1399/05/04-23:03

اعلام آمادگی مهران عبدالله پور، وکیل حمید بقایی برای مناظره حقوقی

 اعلام آمادگی مهران عبدالله پور، وکیل حمید بقایی برای مناظره حقوقی

مهران عبدالله پور، وکیل حمید بقایی اعلام کرد حاضر است با هر وکیل یا حقوقدانی در مورد مفاد حکم بقایی مناظره و بی‌گناهی او را اثبات کند.

به گزارش دولت بهار، مصاحبه مهران عبدالله پور، وکیل حمید بقایی با انصاف‌نیوز را در ادامه بخوانید:

آقای بقایی به چه علت و از چه زمانی بیرون از زندان هستند و چند سال حکم زندان دارند و کی به زندان بازخواهند گشت؟

اولاً بدون تردید عرض کنم آقای بقایی در این پرونده بی‌گناه هستند و حکم محکومیت ایشان فاقد رعایت بدیهیات حقوقی است. در این پرونده‌ای که محکوم به اختلاس شده‌اند حتی کمترین تخلف اداری نیز مرتکب نشده است؛ اتهام آقای بقایی مالی است و اتهامات مالی هم مبنای آن سند و مدرک است، اتهام نظری نیست که بخواهی پر و بالش بدهیم و با تفسیر موسع به نوعی آن را توجیه کنیم. اعتقاد راسخ دارم که ایشان در این پرونده بی‌گناه بی‌گناه بی‌گناه  است.  حاضرم با هر وکیل و حقوقدانی در خصوص مفاد این حکم مناظره و بحث حقوقی کنم و بی‌گناهی ایشان را به افکار عمومی ثابت کنم. لذا من بعنوان وکیل این پرونده که تمام جزئیات آنرا می‌دانم هیچوقت مثل شما که صرفاٌ به حکم محکومیت علیه ایشان استناد می‌فرمایید که چون حکمی صادر شده قاعدتا ایشان مجرم است نگاه نمی‌کنم و شرافت شغلی و انسانی خود را ضمانت می‌گذارم در صورت بررسی منصفانه و قانونی این پرونده، حتی تخلف اداری هم به ایشان منتسب نخواهد شد چه رسد به جرم.

در هر حال روزی حقایق بر همگان آشکار خواهد شد که چقدر به ایشان ظلم شده و اساساٌ این اتهامات ناروا بود. لذا  شاید شما که جزئیات پرونده را بخاطر غیرعلنی بودن آن مطلع نیستید با تردید به این موضع نگاه کنید ولی برای ما که مسلم است حتی یک روز زندان هم ظلم بوده است. اینکه ایشان از ابتدای روزی که روانه‌ی زندان شدند به مدت یک سال اعتصاب غذای طولانی‌مدت کردند که البته متاسفانه برخی رسانه‌هایی که گرایش جناحی دارند همین اعتصاب غذا را نیز منکر می‌شدند. اساساً  مگر دلیل اعتصاب غذای ایشان چه بود؟! ایشان یک خواسته داشتند آنهم اینکه دادگاه ایشان علنی برگزار شود. کسی که مرتکب جرم شده آیا این گونه اصرار به علنی شدن اتهامات خود دارد؟! چند بار تقاضا کردیم، فریاد زدیم که اگر ما دزدیم بگذارید تمام ملت بفهمند دادگاه ما را علنی برگزار کنید. آیا این توقع بی‌جایی بود که در یک پرونده‌ی مالی طبق قانون دادگاه ما باید علنی برگزار شود؟! یادتان هست مصاحبه کردند و گفتند مشکل سالن داریم؟! الان در دادگاه طبری مشکل سالن ندارند؟! این سالن در کاخ دادگستری از قبل از انقلاب بود الان هم هست و تا زمانیکه این ساختمان وجود دارد همچنان خواهد بود.

به هر حال پس وقتی با این ایمان عرض می‌کنم اساساٌ نه در حد جرم بلکه تخلف هم مرتکب نشده‌اند حداقل احتمالی بدهید که بنده راست می‌گویم. آنوقت متوجه می‌شوید که آقای بقائی چرا اعتصاب غذا کرد. چون انگ مالی به ایشان چسبیده بود انگی که اتفاقاٌ به نزدیکان دکتر احمدی نژاد نمی‌چسبد. ایشان برای دفاع از شرفش یکسال اعتصاب غذا کرد و بارها تا مرگ پیش رفت. به هر حال نهایتاٌ در ۵ تیر ۹۸ در زندان دچار سکته مغزی شده‌اند و علیرغم اینکه ایشان در تمام آن مدت در بهداری زندان نگهداری می‌شدند و علائم سکته را منتقل کردند متاسفانه با تاخیر دوهفته‌ای جهت معالجه به مرخصی فرستاده شدند که طبق نظر پزشکان همین تاخیر، شدت عوارض سکته را مضاعف کرد. هیچ عضو بدنی در ایشان وجود ندارد که آسیب ندیده باشد، شما یک عضوی  نام ببرید تا بنده ده‌ها گواهی پزشکی در اینخصوص ارائه کنم. شما ایشان را با عصا و با آن ضعف شدید در روزنامه شرق دیدید می‌دانید روزانه  چند قرص و داروی مختلف مصرف می‌کنند؟ چرا؟ آیا توقع بی‌جایی بود که دادگاه ما را علنی برگزار کنید؟! یک آدم سالم که هیچ بیماری نداشت بخاطر دفاع از حیثیتش به این روز افتاده حالا آیا درست است برخی رسانه‌ها که رسالت‌شان باید اطلاع‌رسانی باشد خودشان عمله‌ی ظلم دیگری شده‌اند و ناجوانمردانه جهت اهداف جناحی اینچنین با اعصاب آدمی که به زور ده‌ها قرص نفس می‌کشد بازی کنند؟! آیا این رفتار انسانی است؟ ایشان دچار پارگی رگ مغز شده است و قلب، کبد، کلیه‌ها هیچکدام وضعیت خوبی ندارد و مدام در راه بیمارستان‌های مختلف از جمله بقیه الله و خاتم الانبیا که وابسته به نهادهای نظامی هم هستند و اتفاقاً همه آنها بر بیماری‌های شدید ایشان گواهی کرده‌اند و ده‌ها گواهی از پزشکان متخصص مختلف وجود دارد که شرائط ایشان اصلاٌ بگونه‌ای نیست که تحمل زندان را داشته باشند و معالجه و درمان وی و حداقل جلوگیری از بدتر شدن وضعیت عمو‌می ایشان مستلزم این است که در محیطی بدون تنش و استرس این درمان صورت گیرد و الا نه تنها اثر بخش نخواهد بود حتی احتمال خدای نکرده مرگ وجود دارد. آقایان مدعی اطلاع‌رسانی و چپ و راست حزب اللهی و غیر حزب الهی! آیا صرف‌نظر از همه‌ی این گرایشات ما انسان هستیم یا نیستیم؟ آیا نباید جان یک انسان که آن هم بی‌گناه در این وضعیت قرار گرفته برایشان مهم باشد؟!

چند وقت است که بیرون از زندان هستند؟

سال گذشته از تیر ۹۸ بعد از سکته وضعیت عمومی ایشان به شدت بد بوده و اصلاٌ در وضعیتی نبودند که به زندان برگردند. در تمام این مدت تحت معالجه بودند و هستند. ایشان واقعاً طاقت ظلم دیگری را ندارند. روزنامه شرق یک کار کثیف سیاسی کردند بعد مدعی هستند که رسانه‌ای مردمی هستند.  با چاپ عکس و انتخاب تیتری که این شائبه را ایجاد می‌کرده که آقای بقائی قصد فرار از کشور را داشته و با یک شیطنت سیاسی کثیف که خودشان نامشان را ژورنالیستی  قلمداد می‌کنند موجبات تحریک ایشان را که در شرایط عادی هم به کمک قرص و دارو نفس می‌کشد فراهم کردند و آنوقت ادعا داشتند که شما تکذیبیه می‌دادید ما چاپ می کردیم. مگر نه اینکه اولین شرط یک رسانه باید تنویر افکار عمومی باشد نه انحراف افکار عمومی؟! آقای بقائی حدود یکماه و نیم قبل در غرب کشور دچار صانحه رانندگی شده‌اند و همان زمان هم اخبارش در تمام رسانه‌ها منتشر شد؛ چرا بعد از اینهمه مدت یادشان آمد که این موج رسانه‌ای کثیف را شروع کنند؟! در حالیکه با کمترین عقل و منطقی می‌شد فهمید که این خبر از اساس دروغ است. اولاً کدام منطق غیر معیوبی می‌پذیرد شخصی که قصد فرار از کشور را دارد با خودروی شخصی و با زن و بچه‌شان به همراه موبایل‌شان که ردگیری می‌شود جمیعا فرار کنند؟ یا این کار را قاعدتاً مخفیانه انجام می‌دهند؟!  ایشان ۳۰ سال در کرمانشاه زندگی کردند و یک ماه و نیم قبل به قصد مسافرت و بنابر توصیه پزشکان جهت دور شدن از محیط پر تشنج و بنابر اصرار ما و دیگر دوستان که مطلع از شرایط ایشان هستند چند روزی به مسافرت رفتند و در راه بازگشت بودند که این اتفاق برایشان افتاد و جایی هم که تصادف شد کیلومترها با مرز فاصله داشت. اصلا کدام فکر متوهمی می‌پذیرد کسی که بخواهد فرار کند به کشور دوست و برادر عراق برود؟! که علی‌الاصول از نظر دسترسی امنیتی فرقی با ایران ندارد؟! تا حالا کدام شخص را دیدید که به عراق فرار کند؟! بیشتر به یک طنز شبیه است.  لذا با کمترین منطقی می‌شد دریافت که این شایعه کثیف دروغ بوده… چطور افرادی که مدعی سواد رسانه هستند و مدعی هستند صلاحیت آگاهی بخشیدن به افکار عمومی را دارند این بدیهیات به مغزشان خطور نکرد؟ آیا قابل باور است؟!

الان مشخص شده است که علت حادثه چه بوده؟ مقصر خود آقای بقایی بوده‌اند؟

بله ماشین به دلیل نقص فنی در حین حرکت وازگون شده و البته یک نقص فنی مشکوک بوده و احتمال اینکه ماشین دستکاری شده باشد از نظر تعمیرکارانی که خودرو را بررسی کردند زیاد بوده است. ولی همانگونه که تصاویر خودروی ایشان را دیدید مهم این است که ایشان و خانواده‌شان از خطر مرگ رهایی پیدا کردند.

خودشان پشت فرمان بوده‌اند؟

در آن لحظه بله. ایشان خودشان نمی‌توانند رانندگی کنند و پزشکان گفته‌اند که به هیچ عنوان حق رانندگی ندارند. در تمام طول سفر همسرشان راننده بوده‌ند و آقای بقایی  فقط ۵ دقیقه پشت فرمان نشسته‌ بودند که این اتفاق افتاد.

چه موقعی ایشان به زندان بازمی گردند؟

وضعیت جسمی و روحی آقای بقایی طوری است که پزشکان و پزشکی قانونی گفته‌اند که ایشان باید معالجه شوند و تا درمان نشوند، با برگشت به زندان ممکن است اتفاق غیرقابل جبرانی برایشان بیفتد.

الان پزشکی قانونی چند وقت تعیین کرده‌اند که آقای بقایی بتوانند روند درمانشان را پیگیری کنند؟

موعدی در این خصوص تعیین نکرده‌اند. چون درمان خیلی از بیماری‌هایشان طوری است که نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه زمانی درمان می‌شوند. ضمن اینکه تکلیف قانونی است که فردی با چنین شرائط جسمانی باید برای معالجه خارج از زندان باشد. اساساٌ طبق گواهی پزشکان که مورد تائید پزشکی قانونی قرار گرفت به این دلیل که لازمه تاثیر معالجه و بهبودی ایشان درمان در محیطی بدون تنش تشخیص داده شده ایشان در خارج از زندان تحت معالجه هستند. اصلاٌ برگرداندن ایشان طبق نظر پزشکان مختلف خطر جانی برایشان در پی دارد.

 آیا آقای بقایی از روزنامه شرق می‌خواهند شکایت کنند؟

بله من خودم به وکالت از ایشان شکایت کردم.

یا توجه به اینکه محکومیت مالی هم برای آقای بقایی صادر شده است، بر می‌گردد به همان دلارها و یوروهایی که ایشان باید برگردانند. الان ایشان چقدر باید برگردانند؟

حدود ۴ میلیون یورو بود که البته ما ۱ یورو از آن را هم قبول نداریم.

فعلا جزو محکومیت اوست. تا چه زمانی باید طبق حکم دادگاه پرداخت شود؟

طبق قانون محکومین به رد مال تا پایان مدت حبس‌شان باید آنرا پرداخت کنند ولی عرض کردم ایشان اختلاسی نکرده که آنرا برگرداند اصلا کل زندگی ایشان را جمع کنیم ده درصد آن را می‌تواند پوشش دهد. کاش مثل بقیه مختلسین که از دارایی‌ها و ماشین و ویلای آنها عکس و فیلم برای تنویر افکار عمومی پخش می‌کنند در مورد ایشان هم همانگونه داریی‌هایش را به مردم اعلام می‌کردند… آن خودروی پژویی که تصادف کرد خودروی شخصی ایشان بوده. ایشان اگر خدای نکرده پاکدست نبود مثل خیلی از آقایان که ویلاها و ماشین‌های خودشان و زن و بچه‌شان روی هر طاغوت و کاخ نشینی را سفید می‌کند، دارای چنین مکنتی بود نه اینکه در منزلی معمولی در  منطقه‌ای متوسط زندگی کند. بنده در مورد این پرونده فقط و فقط به بیگناهی ایشان و اخذ رای برائت فکر می‌کنم و لاغیر.

نظرات

  • مجید 4 مرداد

    لطفا با اقای رییسی رایزنی کنید . ایمان دارم که اقای بقایی بی گناه است و اسیر انتقام گیری و سیاسی بازی شده اند . در جامعه هم اکثریت به پاک دستی بقایی و

  • ناشناس 5 مرداد

    بفرماید چرا دادگاه ویا قوه قضاییه تااین حد درمورد آقای بقایی حساسیت دارند.مگر می شود قوه ای که آقای رئیسی اداره می کند حقوق شهروندی رانادیده بگیرد؟؟!

  • ناشناس 6 مرداد

    چند نفر به يك نفر؟٤٠ سال است كه زور ميزنن جاويدان شوند همون كساني كه ادعاي خدايي دارند! همه اين سألها يك طرف جريان بهاري هم يك طرف

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب