1402/02/10-21:11

دکتر علیرضابیگی: انتشار اسامی افرادی که خودرو دریافت کردند موکول به اذن و اجازه مراجع قضایی است+فیلم

دکتر علیرضابیگی: انتشار اسامی افرادی که خودرو دریافت کردند موکول به اذن و اجازه مراجع قضایی است+فیلم

دکتر علیرضابیگی گفت: ما در انتشار اسامی حتما ملاحظه قانونی داریم. این موکول به اذن و اراده مقام قضایی است و ما نمی توانیم در حوزه کاری قضا وارد شویم.

به گزارش دولت بهار، متن مصاحبه خبرگزاری دانشجو با دکتر احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بدین شرح است:

خبرنگار: آقای دکتر در خصوص جلسه ای که هیئت نظارت دیروز برگزار کرد توضیح بدهید. تکذیب کردند و گفتند اظهارات شما کذب بوده و خود شما هم از ادعایی که داشتید، عقب نشینی کردید. این موضوع را توضیح می دهید؟

دکتر علیرضابیگی: حتما مستحضرید که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، در مواردی که شکایت هایی در خصوص نماینده مطرح است، صالح به رسیدگی است. در مورد بنده تعدادی از نمایندگان بواسطه صحبت هایی که داشتم و مصاحبه ای که کرده بودم، آنها شاکی شده بودند که این صحبت ها سبب وهن آنها شده است و هتک حیثیتی شده و این صحبت های من، صحبت های اثباتی بوده یعنی من گفته ام که واگذاری خودروها سبب تاثیر در رای نمایندگان شده. در صورتیکه در سوابق و مستندات هم موجود بود که آنچه من بیان کرده بودم این بود که ما تابستان که داشتیم به مرخصی تابستانی می رفتیم، این ماشین ها داشتند خالی می کردند و اسناد و مدارکی را در اختیار داریم که حکایت از این می کند که در 18 خرداد ماه 1401 واگذاری ها آغاز شده تا مهر 1401 هم استمرار داشته. همه اینها در کنار هم سبب شده من به عنوان نماینده مردم سوال کنم هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی؛ آیا بین این خودروها و آن استیضاح ارتباطی وجود دارد یا خیر؟

خبرنگار: آقای وزیر معتقد است که اصلا این موضوع مربوط به دولت قبلی بوده است یعنی مال تابستان 1400 !

دکتر علیرضابیگی: اجازه بدهید بحث هیئت نظارت را تمام کنیم. من مستنداتی را خدمت هیئت نظارت ارائه کردم. نظر هیئت نظارت این بود که ما این مستندات را نمی پذیریم، نمی توانیم رسیدگی بکنیم و نمی توانیم یک گروه حقیقت یابِ کشف جرم هم تشکیل بدهیم که احراز کنند که این اسناد صحت یا اصالت دارند یا خیر! وظیفه ما در این محدوده است که رفتار شما در چارچوب نمایندگی بوده هست یا خیر؟ یعنی نخواستند لاجرم وارد محتوا بشوند. مستنداتی هم که من خدمت دوستان ارائه کردم همان مستنداتی بود که خدمت مقام محترم قضایی هم تقدیم کرده بودم. در سامانه مربوط به خودمان هم این مستندات را بارگذاری کردیم، همه هم به آنها دسترسی دارند منهای اسامی. خب اختیار هیئت نظارت در همین حد است که بگوید رفتاری که ایشان انجام داده در چارچوب اخلاق و رفتار نمایندگی نبوده و شکایت دوستان شاکی بنده را به دادگاه ارجاع می کند.

خبرنگار: پس شما از ادعای خودتان مبنی بر اینکه این موضوع با بحث استیضاح ارتباط دارد، عقب نشینی کردید؟

دکتر علیرضابیگی: نخیر! من این مطلب را تصریح کردم و این موضوع در مصاحبه های من هم موجود است. آنچه که سبب سوال من از هیئت رئیسه شده این بوده که چه نسبتی بین واگذاری این خودروها و استیضاح وجود دارد؟ اگر ندارد بیایند و بگویند ارتباطی وجود ندارد و اگر ارتباط دارد، بگویند ارتباط دارد. الان هم آنها باید در این خصوص پاسخ بدهند. حالا به هر حال هیئت نظارت با این توضیحات من قانع نشد و آن را به مقام قضایی ارجاع داد. این هم که بار اول ما نیست. ما در دوره گذشته هم 5-4 بار جلوی میز قاضی ایستادیم و توضیحات لازم را دادیم و سربلند بودیم و اینجا هم ان شاءالله سربلند خواهیم بود.

خبرنگار: برخی می گویند اگر کسی واقعا خودرو گرفته چرا شما اسامی را منتشر نمی کنید؟

دکتر علیرضابیگی: ما در انتشار اسامی حتما ملاحظه قانونی داریم. این موکول به اذن و اراده مقام قضایی است و ما نمی توانیم در حوزه کاری قضا وارد شویم.

خبرنگار: اسامی که شما منتشر کردید جزو نمایندگان بودند یا نزدیکان نمایندگان و یا حتی اطرافیان نمایندگان؟ چون الان علیه مجلس شبهه ایجاد شده است که می خواهم برطرف شود.

دکتر علیرضابیگی: حتما مستحضرید که از سال 1400 هر گونه واگذاری خودرو بر طبق فرمان 8 ماده ای که رئیس جمهور صادر کرده باید در چارچوب سامانه مربوطه اتفاق بیفتد و خارج از این سامانه غیرقانونی است. ما در خرداد ماه 1401 شاهد این واگذاری بودیم که تا مهر 1401 استمرار داشته که اینجا یک فعل غیرقانونی صورت پذیرفته. هم خودروساز مرتکب تخلف شده که آن فرمان را مراعات نکرده و هم یک رانتی برای یک جماعتی ایجاد شده که در جایگاه خودش باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. صرف نظر از اینکه مجلس شورای اسلامی چگونه وارد این قضیه شده؟ چه کسانی در این موضوع نقش داشتند؟ قرارداد مربوطه را چه کسی منعقد کرده؟ تعداد این قرارداد چقدر بوده؟ چقدر از این قرارداد محقق شده؟

خبرنگار: نماینده بودند یا اطرافیان نمایندگان؟ چون این موضوع مهم است و به هر حال الان حیثیت مجلس مطرح است.

دکتر علیرضابیگی: از کارکنان مجلس داریم، از بستگان، دفتردار، راننده، نماینده تصریحی هم داریم که به نام نماینده ثبت نام کرده است.

خبرنگار: در آن لیستی که ارائه کردید هنوز ثابت نشده که همه اینها نماینده بودند!

دکتر علیرضابیگی: همه آنها که نه. کارکنان مجلس هم بودند، غیرکارکنان مجلس هم بودند.

خبرنگار: شما یک ادعایی را کردید که هنوز هم اثبات نشده که نماینده بودند و گفتید ممکن است با استیضاح هم ارتباط داشته باشد. این موضوع به هر حال تبعاتی هم داشته است!

دکتر علیرضابیگی: ببینید ما سوال کردیم که چه ارتباطی بین این واگذاری و آن استیضاح وجود دارد.

خبرنگار: ولی آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شده خلاف این است.

دکتر علیرضابیگی: فضای مجازی است مثل دریاست، نمی شود که آن را کنترل کرد!

خبرنگار: نمی خواهید از رسانه ای که آن را منتشر کرده شکایت کنید؟ یعنی شیطنتی نکرده است؟

دکتر علیرضابیگی: نخیر! ایلنا همان چیزی را که من گفتم منتشر کرده است. من در ایلنا سوال کردم چه ارتباطی بین این واگذاری و استیضاح می تواند وجود داشته باشد؟ هیئت رئیسه آن را مشخص کند.

خبرنگار: آخرین درخواست و آخرین موضوعی که می خواهید مطرح کنید چیست؟

دکتر علیرضابیگی: آنچه که اتفاق افتاده قطعا ساحت مجلس مبرا از این اتهامات است و من این را محصول یک سوء مدیریت در اداره مجلس می دانم که مجلس به موقع باید به آن رسیدگی کند.

خبرنگار: چه ارتباطی بین برکناری معاون آقای قالیباف نسبت به این موضوع وجود دارد؟

دکتر علیرضابیگی: این را آقای قالیباف باید توضیح بدهد. آقای نیکزاد با من تماس گرفتند و گفتند بالاخره ما متوجه شدیم و کسیکه این کار را کرده را برکنار کردیم، پیگیری این مسئله مصلحت نیست ولی ما که نمی توانیم به شعور خودمان توهین کنیم، ما که نمی توانیم پا روی رسالت نمایندگی خودمان بگذاریم و اجازه بدهیم با آبرو و حیثیت مجلس بازی شود.

خبرنگار: خیلی ممنونم آقای دکتر. از شما تشکر می کنم.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب