون اساسی را تغییر می‌دهند، منطقی‌تر این است که شهروندان مستقیما به آنها رای دهند.

توکایف هیچ حرفی درباره زمان برگزاری این رفراندوم نزد.

توکایف در سال جاری میلادی تغییراتی را در خصوص قانون اساسی پیشنهاد داده که تصمیم‌گیری در این کشور نفت‌خیز آسیای مرکزی را غیرمتمرکز می‌کند.  

قزاقستان آخرین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی یک رفراندوم برگزار کرد که در جریان آن قانون اساسی کنونی این کشور تصویب شد؛ قانون اساسی که مرتبا توسط پارلمان اصلاح شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب