1403/01/11-14:14

غول‌های نفتی خاورمیانه در مسیر رقابت در زمینه مواد معدنی

غول‌های نفتی خاورمیانه در مسیر رقابت در زمینه مواد معدنی

نشریه فارن‌پالیسی در مطلبی به قلم کریستینا لو- ستون‌نویس ثابت این نشریه- مدعی شده که غول‌های نفتی خاورمیانه در مسیر ورود به رقابت مواد معدنی حیاتی قرار گرفته‌اند.این نشریه هم‌چنین در ادامه نوشته در شرایطی که دنیا حرکت خود را در مسیر انتقال به سوی انرژی پاک آغاز کرده، بزرگ‌ترین بازیگران منطقه نیز در حال حاصل کردن اطمینان از بابت حضور در این رقابت هستند؛ به عبارت بهتر می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که یک صندلی بر سر این میز خواهند داشت. در واقع این بازیگران بزرگ به دنبال ایفای نقشی اساسی- همسان با نقشی که در بازار انرژی فسیلی داشتند- در این رقابت هستند.

به گزارش دولت بهار به نقل از نشریه فارن‌پالیسی؛ نفت ممکن است رگ حیات یا به عبارتی مایه زندگی بسیاری از اقتصادهای خاورمیانه باشد؛ اما با این حال با توجه به تغییر دنیا، برخی از بزرگ‌ترین بازیگران منطقه خاورمیانه در حال حاضر به بخش پررونق دیگری نیز در زمینه انرژی نگاه می‌کنند و آن چیزی نیست جز مواد معدنی حیاتی!

مواد معدنی از قبیل لیتیوم، کوبالت و خاک‌های کمیاب، نیروی لازم برای باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی و البته فن‌آوری‌های جهانی در راستای انرژی پاک را تامین می‌کنند. از آن‌جایی که این منابع معدنی در روند انتقال جهان به سمت و سوی انرژی پاک در کانون توجه قرار گرفته و نگاه‌ها را به خود جلب کرده‌اند، کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه از قبیل عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز برای این که بتوانند به پرتفوی اقتصادی خود تنوع بیشتری ببخشند، در تلاشی مداوم هستند تا بتوانند سرمایه‌گذاری خود در زنجیره تامین این مواد معدنی حیاتی و سهم آن‌ها در کلیت صنعت خود را افزایش دهند.

احمد مهدی مدیرعامل کمپانی «رنسانس انرژی» و عضو مدعو در مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا در این زمینه می‌گوید: «نگاه به مواد و منابع معدنی به این معنا نیست که این قدرت‌های نفتی می‌خواهند پایه موتور اقتصادی خود را تغییر داده و به عبارتی بهتر مواد معدنی را جایگزین نفت کنند. بلکه روند این حرکت بیشتر در این مورد معنای خود را پیدا می‌کند که بدانیم این کشورها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که در روند انتقال انرژی نیز به بازی گرفته خواهند شد. به بیانی دیگر، قدرت‌های منطقه‌ای تولیدکننده انرژی که در سال‌های اخیر نقش مهمی در تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا و به خصوص منطقه داشتند، با مشاهده آغاز روند انتقال به انرژی‌های پاک می‌خواهند مطمئن شوند که در این رقابت نیز یک صندلی بر سر این میز خواهند داشت، به خصوص که تقریباً تمام دنیا می‌دانند این صنعت چه آینده‌ای دارد و از نظر ژئوپلیتیکی قدرت‌های این عرصه چه نقش مهمی در آینده دنیا خواهند داشت».

نظرات

اخبار مرتبط

اپلیکیشن دولت بهار دسترسی ساده تر و اطلاع از اخبار مهم
نصب