1402/01/31-20:18

دکتر علیرضابیگی: به وزیر کشور گفتم اگر جای شما بودم حتما استعفا می‌دادم

 دکتر علیرضابیگی: به وزیر کشور گفتم اگر جای شما بودم حتما استعفا می‌دادم

دکتر علیرضابیگی گفت: خدمت آقای وحیدی عرض کردم که اساسا نگرش شما به موضوعات اخیر دچار یک نقصان اساسی است و همین نقص نگرش شما باعث شده خسارت های غیرقابل جبرانی به سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران وارد بشود. مواجهه آن وزارتخانه به عنوان مسئول امنیت داخلی کشور از بنیان اشتباه است و موجب پیامدهای ناگوار بعدی شده کمااینکه ورود وزارت کشور به عنوان دستگاه مسئول ناظر بر عملکرد فراجا می توانست برای مرد التیام بخش باشد و قول تجدید نظر در شیوه های منسوخ و ناصواب گذشته می توانست مایه امیدواری مردم شود و تکرار موارد بعدی را هم مانع شود.

به گزارش دولت بهار، دکتر احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها از جلسه اعضای این کمیسیون با احمد وحیدی وزیر کشور درباره طرح عفاف و حجاب گزارشی ارائه داد که در ادامه می‌خوانید:

من مصاحبه رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی را در مورد نشست اعضای این کمیسیون با آقای وحیدی، وزیر محترم کشور پیرامون طرح حجاب و عفاف مطالعه کردم. در این گفتگو رئیس کمیسیون امور داخلی به تقدم برخورد هوشمندانه بر برخورد فیزیکی از دیدگاه وزیر کشور اشاره کرده و اینکه اگر کسانی مرتکب کشف حجاب در جامعه بشوند یا بی حجاب باشند ابتدا بصورت پیامکی تذکر داده می شود و در صورت تکرار، در مراکز خدمات عمومی، خدمت به آنها داده نمی شود و اگر هم اصرار به عدم رعایت حجاب دیده شود به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. همچنین ایشان در این مصاحبه اضافه کردند که واحدهای صنفی هم که در آنها حجاب و عفاف رعایت نشود، پلمپ خواهند شد. در عین حال آقای جوکار در پایان مصاحبه خودشان حمایت اعضای کمیسیون را از اجرای این طرح اعلام کردند.

از آنجایی که  بنده به موضوع شفافیت آراء و نظرات نمایندگان سخت معتقد هستم، بر همین مبنا و بصورت داوطلبانه در این سامانه عضویت دارم و همین طور چون به شیوه عمل و نگرش رئیس محترم شاک و وزیر کشور در طول حوادث چند ماه گذشته معترض بودم در این جلسه هم اعتراضات خودم را بیان کردم.

موارد و موضوعاتی که ذکر می کنم مطالبی است که از جانب بنده خطاب به وزیر کشور اعلام شده که آن را بازگو می کنم. البته بقیه اعضای کمیسیون هم خودشان قطعا با پیروی از اصل شفافیت، اگر ضروری دانستند حتما موارد مطروحه مربوط به خودشان را جهت آگاهی مردم شریف ایران بیان خواهند کرد.

در این کمیسیون من خدمت آقای وحیدی عرض کردم که اساسا نگرش شما به موضوعات اخیر دچار یک نقصان اساسی است و همین نقص نگرش شما باعث شده خسارت های غیرقابل جبرانی به سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران وارد بشود. مواجهه آن وزارتخانه به عنوان مسئول امنیت داخلی کشور از بنیان اشتباه است و موجب پیامدهای ناگوار بعدی شده کمااینکه ورود وزارت کشور به عنوان دستگاه مسئول ناظر بر عملکرد فراجا می توانست برای مرد التیام بخش باشد و قول تجدید نظر در شیوه های منسوخ و ناصواب گذشته می توانست مایه امیدواری مردم شود و همچنین تکرار موارد بعدی را هم مانع شود. اگر حوادث هم خاتمه یافته نه به سبب این هست که وزارت کشور اهتمام و جدیت به خرج داده بلکه به سبب پایان یافتن انرژی این رخدادها بوده و همین نکته قابل توجه است که بیگانگان نهایت سوءاستفاده را از این رخدادها انجام دادند.

این در مورد موضوع خانم مهسا امینی بود. همین طور درباره موضوع مسجدمکی که منجر به جان باختن و مجروحیت تعداد قابل توجهی از هموطنان ما شد و پیامدهای آن حادثه شوم حرم شاهچراغ (ع) بود، باز ناشی از عدم تحلیل درست حادثه هم در بُعد پیشگیرانه اش که اصلا می توانست حادثه زاهدان رخ ندهد و هم اقدامات بعدی که التیام بخش نبود و وزارت کشور متاسفانه در صدد کتمان حقایق این حادثه بود که با ورود نماینده مقام معظم رهبری و تصمیماتی که گرفته شد دایر بر اینکه شهید و جانباز منظور شدن بی گناهانی که در این حادثه کشته شده بودند و یا مجروح شده بودند و جبران خسارت آسیب دیدگان، برکناری مقصران و همین طور آزادی و عفو دستگیرشدگان. اینها تصمیماتی بود که اتخاذ شد. هر چند که این تصمیمات نتوانست اثرات این سوءمدیریت را برطرف کند و هنوز آرامش به سیستان و بلوچستان بازنگشته است. بنابراین دستگاه عریض و طویل وزارت کشور با توابع خودش نتوانسته به اندازه حجت الاسلام حاج علی اکبری صاحب تشخیص و تصمیم باشد. البته در این خصوص بنده ایرادات جدی به کمسیون امنیت ملی و امور داخلی دارم که آنها هم کمترین اظهارنظر و موضع گیری و گزارش به مجلس حتی در قالب جلسه غیرعلنی هم انجام ندادند.

در اینجا خدمت وزیر کشور عرض کردم که اگر من بجای شما بودم حتما استعفا می دادم که ایشان در پاسخ گفتند که خوب است که شما بجای من نیستید و شما صاحب اختیار خودتان هستید!

من در ادامه موضوع حمله به سفارت آذربایجان را یادآور شدم که روز روشن به سفارت یک کشور خارجی در قلب تهران با کلاشینکف حمله شده، دو نفر از اعضای سفارت کشته شدند و علیرغم دلجویی و تماس رئیس جمهور محترم، بررسی موضوع از زاویه امنیتی همچنان مغفول مانده و بیشتر بر این نقطه تمرکز شده که انگیزه تهاجم مسلحانه شخصی بوده است! همین رخداد هم پیامدهای قابل توجهی در روابط دو کشور را به دنبال داشته و یا لااقل بهانه جمهوری آذربایجان را برای برانگیختن احساسات برادران آذربایجانی ما را تامین کرده که در جای خودش قابل بحث است.

اکنون با همین ضعف و خطا در نگرش به موضوعات، اقدامات صورت گرفته در خصوص عفاف و حجاب علیرغم منزلت و ارزش حجاب نزد مومنین و دینداران، نه تنها موجب ارتقاء و تعالی آن نشده است بلکه حجاب را یک موضوع سیاسی که بشود از آن برای ابراز مخالفت بهره جست، تبدیل کرده است.

آقای وزیر در گزارش خودشان از مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که دستمایه اقدامات اخیر فراجا هست سخن گفتند که من استنادات و مصوبات را از ایشان مطالبه کردم که ایشان در پاسخ گفتند شورای عالی انقلاب فرهنگی به اندازه کافی مصوبات با امضای آقایان خاتمی و احمدی نژاد دارد که من مجدد به ایشان عرض کردم که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی تکالیفی را برای فراجا از گذشته داشته، چرا نسبت به مصاحبه دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی که ایشان اظهار می کردند که این شورا هیچ تکلیفی به نیروی انتظامی نداشته و فراجا بر اساس وظیفه قانونی خودش عمل کرده، واکنشی نشان ندادند؟ که ایشان در پاسخ گفتند که من از اظهارات دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی بی اطلاع هستم! که البته پس از آنکه من مصاحبه دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی را نشان دادم، ایشان اضافه کردند که آقا من اصلا مسئول پاسخگویی به اظهارات ایشان نیستم، من کار خودم را انجام می دهم.

خدمت ایشان عرض کردم که مدیریت امنیتی کشور با تصمیمات خودش مدام در حال تقویت اهداف تبلیغاتی و روانی دستگاه های رسانه ای بیگانه است و با عملکرد خودش فاصله با مردم را بیشتر و بیشتر می کند. من موضوع بازگرداندن هواپیمای حامل خانواده آقای علی دایی را به عنوان مثال ذکر کردم که چرا چنین اتفاقی رخ داده و چرا تلاش می شود که اسطوره ها و قهرمانان ما به اردوگاه رقیب رانده شوند!؟ همچنین خاطرنشان کردم که آقای وحیدی توجه داشته باشید که در نتیجه همین ضعف نگرش، تیم ملی فوتبال ما سرود ملی را در صحنه بین المللی نخوانده و جمعی هم از پیروزی و غلبه تیم فوتبال آمریکا اظهار شادمانی کرده اند که در اینجا ایشان اظهار کردند اینکه چه کسی این هواپیما را از آسمان امارات متحده برگردانده به من ربطی ندارد و من پاسخگو نیستم که من اینجا به ایشان اعتراض کردم و گفتم شما مدیر امنیت داخلی کشور هستید و نمی توانید از خودتان سلب مسئولیت کنید و اینگونه پاسخ دادند که اصلا شما چرا عدم همراهی با سرود ملی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال را تقبیح نکردید؟ که من خاطرنشان کردم که شما در جایگاهی نیستید که درباره این موضوع من را بازخواست کنید، من در زمان خودش این نکوهش را انجام دادم. الان شما بایستی پاسخگوی عملکرد خودتان باشید نه اینکه اینجا سعی در فرافکنی داشته باشید.

بنده اضافه کردم که شما سازمان انتظامی کشور را با تمام مسئولیت های خطیری که بر عهده دارد درگیر موضوعی کرده اید که همه این سازمان را دارد مستهلک می کند و باعث فشل شدن این سازمان می شود. شما حل یک موضوع اجتماعی و رفتاری را دارید از رهگذر برخورد انتظامی ــ امنیتی و قضایی دنبال می کنید. امکانات فراجا هم به اندازه کافی محدود است و موضوعات قابل توجهی را در وظایف ذاتی خودش دارد. بایستی با سرقت های خرد و مسلحانه، مواد مخدر، حوادث جاده ای و موضوعاتی از این دست برخورد کند که به اندازه کافی بنده در جریان محدودیت ها و تنگناهای ناجا هستم.

آقای وحیدی در پایان با ذکر این نکته که دارای یک سابقه 40 ساله در حوزه امنیت هستند و به من متذکر شدند که از ابعاد پنهان موضوعات، مطلع نیستم و همین هم سبب قضاوت منفی از جانب من شده است که در پاسخ گفتم که سوابق من هم در حوزه امنیت کمتر از ایشان نیست و در عین حال بنده عضو کمیسیون امور داخلی کشور هستم و اگر ضعفی هم به فرض محال وجود داشته باشد، تقصیر آن متوجه وزارت کشور است  که اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار نداده است. البته من مجدد به ایشان تذکر دادم که مشابه همین موضوعاتی که امروز در این جلسه مطرح شد، من در جلسه گذشته که جلسه مشترک بین کمیسیون امور داخلی با اعضای شاک بود، اینها را بیان کردم و وقتی آقای وزیر کشور در پاسخ به آنچه که من مطرح می کردم، سکوت کردند در طی یک یادداشتی به ایشان عرض کردم که اگر در پاسخ، مواردی را دارند، بنده آماده شنیدن آنها در هر فرصتی که ایشان تعیین می کنند هستم که البته آن هم تاکنون رخ نداده است.

من لازم دانستم که از بابت اعتقادی که به اصل شفافیت دارم و همین طور چون رئیس محترم کمیسیون اظهار کرده بود که اعضای کمیسیون، پشتیبانی خودشان را از اظهارات وزیر کشور و طرح آنها اعلام کرده، بدین وسیله این موارد را به استحضار ملت شریف ایران برسانم. سپاسگزارم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب