1401/03/31-15:08

حراج جایزه صلح نوبل روزنامه نگار روس به نفع کودکان آواره اوکراین

حراج جایزه صلح نوبل روزنامه نگار روس به نفع کودکان آواره اوکراین

روزنامه نگار روس جایزه نوبل صلح خود را به نفع کودکان اوکراین، فروخت.

به گزارش دولت بهار، مدال صلح نوبل "دیمیتری موراتوف" روزنامه نگار منتقد روس به قیمت 103.5 میلیون دلار در حراجی عمومی و علنی در نیویورک فروخته شد. خریدار ناشناس است و به صورت تلفنی این خرید را انجام داد.

قرار است پول این فروش، برای حمایت از کودکان اوکراینی آسیب دیده از حمله نظامی روسیه هزینه شود.

ارتش روسیه از 5 اسفند گذشته حمله نظامی گسترده ای را علیه اوکراین آغاز کرده است که تاکنون چند میلیون آواره و پناهجو برجای گذاشته است.


حراج جایزه صلح نوبل روزنامه نگار روس به نفع کودکان آواره اوکراین

مرکز حراجی "هرتدج اوکشن" نیویورک برگزار کننده این حراجی اعلام کرد پول دریافتی از فروش این مدال نوبل، به حساب یونیسف (سازمان کودکان سازمان ملل) واریز خواهد شد تا برای نیازهای کودکان اوکراینی آواره شده به دلیل جنگ، هزینه شود.

"دیمیتری موراتوف" روزنامه نگار منتقد روس درباره فروش این جایزه به نفع کودکان آواره اوکراین گفت: پیام مهمتر این است که مردم متوجه شوند هم اکنون جنگ در جریان است و ما باید به افرادی که بیشتر در معرض رنج و سختی هستند کمک کنیم.

وی به شکل ویژه به کودکانی اشاره داشت که در میان خانواده های پناهنده اوکراینی حضور دارند.

جایزه صلح نوبل در سال 2021 به طور مشترک به "دیمیتری موراتوف" روزنامه نگار روس و "ماریا رِسا" روزنامه نگار فیلیپینی - امریکایی اهدا شد. کمیته برگزاری جایزه صلح نوبل این دو روزنامه نگار را به دلیل "تلاش هایشان برای حمایت از آزادی اظهارنظر"، مورد تقدیر قرار داد.

"دیمیتری موراتوف" سردبیر روزنامه مستقل " نووایا گازِتا " روسیه است که انتشار خود را از دو ماه قبل، متوقف کرد. این اتفاق بعد از تایید قانون جدید در روسیه علیه اطلاع رسانی و رسانه ها روی داد. 

این قانون هر گونه انتقاد رسانه ها از حمله نظامی روسیه به اوکراین را ممنوع و دارای مجازات می کند.


حراج جایزه صلح نوبل روزنامه نگار روس به نفع کودکان آواره اوکراین
 

موراتوف از جمله روزنامه نگارانی است که در سال 1993 یعنی یک سال بعد از فروپاشی شوروی، روزنامه "نووایا گازِتا" را تاسیس کردند. این روزنامه به مرور به تنها روزنامه منتقد پوتین (رئیس جمهور روسیه) تبدیل شد.

این روزنامه نگار روس چند ماه قبل هم در قطار مورد حمله قرار گرفت. مهاجمان ماده ای شبیه روغن را به سمت او پرتاب کردند که منجر به سوختی در چشمانش شد.

از سال 2000 تاکنون 6 نفر از روزنامه نگاران و همکاران این روزنامه در موارد مرتبط با کارشان به قتل رسیدند که از جمله می توان به "آنا پولیتکوفسکایا" اشاره کرد. موراتوف جایزه نوبل خود را به هنگام دریافت به این روزنامه نگاران اهدا کرد.

"دیمیتری موراتوف" روزنامه نگار سال گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود این روزنامه "زندگی مردم را به خطر می اندازد ... ما به هیچ کجا نقل مکان نمی کنیم".

* عصرایران

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب