1401/02/19-15:48

نخست وزیر سریلانکا استعفا کرد/ پلیس منع آمد و شد اعلام کرد

 نخست وزیر سریلانکا استعفا کرد/ پلیس منع آمد و شد اعلام کرد

به دنبال تشدید اعتراضات مردمی در سریلانکا که تاکنون ۷۸ مجروح برجای گذاشته، نخست وزیر استعفای خود را به رئیس جمهور اعلام کرد.

به گزارش دولت بهار به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،  وب سایت محلی نیوز اول روز دوشنبه اعلام کرد: ماهیندا راجاپاکسه، نخست وزیر سریلانکا نامه استعفای خود را به رئیس جمهور ارسال کرده است.

براساس این گزارش نخست وزیر این نامه را "پس از وقوع خشونت در پایتخت، کلمبو، به ویژه در نزدیکی دو محل اصلی تظاهرات مسالمت آمیز علیه رئیس جمهور گوتابایا راجاپاکسه و نخست وزیر ارسال کرده است."

هم زمان با اینکه اتحادیه‌های صنفی در سریلانکا «هفته اعتراضات» را آغاز کرده و به دلیل بدترین بحران اقتصادی خواستار تغییر دولت و کناره‌گیری رئیس‌جمهور شده‌اند، حامیان دولت امروز (دوشنبه) به معترضانی که در حوالی دفتر نخست‌وزیری سریلانکا چادر زده بودند، حمله کردند.

سریلانکا این روزها با سخت‌ترین افول اقتصادی خود از زمان استقلالش در ۱۹۴۸ درگیر است. قطع مکرر و طولانی‌مدت برق‌ و کمبود شدید مواد غذایی، سوخت و دیگر ضروریات، گریبان مردم این کشور را گرفته است.

حامیان ماهیندا راجاپاکسه، نخست‌وزیر سریلانکا امروز صبح در داخل دفترش تجمع کردند و از او خواستند که درخواست معترضان را نادیده بگیرد و از نخست‌وزیری کناره‌گیری نکند.

پس از این درخواست، رسانه‌های محلی گزارش دادند که این حامیان به بیرون از دفتر نخست‌وزیری، جایی که چندین روز است معترضان علیه ماهیندا راجاپاکسه و دولتش اعتراض می‌کنند، هجوم بردند و با این دسته از معترضان درگیر شدند و سپس چادرهای آنها را به آتش کشیدند.

این در حالیست که اتحادیه‌های صنفی امروز خواستار اعتراض‌های بیشتری شدند و یکی از فعالان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰۰ اتحادیه در حوزه سلامت، آموزش و سایر بخش‌های کلیدی به جنبش "هفته اعتراضات" پیوسته‌اند.

به گفته مقامات رسمی این کشور، در این درگیری‌ها دست‌کم ۲۰ تن در مرکز کلمبو، بزرگترین شهر سریلانکا زخمی شدند. همچنین بعد از درگیری و خشونت میان حامیان دولت و معترضان دولت سریلانکا، پلیس این کشور از امروز (دوشنبه) قانون منع رفت‌وآمد را در سراسر سریلانکا اعمال کرده است.

گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا که برادر نخست‌وزیر است، از نیمه‌شب جمعه برای حفظ نظم عمومی، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

وضعیت اضطراری همچنین این فرصت را به مقامات سریلانکا می‌دهد که برای کنترل وضعیت، از نیروهای ارتش استفاده کنند. سریلانکا در پی اعتصاب اتحادیه‌های صنفی که خواستار استعفای دولت هستند، گرفتار بحران شده، فروشگاه‌ها تعطیل شده و حمل‌ونقل عمومی متوقف شده است.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب