1399/08/03-09:00

تایید پیروزی 'آرسه' در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی

تایید پیروزی 'آرسه' در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی

دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی روز جمعه به طور رسمی اعلام کرد که 'لوئیس آرسه' وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده‌است.

به گزارش دولت بهار از بوینس آیرس تایمز، دادگاه عالی انتخاباتی بولیوی بعد از شمارش تمام آرای انتخابات ریاست جمهوری که در هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد که  آرسه با کسب ۵۵ درصد آرا پیروز انتخابات است و دیگر لازم نیست که انتخابات به دور دوم کشیده شود.

نتایج آرا همچنین نشان می دهد که کارلوس مسا  ۲۹ درصد آرا را بدست آورده و لوئیس فرناندو کاماچو محافظه کار راستگرا ۱۴ درصد آرا را کسب کرده است.

«لوئیس آرسه» ۵۷ ساله، وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس روز چهارشنبه در مصاحبه ای با روزنامه اسپانیایی «افه» اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر آینده (آبان ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت.

به دنبال کودتای راستگرایان علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی و انتقال قدرت به «جنینه آنیس» سناتور نژادپرست و رئیس جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا به شدت کمرنگ شد.

دولت موقت بولیوی در  ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) به طور کامل روابط خود با ونزوئلا و پس از آن در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۴ بهمن ۱۳۹۹) روابط با کوبا را قطع کرد.

شمارش نهایی آراء، مهر تاییدی بر پیروزی انتخاباتی لوئیس آرسه به عنوان رئیس جمهور بولیوی است و این امر، توسط دادگاه عالی انتخابات این کشور به صورت رسمی اعلام می‌شود. پیش از این، آرسه توسط دولت موقت جنینه آنییز، کارلوس مِسا و بخش زیادی از جامعه جهانی به عنوان پیروز انتخابات شناخته شده بود؛ در حالی که کاماچو اعلام کرده بود منتظر شمارش نهایی آراء می‌ماند.

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب